Najavljeni štrajk zaposlenih u Croatia Airlinesu usred sezone, iznio je na površinu enormne probleme u kojima se nalazi hrvatska zrakoplovna kompanija.
Zaposlenici ističu da je iz kompanije otišla polovica mehaničara, trećina pilota i četvtina stjuardesa, a odlazak osoblja nastavio se i u 2018. Također podsjećaju da ni nakon nekoliko najava štrajka, Vlada nije imenovala upravu u punom mandatu, za koju je natječaj produljen već tri puta, a i dalje se neobjašnjivo prolongira.
Novinar Denis Kuljiš istaknuo je u HRT-ovom Otvorenom kako su enormni problemi s kojima se CA suočava posljedica njezinog sustavnog uništavanja, najvećim dijelom u vrijeme SDP-ove vlade Zorana Milanovića i njegovog ministra Hajdaša Dončića.
„On je napravio stvari od kojih ne vidim da se kompanija može lako oporaviti“ – kazao je.
Pritom je spomenuo slučaj kada je država kupila avione „koji su plaćeni 60% više od tržišne cijene, a u mandatu Milanovićeve vlade taj je trošak unesen u pasivu poduzeća i ono se od tada ne može oporaviti.”
> Hrvatski sindikat prometnih pilota: Situacija je alarmantna, a izbor direktora debakl
„Kada je jedanput to stavila u kompaniju i kada je Hrvatska ušla u Europsku uniju, onda ona vuče za sobom cijeli taj trošak, a nije moguće iz zračnog prometa isplatiti takav trošak.“ – rekao je Kuljiš.
Alen Šćuric, savjetnik sindikata prometnih pilota, istaknuo je kako je od CA “od jedne uspješne kompanije koja je bila na prvom mjestu regiji, završila je na 3., odnosno posljednjem mjestu.”
> (VIDEO) Ščuric o deficitu pilota u CA: Tko će letjeti? – situacija je i više nego alarmantna
Osvrnuo se na prodaju prava na slijetanje na londonsku zračnu luku te ustvrdio kako je to „nacionalna sramota“.
Probleme u CA je prvenstveno pripisao nesposobnoj organizaciji, koja ne koristi resurse koje ima na raspolaganju.
Milanovićevi neuspješni pokušaji privatizacije i postavljanje susjeda za šefa uprave Nadzornog odbora
Prisjetimo se, Zoran Milanović već je u prvoj godini svog premijerskog mandata najavio privatizaciju Croatia Airlinesa. Slijedilo je nekoliko neuspješnih pokušaja prodaje.
> Prodani slotovi Croatia Airlinesa za 19,5 mil dolara Delta Airlinesu
Srećko Šimunović, koji je do 2012. obnašao dužnost glavnog direktora Croatia Airlinesa, u intervjuu za Jutarnji list je 2016. komentirao stanje u kompaniji.
Ustvrdivši da je za stanje u CA najodgovornija država, rekao je:
“U Croatia Airlinesu zadnjih je godina bilo dosta meni neshvatljivih odluka i događaja. Kako je moguće da u kompaniji pada udjel prodaje preko internetskih platformi – koji u cijelom svijetu raste? Zašto niti dan danas kompanija nema svoju aplikaciju za prodaju putem pametnih telefona, a konkurentske tvrtke to imaju godinama? Zašto se ne koristi moderni sustav za ‘pricing’ koji je kompanija nabavila? Zašto su ukidane neke profitabilne linije poput Dubrovnik – Frankfurt? Ta linija je nekoć na razini godine bila profitabilnija od linije Zagreb – Frankfurt, no ukinuta je, da bi sada opet bila pokrenuta. Zašto je raskinut ugovor s američkim agentom Networldom? Croatia Airlines je nakon toga doživio pad prodaje na američkom tržištu od 30 posto, a u sklopu nagodbe je na kraju Networldu plaćena i velika odšteta. Vrh kompanije bi morao dati odgovor na ta pitanja, iako na koncu zapovjednu odgovornost za njihove propuste snosi onaj tko ih je imenovao, na način na koji ih je imenovao.”
> Zašto Croatia Airlines prodaje sve ‘slotove’ i ukida sve letove za London?
U razgovoru se također osvrnuo na privatne veze predsjednika uprave CA, Krešimira Kučka, i premijera Milanovića koji ga je postavio.
“Mediji su o tome dosta pisali, pa i da su majke gospodina Kučka i gospodina Milanovića susjede i bliske prijateljice. Ja tu nemam što dodati, osim da je normalno da svaka majka za svog sina vjeruje da je on najbolji. Pitanje je samo je li to relevantna referenca za imenovanje na čelo nacionalnog avioprijevoznika.” – kazao je Šimunović.
Prošlogodišnja prodaja slotova i najave štrajkova zbog neodrživog stanja u CA
U siječnju 2017. Croatia Airlines prodala je pet od devet svojih prava slijetanja tzv. “slotova” na londonski aerodrom Heathrow američkoj kompaniji Delta Airlines za 19,5 milijuna dolara.
> Pročitajte kako se Milanovićeva Vlada “borila protiv korupcije”!
Komentirajući taj potez, Srećko Šimunović je za Jutarnji list ustvrdio kako je riječ o prodaji vrlo vrijedne imovine kako bi se namaknuo novac za pokrivanje “minusa”, dok se istovremeno ne riješavaju pravi uzroci tih “minusa”.
Na tu se prodaju u nedavnom Otvorenom osvrnuo Alen Ščuric ustvrdivši kako je to „nacionalna sramota“.
„Mi smo prodali nacionalno blago. Dobiti nazad ih ne možete“- kazao je Ščuric.
U listopadu 2017., Krešimir Kučko, postavljen u vrijeme Zorana Milanovića, podnio je ostavku na mjesto direktora CA.
Istovremeno se nije rješavalo pitanje imenovanja nove uprave i novog direktora.
Premijeru Plenkoviću od početka godine upućena čak dva alarmantna otvorena pisma – još nije bilo reakcije
Od početka 2018. piloti Croatia Airlinesa dva su puta uputili otvoreno pismo predsjedniku Vlade Andreju Plenkoviću u kojem prozivaju državu da je zbog nebrige i neulaganja u Croatiu Airlines u posljednjih samo godinu dana otišla trećina pilota i mehaničara.
Upozoravaju na alarmantnu situaciju u kompaniji i “debakl” s izborom novog direktora.
U pismu iz travnja navode kako su još u siječnju “upozorili na alarmantnu situaciju u kompaniji i izrazili bojazan da će se cjelokupni sustav Croatia Airlines raspasti. Nažalost, pokazalo se da smo u pravu. Kompanija je pred kolapsom, a sezona je počela“.
Predsjednik uprave odbacuje optužbe, hoće li piloti krenuti u štrajk?
Predsjednik uprave Croatia Airlinesa, Jasmin Bajić, koji je gostovao u nedavnom Otvorenom, smatra da se „na kompaniju svalila negativna medijska kampanja“ te da zaposlenici i analitičari koji ju kritiziraju štete njezinom ugledu.
Predstavnik pak Vlade, pomoćnik ministra prometa, Jure Šarić, najavio je da će Vlada u iduća dva tjedna potvrditi novu upravu, na što su predstavnici zaposlenih napomenuli da takve obećanja iz Vlade dolaze već mjesecima.
Hoće li se nešto u idućim tjednima promijeniti ili će zaposlenici hrvatske aviokompanije u jeku turističke sezone krenuti u štrajk?
Tekst se nastavlja ispod oglasa