Jeste li ikada čuli za homeschooling odnosno kućno obrazovanje? Riječ je o alternativnoj naobrazbi kakvu imamo u uobičajenim državnim školama. To je oblik obrazovanja u kojem su roditelji ujedno i učitelji koji obrazuju svoju djecu. I dok je to u zemljama Zapadne Europe normalna stvar, posebice u Ujedinjenom Kraljevstvu gdje je to tradicija, kod nas je ova vrsta obrazovanja ilegalna.
Zato smo o homeschoolingu porazgovarali s Matejom de Laat doktorandicom iz Slovenije, naše susjedne zemlje koja je ovu vrstu naobrazbe legalizirala još 1996. godine. Gospođa de Laat upravo sprema doktorski rad na temu obrazovanja kod kuće u širem kontekstu te vodi web stranicu na kojoj zainteresiranim roditeljima pruža informacije o homeschoolingu te ih okuplja na mjesečnim susretima na kojima razmjenjuju svoja iskustva, a i sama je učiteljica svom djetetu.
Narod.hr: Moraju li roditelji ima pedagošku naobrazbu da bi mogli predavati svojoj djeci?
Zakon ništa ne govori o tome , ali mislim da to nije potrebno jer kada podučavate svoje dijete vi točno znate njegove potrebe i budući da je riječ o jednom ili dva djeteta proces učenja je totalno drugačiji od onog u razredu gdje je vaše dijete među 20 – 30 drugih učenika i učitelj se ne može svakom jednako posvetiti.
Narod.hr: Na kojem principu funkcionira homeschooling?
U Sloveniji je primjerice potrebno da se dijete upiše u lokalnu školu. Samo obrazovanje roditelji obavljaju kod kuće. Na kraju školske godine dijete treba položiti predmetne ispite u svojoj lokalnoj školi.
Narod.hr : Vi i sama odgajate dijete kod kuće , želite li popularizirati homeschooling u Sloveniji?
Problem je što puno ljudi nikada nije niti čulo za homeschooling. Primjerice kada sam govorila o homeschoolingu učiteljici moje kćeri ona je mislila kako će morati dolaziti k nama i podučavati ju. Još jedan primjer govori o tome kako je zakon o kućnoj naobrazbi djece uveden 1996. godine, a prvih deset godina nitko nije koristio pravo da školuje dijete kod kuće. Danas u Sloveniji ima manje od stotinu djece koja se školuju kod kuće, nije toliko popularno ali interes kod roditelja i medija raste. Ideja je došla spontano i samo želim podijeliti s ljudima prednosti i dobre strane kućne naobrazbe te im objasniti da je to dobro za djecu i njihovo znanje.
Narod.hr: Koje su dobre strane ovakvog obrazovanja?
Dobre strane su da obrazujete svoje dijete prema njegovoj prirodi. Na primjer moja kći je jako maštovita i zato koristim metode koje uključuju jako puno priča, pa tako na primjer iako ne voli matematiku kada primijenim tu metodu tada joj učenje matematike bude zabavno. Kućno obrazovanje pomaže u stvaranju dobrog i stabilnog odnosa između roditelja i djeteta.
Narod.hr: Postoji li s druge strane opasnost da dijete bude izolirano i da teže stječe prijatelje?
Mislim da dijete treba imati i vrijeme za sebe, odnosno da provodi vrijeme samo sa sobom, a to je danas postalo kao nekakav tabu. Dijete treba stvarati odnos i prema samome sebi, a mi odrasli to nekada zaboravljamo i stavljamo djecu u velike razrede ili grupe učenika cijelo vrijeme. Ustvari bi to vrijeme trebalo podijeliti. Djetetu treba dati da samo rješava neke zadatke kako bi moglo razmišljati i promišljati samostalno o stvarima koje mu se događaju, koje je naučilo, a to od njega stvara jednu jaku i stabilnu osobu.
Narod.hr: Kako se zemlje Zapadne Europe odnose prema homeschoolingu?
Napravila sam jedno povijesno istraživanje koje govori o tome kako je kućna naobrazba tradicionalna i sasvim normalna pojava u Ujedinjenom Kraljevstvu, dok je u drugim zemljama Zapadne Europe i SAD-u homeschooling pod stalnim pritiskom, jer se smatra da ovakva vrsta obrazovanja nije dobra za socijalizaciju djece u društvu, što nije istina. Na primjer prije nekoliko godina je nizozemski ministar znanosti i obrazovanja htio u potpunosti zabraniti kućno obrazovanje u Nizozemskoj, ali budući da ga zakon ne zabranjuje niti dopušta od toga se odustalo. I ljudi koji svoju djecu obrazuju kod kuće često su kritizirani, jer se smatra da drže svoju djecu podalje od društva.