Bivši predsjednik Ustavnog suda: Predsjedniku treba oduzeti sve ovlasti i birati ga u Saboru

Foto: wikimedia commons, fah Fotomontaža: narod.hr

Učestale predsjedničine kritike Vlade aktualiziraju preispitivanje ustavnog položaja i ovlasti te načina izbora predsjednika Republike, piše prof. dr. sc. Smiljko Sokol, bivši predsjednik Ustavnog suda za Jutarnji list.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Smatram da je izvorište trajno više ili manje konfliktnog odnosa između svih predsjednika Republike i vlada od 2000. godine do danas u ustavnim promjenama iz iste godine. Iako je u izbornom programu pobjedničke koalicije bilo uvođenje čistog parlamentarnog sustava, stručna skupina predsjednika Mesića predložila je ustavne promjene prema kojima predsjednik Republike ima samostalne izvršne ovlasti te, u nizu državnih funkcija, ravnopravan suradnički odnos s Vladom.

Marcel Holjevac: HDZ i SDP izlaze iz ormara – Plenković nudi Predsjedničino mjesto SDP-u za promjenu Ustava?

Njihov je prijedlog, uz manje izmjene, unatoč tihom otporu tadašnjeg predsjednika Vlade Ivice Račana, prihvaćen ustavnom promjenom iz studenoga 2000.godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ovakva, načelno široka i neodređena, ovlast predsjednika Republike predstavlja najizrazitiji ostatak polupredsjedničkog sustava i svakako bi je valjalo brisati u budućoj reviziji Ustava. To vrijedi i za odredbu prema kojoj “predsjednik RH odgovara za obranu neovisnosti i teritorijalne cjelovitosti RH”.

Iako prema Ustavu Vlada “obavlja izvršnu vlast u skladu s Ustavom i zakonom” te “vodi vanjsku i unutarnju politiku”, predsjednik Republike ima niz ustavnih ovlasti koje pripadaju u područje izvršne vlasti. Tako on surađuje s Vladom u oblikovanju i provođenju vanjske politike.

Usmjeravanje rada sigurnosnih službi i imenovanje njihovih čelnika treba prepustiti Vladi, a ne da – kao što je to danas – to bude u zajedničkoj ovlasti predsjednika Republike i Vlade, piše Sokol za Jutarnji list.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ako bi se provele naprijed ukratko razmotrene ustavne promjene položaja i ovlasti predsjednika Republike, današnji četvrtpredsjednički preobrazio bi se u čisti parlamentarni sustav kakav, osim Francuske, imaju sve razvijene zapadnoeuropske demokracije. U čistom parlamentarnom sustavu predsjednik Republike nema samostalnih izvršnih ovlasti pa je njegova ustavna politička moć vrlo mala. On je, u osnovi, samo formalni predstavnik državnog suvereniteta, a to bitno smanjuje mogućnost političkih konflikta između njega i vlade.

Smatram da u čistom parlamentarnom sustavu predsjednika Republike treba birati na posredan način kako ne bi imao neposredni izborni legitimitet koji ga ustavno čini nadređenim vladi koja se bira posredno u parlamentu. Predsjednik Republike birao bi se u tom slučaju u Hrvatskom saboru dvotrećinskom većinom svih zastupnika, što bi tražilo konsenzus većinske stranke ili koalicije i oporbe. Tako bi predsjednik Republike imao isti izborni temelj kao i Vlada.

kolumnu u cijelosti možete pročitati u Jutarnjem listu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

* Mišljenja iznesena u kolumnama osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.