Nova željeznička pruga od luke Kopar do Divače u zaleđu počet će se graditi već iduće godine, a koštat će manje od jedne milijarde eura, izjavio je u ponedjeljak u parlamentu slovenski premijer Miro Cerar.
Cerar se na prugu, koja bi trebala povećati ulogu Kopra u kontejnerskom i drugom teretu pred konkurencijom u Sjevernom Jadranu, osobito pred Trstom i Rijekom, osvrnuo zbog kritika oporbe kako je taj projekt još u financijskim i tehničkim oblacima.
Postoji bojazan da će ta pruga završiti kao propala i promašena investicija, kako se to, podsjetili su oporbeni zastupnici, dogodilo s velikom termocentralom na domaći ugljen u Šoštanju, koja je na kraju koštala 1,5 milijarde eura, dvostruko više od predviđanja, zbog čega potrošači danas moraju plaćati skupu struju umjesto da se sredstva uložilo u obnovljive izvore energije i poduzetništvo.
Cerar je ustvrdio da nije riječ o tome da pred kraj svog mandata podiže sebi spomenik, već da je riječ o vrlo konkretnim planovima jer će pripreme za gradnju početi već krajem ove godine, a građevinska dozvola već je izdana.
Gradnja pruge će trajati 6 godina i njome će Koper povećati svoju konkurentnost na tržištu prema jadranskim i europskim lukama kroz koje ide teret u srednju Europu, naglasio je slovenski premijer.
– Cijenu smo u odnosu na prvi projekt smanjili, pa će moderna pruga Koper – Divača stajati manje od milijarde eura, manji troškovi osigurat će se međunarodnim tenderima i nižim PDV-om na radove, ali i financijskom konstrukcijom u koju će uz sredstva države biti strani fondovi i međunarodni kapital.
Prema njegovim riječima, Europska investicijska banka (EIB) osigurat će skoro trećinu potrebnih sredstava kroz povoljan kredit na 25 godina, sudjelovat će europski fondovi za koheziju i prometno povezivanje, a računa se i na doprinose zemalja iz zaleđa koje gravitiraju ka Kopru, kao što su Mađarska, Češka i Slovačka.
Slovenski je premijer priznao da će gradnja 28 kilometara duge pruge biti vrlo zahtjevna i da bi troškovi mogli porasti tijekom godina jer je visinska razlika između Kopra i Divače 400 metara, a na trasi će trebati sagraditi cijeli niz vijadukata, tunela, mostova i obilaznica.
Koparska će luka nakon gradnje te pruge još bolje koristiti svoje komparativne prednosti u odnosu na ostale luke u Jadranu i biti kompetitivna lukama u sjevernoj Europi.
Luka Koper je lani postigla do sada rekordni promet i obavila prekrcaj 22 milijuna tona tereta, što je rast od 6,3 posto, čime se svrstava u najbolje luke u ovom dijelu Europe, osobito u segmentu kontejnerskog tereta, kazao je Cerar zastupnicima.