Marcel Holjevac: Dok Vlada traži od Kineza i Koreanaca da ulože u škver, oni bezobrazno ulažu u ono što ima perspektivu – Rimca

F

Šok i nevjerica: Čitava nacija danima ustreptalo čeka hoće li Kinezi ili neko veliko brodogradilište iz Koreje “spasiti” Uljanik kako bi i dalje mogao bacati milijarde naših kuna u more – u najdoslovnijem smislu – a onda se pojave se Koreanci i ulože 600 milijuna kuna u tvrtku Mate Rimca!

Tekst se nastavlja ispod oglasa

I to da stvar bude bolja Hyundai. Naime, Hyundai automobili su samo jedan ogranak megakorporacije koja je praktički vlasnik gotovo svega u Južnoj Koreji, koja je lani imala godišnje prihode od 220 milijardi dolara (milijardi, dobro ste pročitali) – četiri puta više nego što je BDP Hrvatske (lani oko 56 milijardi dolara). Zapošljavaju oko tristo tisuća ljudi.

Drugim riječima, Hyundai može kupiti Hrvatsku i još mu ostane za Sloveniju. Ali stvar je u tome da su oni i vlasnici najveće korejske i svjetske brodograđevne korporacije, Hyundai Heavy Industries, koja je u niti 40 godina postojanja uspjela porinuti 2.000 brodova. Više nego i jedno brodogradilište na svijetu otkad se bilježi! Uljaniku bi trebalo, tempom kojim je gradio brodove, oko tisuću godina da to dostigne. Nedavno su preuzeli i propalog diva, Dawoo shipyard, kojeg je država, nakon što ga je jednom spasila, drugi put jednostavno poslala u stečaj – odnosno, pripojila ga Hyundaiju.

I u Koreji direktori brodogradilišta kradu, ali…

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koreanci imaju tehnologiju zbog koje njihova brodogradilišta u usporedbi s našima, u kojima se muva bez veze, krade metal, za radnog vremena slažu gradele i roštilji koji se kasnije prodaju za privatni džep, pijuckaju pivice, izgledaju kao Enterprise iz zvjezdanih staza spram Grunfovog aviona iz Alana Forda. Ali nemojte misliti da je u Koreji sve idealno, iako su kudikamo učinkovitiji nego mi. Dio bivše uprave Daewooa je iza rešetaka, jer je ustanovljeno da su krali, i to ne malo. Krali su desetke milijuna dolara dok je brodgradilište gomilalo milijarde gubitaka.

I sad ti mangupi, Koreanci, umjesto da spašavaju 4.000 radnih mjesta – ulažu u tog malog dotepenca iz Livna, još k tome sina tajkuna: Rimac pripada najomraženijoj i najviše stigmatiziranoj društvnoj skupini u Zagrebu i okolici – Hrvat iz Bosne, otac bogataš. A Kinezi? Kupili su kumrovečku partijsku školu, očito imaju viška novca, možda bar oni ulože u naš škver?

Vraga. I oni su uložili u Rimca, ne u škver. Ako pratite vijesti, znate da je nedavno kineska Camel grupa odlučila izgraditi tvornicu motora za električne autobuse, kakvih se u Kini mjesečno proda oko 8.000, prema Bloombergu. Mjesečno, ne godišnje! Toliko autobusa otprilike ima London. Ukupno, ne električnih. Na svijetu trenutno ima 385.000 električnih autobusa –  a 99% njih je u Kini. Fascinantno je slijedeće: Kinezi su Mati dali 40 posto vlasništva u novoj tvornici u koju je uložio samo 5 posto kapitala! Njegov udio je temeljem – znanja!

Tekst se nastavlja ispod oglasa

I dok ministri po Plenkovićevom naputku vuku za rukav Koreance, Kineze, svakog tko se bavi ili se ikad bavio izradom brodova da uzmu škver za kunu, što nitko ne želi, nitko ne vuče ulagače da dođu uložiti u Matu Rimca.  A ulagači dolaze sami: Mate Rimac je do sad povukao više izravnih stranih ulaganja nego svi hrvatski tehnološki startupi zajedno!

Teoretičari zavjera

No badava Rimac pokazuje grafikone na kojima se vidi da su u državnu blagajnu uplatili kudikamo više nego što su iz nje dobili, i financijske podatke po kojima njegova tvrtka koja trenutno zapošljava preko 500 ljudi, od čega 300 inženjera iz cijelog svijeta, trenutno vrijedi oko pola milijarde dolara. I svaki dan joj vrijednost raste.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jer jako je puno Hrvata koji znaju da Mate nikad nije proizveo ništa, samo prodaje maglu. Pitajte njih, sve oni znaju, i eksperti su za financijska izvješća u kojima nema nigdje koliko je prodao Rimca Concept one. Ma nijedan! To su sve makete!

A to što su u njegovu tvrtku do sad desetke milijuna dolara svaki uložili Hyundai, Kia (podružnica Hyundaija), Porsche, Camel (30 milijuna dolara), to je zato jer ti koji ulažu nisu pitali naše genijalce s raznih foruma i društvenih mreža! I je im je Mate prodao priču  i maglu! Jer, znate, u poslovnom svijetu ljudi ulažu stotine milijuna dolara temeljem priče, a ne dubinskog snimanja kompanije. Sve su to papci, trebali su pitati šank-stručnjake pa bi saznali da ulažu u nešto što je sama priča, ne postoji nikakva proizvodnja, ništa!

