Najbolji hotel u Hrvatskoj nalazi se u Dućama: Iza njega stoji 26-godišnji alumni ZŠEM-a

Foto: ZŠEM, fotomontaža

Domagoj Tomasović je alumni Zagrebačke škole ekonomije i menadžmenta koji je uspješno preuzeo obiteljski posao te ga je, projektom izgradnje novog hotela visoke 4+ kategorije s dodatnim sadržajem, uveo u novo doba. Njegov Hotel Plaža Omiš je ove godine, po 4. put, dobio prestižnu nagradu TUI Holly Award i tako ušao među 100 najboljih hotela na svijetu sukladno ocjenama TUI gostiju. Novi Hotel Plaža Duće proglašen je najboljim hotelom u Hrvatskoj sukladno ocjenama gostiju na glavnoj njemačkoj ocjenjivačkoj stranici holidaycheck.de

Tekst se nastavlja ispod oglasa

O studiranju na ZŠEM-u, radu u turizmu i planovima za budućnost Tomasović je razgovarao s novinarkom Lucijom Kulušić.

Kako si odlučio upisati ZŠEM?

Završetkom srednje škole razmišljao sam što bi bilo najbolje za nastavak edukacije i početak profesionalne poslovne karijere. Prva odluka koju sam trebao donijeti bila je odluka o studiranju u Hrvatskoj ili inozemstvu. Izabrao sam ostati u Hrvatskoj kako bih se bolje upoznao s hrvatskom praksom, zakonima i, naravno, stekao nove studentske i buduće poslovne kolege. Cilj mi je već tada bio ostati u Hrvatskoj te razviti i unaprijediti obiteljski posao. Nakon proučavanja raznih fakulteta i prijemnih ispita, odlučio sam upisati ZŠEM jer sam procijenio da je to idealno mjesto za unaprjeđenje vlastitog znanja. Svaki student bi trebao imati cilj što želi postići tijekom studiranja, a na ZŠEM-u će Vam profesori kao i drugi ambiciozni kolege pomoći u postizanju i najvećih ciljeva, tako da smatram da sam maksimalno iskoristio mogućnosti koje mi je ZŠEM pružio.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako si se odlučio za karijeru u turizmu?

Već od malih nogu sudjelovao sam u radu u obiteljske tvrtke koja se bavi ugostiteljstvom. Dakako, moji prvi poslovi bili su povezani s konobarenjem u obiteljskom restoranu, ispomoći u kuhinji i slično. Zahvaljujući tome sam već tada naučio cijeniti zarađeni novac, kao i koje vam osobno zadovoljstvo i osjećaj uspjeha može pružiti zadovoljan gost. Turizam i ugostiteljstvo je vrlo osjetljiva poslovna grana gdje su detalji važni. Ako istinski ne volite ovaj posao, nikada nećete biti uspješni. Nema većeg zadovoljstva od onog kada vam se gost osobno tijekom boravka ili e-mailom nakon odlaska srdačno zahvali na ugodno provedenom odmoru.

Kako te ZŠEM pripremio za karijeru?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mislim da sam tijekom studiranja svoje studentske obveze shvatio vrlo ozbiljno te sam sve četiri godine studija završio s prosjekom ocjena 5.0. Na drugoj godini studija sam se zaposlio na ICT katedri te bi nakon odrađene jutarnje smjene, u popodnevnim satima pohađao sva predavanja. Također sam iskoristio mogućnost studentske razmjene i jedan zimski semestar proveo na UCMO u Missouri, SAD. Kroz studiranje na ZŠEM-u sam naučio cijeniti timski rad, odgovornost prema zadacima i ostalim studentskim obvezama te sam stekao neprocjenjiva prijateljstva. ZŠEM studentima pruža odlične mogućnosti za učenje i napredak, samo ih treba znati iskoristiti.

Što bi savjetovao studentima koji žele raditi u turizmu? Koja je osobina nužna za uspjeh u tvom poslu?

Smatram da bi svatko trebao pronaći i odabrati posao koju voli. Nakon toga taj posao više jednostavno ne smatrate radom i sve vam postaje lakše. Turizam je vrlo široka grana poslovanja koja ima i veliki multiplikativni faktor na cijelu ekonomiju. Mišljenja sam da je turizam, tj. ugostiteljstvo, jedna vrlo stresna grana poslovanja jer radite s raznim osobama, svih nacionalnosti i osobina. Uz to, imamo i ostale faktore kao što su vrijeme, promet i slično, koji utječu na zadovoljstvo gosta, a time i na uspješnost poslovanja. Posao je vrlo dinamičan te nimalo dosadan. Važne osobine za uspješno poslovanje su razumijevanje gosta, strpljenje i spremnost za pomoć gostima uz stalan osmijeh na licu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na koje svoje postignuće si najponosniji? Kako si ga ostvario?

