HSLS će se pridružiti sindikatima i udrugama koje će od 10. listopada prikupljati potpise na inicijativu za raspisivanjem referenduma na kojem bi građani odlučili o monetizaciji autocesta, najavili su danas čelnici te stranke, nazivajući ministra pomorstva, prometa i veza Sinišu Hajdaša Dončića “ministrom opasnih namjera”.
Predsjednik HSLS-a Darinko Kosor na konferenciji za novinare rekao je da će stranka prikupljati potpise u 200 općina i gradova u kojima ima ogranke, a na tome će angažirati svih 15.000 članova.
Ministra Hajdaša Dončića optužio je za niz poteza koji će nanijeti dugoročnu štetu Hrvatskoj, među kojima ističe “pokušaj prodaje HŽ Carga rumunjskoj mafiji”, kašnjenje s koncesioniranjem Zračne luke Zagreb i monetizaciju u kojoj bi se, tvrdi Kosor, za tri milijarde eura na 50 godina prodale autoceste vrijedne 10 milijardi.
Upozorio je da namjeru monetizacije po anketama podržava manje od 10 posto građana, dok joj se 80 posto izričito protivi, zbog čega očekuje da će se prikupiti više nego dovoljno potpisa za raspisivanje referenduma.
Član Predsjedništva HSLS-a Josip Budimir tumači pak da se ne radi o monetizaciji, nego o dugoročnom koncesioniranju autocesta, koje neće uroditi željenim smanjenjem proračunskog deficita.
“Tako nećemo riješiti problem javnih financija. Taj novac će se potrošiti u nešto više od godine dana”, rekao je Budimir ističući da u koncesiju ne bi trebalo davati prirodne monopole, već isključivo klasične gospodarske djelatnosti. “Kao motiv monetizacije navodi se manjak novca u proračunu, što je argumet kakav smo slušali kod privatizacije HT-a i neodgovorno ponašanje Vlade”, rekao je Budimir.
Smatra da bi, umjesto monetizacije, trebalo restrukturirati HAC i spojiti ga s Autocestom Rijeka-Zagreb, uvesti vinjete te promijeniti sustav naplate, kako bi se omogućio izlaz s autoceste na svakih nekoliko kilometara.
I nestranački gradski vijećnik Vladimir Ferdelji uvjeren je da će najavljeno koncesioniranje autocesta rezultirati višim cijenama i slabim ili nikakvim održavanjem, a Hrvatskoj će se nakon 50 godina vratiti autoceste u koje će morati ponovno uložiti ogroman novac.
Novinarima se obratio i neovisni prometni stručnjak Željko Marušić, koji smatra da će koncesioniranje autocesta biti isključivo u interesu sigurnosti profita koncesionara.
Posebno mu je neprihvatljiva mogućnost da se u koncesijski ugovor ugradi klauzula o minimalnom prometu, po kojoj bi država u slučaju nižeg prometa od očekivanog koncesionaru nadoknađivala dobit. “Koncesionaru bi u tom slučaju odgovaralo da je promet što slabiji”, upozorava Marušić.