Jurasić: Ako Sviličić predaje na srpskom, studenti mogu uzvratiti na kineskom

adu
Foto: fah, snimka zaslona Fotomontaža: narod.hr

Bit će zanimljivo vidjeti kako će profesor filmske režije i scenarija redatelj Ognjen Sviličić reagirati ako mu neki od njegovih studenata na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu na njegova predavanja na srpskom uzvrati na nekom stranom jeziku, recimo na kineskom. Uz istovjetan komentar: “Ako me neće razumjeti, postoje rječnici i Google translator, i sigurno će se snaći”, piše Marinko Jurasić u kolumni za Večernji list koju djelomice prenosimo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Takvo je obrazloženje Sviličić dao za Jutarnji list jer ga, rekao je, baš zanima što će mu se dogoditi. Možda će i njegove studente baš zanimati što će se dogoditi ako se pobune protiv pretvaranja Akademije u mjesto Sviličićeva aktivističkog eksperimenta te se pozovu na svoje pravo da predavanja slušaju na hrvatskom jeziku. Pa ga još uz to i prijave inspekciji. Moguće je i da svaki student izabere neku svoju aktivističku foru kao pravdoljubivu posvetu nekom pojedincu ili skupini.

Recimo zbog grozomornih komentara ispod tekstova o tragičnoj pogibiji osmero mladih Hrvata mogli bi usred Sviličićeva predavanja kao posvetu bolnoj nepravdi zapjevati hercegovačku gangu. Neki bi student mogao biti znatiželjan kakva će biti reakcija ako se usred sata pozove na svoje ustavno pravo na prakticiranje vjere. Ili svojim performansom upozori na nepravedno etiketiranje navijača na Banovini. I što ako profesori i studenti diljem zemlje zaključe “ako može Sviličić, mogu i ja”.

>Matica hrvatska nakon srpskog prisvajanja hrvatske književne baštine: ‘Ponavlja se povijest…’

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sviličić je odlučio, o čemu još nije izvijestio ADU, predavati zagrebačkim studentima isključivo na srpskom obrazlažući kako je to njegova posveta Mili Novakoviću, nekadašnjem profesoru srednje škole u Dardi koji je 1999. dobio otkaz jer je prosvjetna inspekcija utvrdila da ne predaje na hrvatskom jeziku.

Sviličić je u pravu, svatko ima pravo koristiti se jezikom kojim god želi. To je posebno zajamčeno pripadnicima nacionalne manjine. Ali, po Ustavu, u Hrvatskoj su u službenoj uporabi hrvatski jezik i latinično pismo, pa i u školama. Naravno, postoje iznimke, ali isključivo temeljem zakonske procedure, a ne nečije samovolje, pa ni Sviličićeve.

Doduše, Sviličić je reagirao na medijsku interpretaciju slučaja Mile Novakovića koji je očigledno radi dojma krajnje pojednostavljen na tezu o otkazu zbog jedne ili dviju srpskih riječi, što je bila jedna od interpretacija samog Novakovića. Kontekst slučaja je puno složeniji, poratni, za vrijeme mirne reintegracije u istočnoj Slavoniji, pri čemu nije bila od pomoći okolnost da je Novaković imao i četiri godine staža na okupiranom teritoriju u Poljoprivredno-prehrambenoj školi koju je osnovala vlast “Republike Srpske Krajine”, a i da od 1971. (Hrvatsko proljeće) sve vrijeme na hrvatskom teritoriju predaje na srpskom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Novaković i za procesa koji je vodio zbog otkaza nije osporavao da predaje na srpskom, ali je tvrdio kako je to bilo njegovo pravo jer je škola osnovana za nastavu na srpskom. Međutim, i ravnateljica je potvrdila da su roditelji od drugog tromjesečja školske godine 1997./98. obaviješteni da će se nastava u mješovitom razredu održavati na hrvatskom, te je tako bilo i u sljedećoj školskoj godini. Novaković je predavao u mješovitom razredu s 25 učenika srpske i 10 hrvatske nacionalnosti.

Mjesec dana nakon odluke o nastavi na hrvatskom, učenici su anonimno prijavili četvero nastavnika srpske nacionalnosti da ne predaju na hrvatskom i prosvjetna inspekcija je to potvrdila za njih dvojicu. Kako u dijelu škole gdje se nastava odvijala na srpskom nije bilo mjesta, oni su 1999. dobili otkaz.

Dakle, ustraje li Sviličić na svojoj znatiželji, trebat će dobiti priliku da nauči da se Ustav i zakoni moraju poštovati i da se jezik kao jedan od nacionalnih simbola institucionalno štiti u svim zemljama svijeta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

A i da svoj bunt zbog nepravde koju je nedavno, iako ne i konačno, utvrdio ESLJP, bez obzira na to je li motiviran kolegijalnim i/ili razumljivim koprodukcijskim motivima filmskog stvaratelja, može izraziti i primjerenije, ne svodeći studente na pokusne kuniće svoje posvete ili eksperimenta, piše Marinko Jurasić u kolumni za Večernji list.

Kolumnu u cijelosti pročitajte u Večernjem listu.

* Mišljenja iznesena u kolumnama osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.