Nakon završetka studiranja sam se još aktivnije uključio u poslovanje obiteljske tvrtke i krenuo u projekt izgradnje novog hotela visoke 4+ kategorije s dodatnim sadržajem. Cijeli projekt sam prijavio na natječaj Europskog fonda za regionalni razvoj te smo u 2017. godini imali najveću investiciju u RH koja je dobila potporu operativnog programa konkurentnost i kohezija. Navedeni projekt sam prijavio i za dobivanje potpore sukladno Zakonu o poticanju ulaganja. Pokušali smo iskoristiti sve mogućnosti za poboljšanje feasibility studije i time ostvariti što sigurnije ulaganje. Od ideje do završetka projekta te ulaska prvih gostiju u hotel prošle su ukupno 4 godine. Tijekom tog razdoblja sam prošao sve stadije projekta; od pronalaska projektanata, revizije projekta, pregovaranje s inozemnim turističkim agencijama, pregovaranja s bankama itd. Sama izgradnja hotela trajala je godinu i dva mjeseca, što je također važna činjenica u ostvarenju zadanog plana isplativosti projekta. S navedenim projektom sam stekao neprocjenjivo iskustvo u pregovaranju, vođenju EU projekta, cijelog tima projektanata i nadzora, a kao krajnji rezultat danas imamo jedan od najbolje ocjenjenih hotela u Hrvatskoj.

Sigurno si se, tijekom tako velikog projekta, našao u nekim izazovnim poslovnim situacijama. Kako si se u njima snašao?

Tijekom ovako velikog projekta svaki je detalj iznimno važan, a svaka se pogrešna odluka može negativno odraziti na feasibility studiju te time i na vrijeme povrata investicije. Na neke se poslovne situacije može utjecati i unaprijed detaljno isplanirati potrebne korake, kao npr. na biranje raznih izvođača, gdje se vode pregovori i provjeravaju reference. Međutim, postoje i mnoge situacije koje nije moguće predvidjeti. Tako smo, na primjer, više od godinu dana čekali na objavu spomenutog EU natječaja te više od sedam mjeseci na formiranje nadzornog odbora HBOR-a koji odobrava veće kreditne iznose. Najizazovnija situacija u kojoj sam se našao bila je uslijed financijskog propadanja jednog od većih kooperanta glavnog izvođača, čime je na gradilištu zavladala doza neizvjesnosti, a rok završetka projekta bio je sve bliži. Tada vam ne pomažu ni najbolje sklopljeni ugovori, nego treba mirne glave sagledati situaciju i riješiti nastale neplanirane „izazove“, budući da je nam glavni cilj bio uspješan završetak projekta unutar planiranih rokova i početak eksploatacije istog.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iza tebe je velik projekt izgradnje hotela, kako si se nosio s tolikom odgovornosti i stresom? Imaš li neku omiljenu aktivnost?

Moja velika prednost je što dobro podnosim stresne situacije i općenito stres, tako da u tom segmentu zaista nisam imao nikakvih problema. Vođenje projekta je teško samo po sebi, ali puno teže je vođenje samog EU projekta, s obzirom da razna kontrolna tijela traže veliki broj dokumenata i dokaza o uloženim financijskim sredstvima. Tako da se zadnji kvartal projekta pokazao iznimno zahtjevnim. Uz stalnu prisutnost na gradilištu, na kraju dana su se kontrolirali razni planovi te pripremali dokumenti za EU i sl. Cijeli tim je sebi postavio cilj da se projekt završi u roku, tako da je bilo dana kada se spavalo samo po dva sata te nije bilo vremena za bilo kakav hobi. Srećom volim svoj posao, kao i sve dobre i loše stvari koje idu uz njega, pa mogu reći da mi je cijeli projekt, koji se na kraju pokazao vrlo uspješnim, bio i omiljena aktivnost.

Izgradio si hotel s više od 100 soba u nešto više od godinu dana, tako da znamo da dobro upravljaš vremenom. Ipak, sigurno ti se dogodi da nekad probiješ zadane rokove. Kako se nosiš s tim i što činiš u takvim situacijama?

