Subota, 15 ožujka, 2025
8.8 C
Zagreb
Pratite nas:
AUTOINDUSTRIJA U KRIZI

EU popušta pod pritiskom: Hoće li propasti zabrana benzinaca i dizelaša?

Podijeli

Podijeli

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pod pritiskom automobilskog sektora i političkih interesa, Europska komisija ublažila je ciljeve smanjenja emisija, otvarajući vrata daljnjim ustupcima. Zabrana prodaje benzinaca i dizelaša, koja je trebala stupiti na snagu 2035., sve je češća meta političkih napada. Hoće li EU održati svoje ekološke ambicije ili popustiti industrijskim lobijima?

Ublažavanje ciljeva emisija

Bruxelles je popustio pred pritiscima automobilskog sektora i ublažio ciljeve emisija, dajući lobi grupama i političarima priliku za daljnje ustupke. Vizija EU-a o ukidanju prodaje automobila koji ispuštaju stakleničke plinove do 2035. našla se na udaru.

Europski proizvođači automobila ostvarili su veliki politički uspjeh kada je predsjednica Komisije Ursula von der Leyen pristala na reviziju zakona o zabrani prodaje već ove godine. Ciljevi emisija također su prilagođeni – umjesto da se temelje na prodaji iz 2024., računat će se trogodišnji prosjek, što olakšava situaciju za tvrtke koje su manje ulagale u ekološku obnovu.

>Trump o carinama Europskoj uniji: Donijeli smo odluku i uskoro ćemo je objaviti

Politički otpor raste

Iako je prvotni zakon odobren 2023. uz podršku svih država članica, postao je politička meta, piše Politico. Tijekom protekle godine, izbori diljem EU-a potaknuli su nacionalne vlade, lobiste i proizvođače automobila da se založe za slabljenje ili čak ukidanje zakona.

Europska pučka stranka (EPP) obećala je poništiti zabranu, a Njemačka se zalaže za iznimke za e-goriva, dok Italija i Poljska traže uključivanje biogoriva. Francuska nastoji balansirati između očuvanja zabrane i privremenog popuštanja ciljeva emisija kako bi pomogla domaćim proizvođačima.

>Volkswagen zbog pada prodaje najavio otpuštanje desetaka tisuća radnika

Borba za tehnološku neutralnost

Proizvođači automobila koriste koncept tehnološke neutralnosti kako bi dodatno oslabili zakon. Tvrde da ne bi samo električna vozila trebala biti rješenje, već i hibridi te motori na alternativna goriva.

Hildegard Müller, predsjednica njemačkog automobilskog lobija VDA, istaknula je potrebu da se plug-in hibridi zadrže i nakon 2035. S druge strane, klimatske organizacije upozoravaju da hibridi i dalje emitiraju CO2 te da bi takvi ustupci mogli učiniti zakon besmislenim.

>Konkurentnost EU gospodarstva na niskim granama, a čelnici i dalje agresivno guraju zelenu agendu

Komisija otvara Pandorinu kutiju

Revizija zakona, koja je prvotno bila planirana za 2026., pomaknuta je na ovu godinu, čime su automobilske tvrtke dobile priliku za dodatno slabljenje regulative.

„Natjerali smo Komisiju da ukloni zamku s kaznama i ubrza reviziju regulative o CO2. Sada moramo odmah stvoriti zajednički front kako bismo prevladali ludilo Zelenog plana“, poručio je talijanski ministar industrije Adolfo Urso.

>Trump protiv Bidenove klimatske politike: Ukida stroge propise o ograničenju emisija CO2 iz vozila

Hoće li zabrana pasti?

Protivnici zakona osjete priliku i traže njegovo potpuno ukidanje. Zeleni europarlamentarac Michael Bloss upozorio je da EPP ne želi samo prilagoditi zakon, već ga potpuno srušiti.

U međuvremenu, proizvođači poput Volva smatraju da popuštanje Komisije nagrađuje one koji nisu ulagali u tranziciju. Konačna sudbina zabrane prodaje benzinaca i dizelaša ovisit će o političkim pregovorima u nadolazećim mjesecima – hoće li EU obraniti svoju klimatsku strategiju ili kapitulirati pred industrijskim pritiscima?

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr/Politico

Pročitaj više

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.

Pročitaj više

Frendica.hr

Glas naroda

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa

Povezani članci