Foto: Marcel Holjevac – Prvi električni automobil Mate Rimca, prerađeni BMW

Malograđanska Hrvatska Rimca sustavno stigmatizira. Po svakoj objavi vijesti da je netko uložio novac u tvrtku Rimac ili o novom maloserijskom automobilu, na internetskim forumima javljaju se genijalci koji znaju da bi svatko, a naročito oni, s tom lovom koju je Rimac dobio od tate napravili to isto što i on, i puno bolje.  Dajte im samo para i gledajte kako konstruiraju raketu za Mars. Uostalom u državi koju je, kako kaže bivši njen predsjednik, i tramvajac mogao dovesti do samostalnosti samo da je bio na čelu države, svatko bi mogao isto tako i konstruirati najbrži elektro auto na planeti, to je super jednostavno, staviš baterije, zalemiš, ide. Još je lakše povući stotine milijuna eura ulaganja od najvećih svjetskih automobilisitčkih firmi, naivci su to, prodaš im priču.

Pita se Kineze

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nema te teorije koju ne pokušavaju prodati. Rimac gradi tvornicu u Kini? Đubre, zašto je ne gradi u Hrvatskoj! Možda zato je se Kineze pita, kao stvarne ulagače i jer Kinezi uostalom sigurno neće uvoziti elektromotore iz Hrvatske za svoje autobuse!

Rimac privlači strane ulagače? Đubre, tvornicu koju je sagradio našim novcem (alternativna varijanta: Pere tatine novce) je prodao strancima. To više nije hrvatska tvornica!

Rimac više neće biti većinski vlasnik tvornice? Isto kao gore, prodao je sve strancima! Našu imovinu, a uzeo je poticaje!

Čudni smo mi ljudi: Uvijek pričamo kako nam treba izvoz znanja i pameti a ne tek plodova fizičkog rada, kao što su brodovi, a kad se pojavi znanje i pamet, i kad netko to znanje i pamet hoće i platiti, onda znanje preziremo i želimo i dalje raditi fizički.

Ne želimo da nam djeca budu konobari, da rade u turizmu, a kad se pojavi alternativa, jaka industrija u Hrvatskoj, koja uglavnom zapošljava inženjere, onda Rimac mora zaposliti strance jer u Hrvatskoj takvih kadrova kakvi mu trebaju nema.

Prezire se “domoljublje” kao najveće zlo a onda se pita zašto Rimac zapošljava strance i prima ulagače strance.

Ekonomski stručnjaci s foruma i društvenih mreža

Pita li se itko zašto Musk odavno nije većinski vlasnik Tesle? U stvari, on nije ni osnivač, no nije ni bitno, uostalom ni Ford nije bio većinski vlasnik Forda. To je u poslovnom svijetu normalno, da osnivač gubi većinski udio kad firma počne rasti.

Znaju li ti genijalci da prihvatiti ulaganje nije isto što i prodati nekom firmu? I da nitko ne ulaže novac kao partner u takvu firmu (kupovina dionica je drugo, to je ponekad kratkoročno kockanje, ali Rimac nema dionice, nije d.d.) bez da je istraži i sve provjeri? Ma ne, sve su to glupani, nisu uopće pročitali financijska izvješća, trebali su pitati naše stručnjake s raznih foruma i oni bi im sve objasnili, da Rimac samo prodaje maglu i da nikd nije prodao ni jedan auto!

Očekivao bi čovjek da će Rimac biti dočekan raširenih ruku u narodu koji ima totalan fetiš na “industrijsku proizvodnju” i to opipljivih stvari  – ne nekog softwarea ili nečeg što se vodi kao intelektualno vlasništvo, već isključivo nečeg tvrdog i konkretnog, nečeg što možete šutnuti nogom, i k tome nabiti komplekse Nijemcu i Japancu kako ste ga stigli i prestigli u tehnologiji te usput izliječiti nešto nacionalnih kompleksa inferiornosti zbog vječne tehnološke zaostalosti. Auto je idealan za to, naročito električni. Umjesto toga, on je dočekan na nož.

Očekivao bi čovjek, u zemlji u kojoj se svi žale kako nam pamet bježi iz zemlje, da će netko biti sretan da postoji firma koja zapošljava pamet, i još je i uvozi. Ali ne, Rimca se kritizira da zašto zapošljava strance. Pa valjda zato jer nije baš da Hrvatska vrvi stručnjacima za autonomne sustave vožnje i torque vectoring! Kod nas ipak prevladavaju stručnjaci opće prakse, puni su ih kafići.

Očekivao bi čovjek, u zemlji u kojoj se svi žale još od Juge da dobivamo samo poslove s visokim udjelom fizičkog rada i malom dodanom vrijednosti da će ljudi biti sretni da izvozimo pamet i znanje. Da gradimo tvornice u Kini, kad već kod nas prevladava teorija da kapitalisti izrabljuju one koje zapošljavaju! Zašto sad ne valja što Mate “izrabljuje” Kineze? Mi bi radije da Kinezi grade ovdje svoje tvornice u kojima će Hrvati raditi kao manualci za male novce?

Nevjerojatna je glupost, tvrdoglavost i upornost onih koji jednostavno ne mogu oprostiti uspjeh Mati Rimcu. Jer, Hrvati su sunarodnjacima u stanju oprostiti sve osim uspjeha. Dok uspješni narodi svoje nadarene pojedince pomažu, guraju ih naprijed, u prvi plan, dotle mi svojima režemo glavu ako je izdignu iz anonimne mase. Želimo spasiti škverove, koji su paradigma neuspjeha, a potopiti jednog Matu Rimca, koji je sinonim za uspjeh!

S takvim mentalitetom, ne vidim kako uopće možemo postati uspješni!

* Mišljenja iznesena u kolumnama osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.