Ministarstvo uprave o slučaju Lovrić Merzel: podizanje optužnice i određivanje istražnog zatvora nije razlog za prestanak mandata župana

merzel
Foto: FaH

Ministarstvo uprave je na pitanje naroda.hr stvara li problem u funkcioniranju Sisačko-moslavačke županije to što joj se još uvijek na čelu nalazi županica Marina Lovrić Merzel koja je u istražnom zatvoru u Remetincu, optužena za mito i korupciju te izbačena iz SDP-a, kao i do kada je takva situacija moguća, odgovorilo kako su slučajevi prestanka mandata općinskog načelnika, gradonačelnika i župana te njihovih zamjenika po sili zakona propisani Zakonom o lokalnim izborima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

„Slučaj podizanja optužnice i određivanja istražnog zatvora nije razlog za prestanak mandata općinskog načelnika, gradonačelnika i župana te njihovih zamjenika“, istaknuli su iz Ministarstva.

Navode kako slijedom članka 93. Zakona o lokalnim izborima općinskom načelniku, gradonačelniku i županu, odnosno njihovim zamjenicima mandat prestaje po sili zakona: ako podnese ostavku, ako mu je pravomoćnom sudskom odlukom oduzeta poslovna sposobnost, ako je pravomoćnom sudskom presudom osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju dužem od jednog mjeseca, ako mu prestane prebivalište na području jedinice, ako mu prestane hrvatsko državljanstvo te smrću.

Pojašnjavaju kako što se tiče upravljanja županijom iz zatvora, općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana u slučaju duže odsutnosti ili drugih razloga spriječenosti u obavljanju svoje dužnosti, zamjenjuje zamjenik, u skladu sa statutom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U odnosu na vremensko trajanje situacije u kojoj je župan, u konkretnom slučaju županica Sisačko-moslavačke županije, onemogućen u obavljanju svoje dužnosti, a što nije vremenski ograničeno, županicu zamjenjuje njezin zamjenik, tako dugo dok je županica odsutna ili iz drugog razloga spriječena u obavljanju dužnosti, kazali su iz Ministarstva.

Naime, sve dok mandat župana nije prestao na način predviđen zakonom, zamjenik župana može ga zamjenjivati, istaknuli su.

Ministarstvo ukazuje i na odredbe članka 40.d spomenutoga Zakona, slijedom kojih ako je prestanak mandata općinskog načelnika, gradonačelnika i župana nastupio prije isteka dvije godine mandata, u toj jedinici lokalne i područne samouprave raspisat će se prijevremeni izbori za općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana i njihovog zamjenika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Do provedbe prijevremenih izbora dužnost općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana obnašat će njegov zamjenik koji je izabran zajedno s njim, a ako je mandat prestao i zamjeniku, do provedbe prijevremenih izbora dužnost općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana obnašat će povjerenik Vlade Republike Hrvatske, kažu iz Ministarstva uprave.

Međutim, ako je prestanak mandata općinskog načelnika, gradonačelnika i župana nastupio nakon isteka dvije godine mandata, u toj jedinici lokalne i područne samouprave neće se raspisati prijevremeni izbori za općinskog načelnika, gradonačelnika i župana, a dužnost općinskog načelnika, gradonačelnika i župana do kraja mandata obnašat će njegov zamjenik koji je izabran zajedno s njim, pojasnili su.

„Što se tiče međunarodne regulative te eventualne obveze prilagodbe regulativama Europske unije, ističemo da lokalna i područna samouprava ne spada u pravnu stečevinu Europske unije niti je podložna uređenju njenim propisima. Države članice slobodne su u uređivanju svoga sustava lokalne samouprave. U zemljama Europske unije ne postoji jedinstveni model lokalne samouprave koji bi odgovarao svim zemljama te je uobičajeno da nacionalno zakonodavstvo odredi svoj vlastiti model“, kazali su iz na pitanje kako su takvi slučajevi regulirani u zemljama članicama EU.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Međunarodnopravni temelj lokalne samouprave je ponajprije Europska povelja o lokalnoj samoupravi Vijeća Europe iz 1985. godine., koju je Republika Hrvatska ratificirala u cijelosti, čime se obvezala na poštivanje svih odredbi (paragrafa) Povelje, istaknuli su.

Člankom 3. Europske povelje o lokalnoj samoupravi, koji se odnosi na koncepciju lokalne samouprave, propisano je da se pod lokalnom samoupravom podrazumijeva pravo i mogućnost lokalnih jedinica da, u okvirima određenim zakonom, uređuju i upravljaju, uz vlastitu odgovornost i u interesu lokalnog pučanstva, bitnim dijelom javnih poslova.

Ovo će se pravo provoditi preko vijeća ili skupština sastavljenih od članova izabranih na slobodnim i neposrednim izborima, tajnim glasovanjem na temelju općeg i jednakog biračkog prava. Ova tijela mogu imati izvršna tijela koja su im odgovorna.

Isto tako, člankom 133. Ustava propisano je da se građanima jamči pravo na lokalnu i područnu samoupravu, a pravo na samoupravu ostvaruje se preko lokalnih, odnosno područnih predstavničkih tijela koja su sastavljena od članova izabranih na slobodnim i tajnim izborima na temelju neposrednog, jednakog i općega biračkog prava.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iz spomenutih odredaba Ustava i Europske povelje o lokalnoj samoupravi razvidno je da se pravo na lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu ostvaruje preko predstavničkih tijela, dok institut izvršnog tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave nije sadržan u institutima predviđenim Ustavom Republike Hrvatske, već je određivanje i uređivanje toga instituta u cijelosti prepušteno zakonodavnom tijelu, kao u smislu njegova izbora i nadležnosti, tako i u smislu prestanka mandata, kazali su iz Ministarstva uprave.

Zakon o lokalnoj samoupravi Republike Slovenije, vezano uz prestanak mandata župana, sadrži odredbu slijedom koje županu mandat prestaje ako je pravomoćnom sudskom odlukom osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora dulju od 6 mjeseci, pojasnili su u Ministarstvu.

Iz Ministarstva uprave kazali su da kao središnje tijelo državne uprave obavljaju upravne i stručne poslove koji se odnose na sustav i ustrojstvo lokalne i područne (regionalne) samouprave, u okviru čega poslove izrade nacrta prijedloga zakona i drugih propisa koji se odnose na taj sustav te davanje stručnih mišljenja i objašnjenja o pitanjima njihove provedbe.

U smislu navedenog, Ministarstvo primjenjuje propise iz svoga djelokruga i prati njihovu primjenu, u okviru čega i vezano uz obavljanje dužnosti tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i nastupanje činjenice prestanka njihovog mandata, a koja u slučaju županice Sisačko-moslavačke županije nije nastupila, zaključuju iz Ministarstva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.