Tijekom gradnje hotela postoji konačan rok završetka i otvaranja hotela. Za postići taj rok, prave se razni planovi izvođenja radova, koji moraju biti prilagođeni svim fazama gradnje. Svaki dan se kontrolirala realizacija radova s planom njihova izvođenja. U slučaju odstupanja tražili smo adekvatne mjere za poboljšanje realizacije sukladno potvrđenim planovima. Nije uvijek lagano održati potvrđeni plan te se ni u našem slučaju nije održao u svim segmentima. Ponekad jednostavno postoje opravdani razlozi za odstupanje od plana, a neki od njih su i zakonom definirani, kao npr. vremenski uvjeti, dok se u ugovor o građenju mogu staviti i dodatni razlozi i opravdanja u slučaju probijanja roka. Rok je u ugovoru o građenju vrlo važna stavka te je zbog toga u većini slučajeva detaljno definiran. Svakako je uvijek cilj napraviti realan i održiv plan, a zatim takav plan redovito pratiti i u slučaju odstupanja izvođače pravovremeno obavijestiti o odstupanju te tražiti povećanja broja ljudi, produženja radnog vremena gradilišta i sl. Za sve planove vrijedi da trebaju biti realni, ostvarivi i da imaju kontrolne točke ispunjenja plana. Niti jedan plan nije 100% fiksan, fiksan je konačni cilj i do njega treba doći, po mogućnosti u zadanim okvirima (financijski, vremenski i sl.)

Baviš se poslom u kojem su bitni detalji. Kako si određuješ prioritete?

Svoje hotele uvijek pokušavam gledati očima gostiju, ocjenjujući što bi im moglo biti važno tijekom njihova posjeta i kako im detaljima osigurati što ugodniji boravak. U tome nam često pomažu informacije koje o gostima i njihovim željama dobijemo kroz CRM i prearrival e-mail. Tako da se često i prije dolaska gostiju pokušavamo informirati o njihovim željama. Svakodnevno se trudimo gostima pružiti male znakove pažnje i kod njih izazvati nekakav WOW-efekt. Pritom je poseban uspjeh kada postignete da su i najzahtjevniji gosti zadovoljni boravkom u vašem hotelu. Naravno da ponekad i uz sav uloženi trud, ne možete učiniti da svi budu zadovoljni. Ali dok je god postotak nezadovoljnih gostiju oko 1%, znate da činite dobar posao.

Mnogo ljudi se iseljava, dok ti imaš 100 stalnih zaposlenika. Kako bi opisao svoj odnos prema zaposlenicima?

Naša tvrtka tijekom sezone zapošljava više od 150 osoba, dok je na godišnjoj bazi 100 stalno zaposlenih. Svi zaposlenici su iz naše lokalne zajednice. Uvijek smo poštivali i cijenili dogovore s našim zaposlenicima, vodeći se isključivo zakonskim poslovanjem, kao i redovitom isplatom ugovorenih primanja. Također, trudimo se svim zaposlenicima izići u susret kada su u pitanju rasporedi godišnjih odmora, slobodnih dana i sl. Cilj je da se svaki zaposlenik osjeća zadovoljno, unutar tima koji je gotovo kao njegova druga obitelji, budući da ipak 1/3 vremena provodi na poslu. Posebno mi je drago što većina zaposlenika sudjeluje i na raznim izletima organiziranim među hotelskim odjelima, stvarajući time atmosferu suradnje, prijateljskih odnosa i timskog duha, koja se zasigurno odražava i na zadovoljstvo naših gostiju. Za sve što smo postigli, moramo se zahvaliti svim našim zaposlenicima, jer bez njih ne bismo ostvarili ovakve poslovne rezultate te dobili brojne nagrade i priznanja za naš dosadašnji rad.

Druga si generacija obiteljske tvrtke koju sada vodiš sa svojim ocem. Kako to funkcionira? Ima li razilaženja u mišljenjima? Možeš li nam ispričati neku anegdotu iz vašeg poslovnog odnosa?

Vjerujem da svi koji rade u obiteljskoj tvrtki znaju da je ponekad neizbježan sukob generacija i razilaženje u mišljenjima, idejama i stilu vođenja. Imam odličan odnos sa svojim ocem, iako svakodnevno u poslu prolazimo kroz razne rasprave. Ali zaključak je uvijek isti, ja ću vraćati kredite, pa je tako i moja odluka zadnja.

Jesi li ikad pogriješio na poslu? Koja je pogreška bila i što si potom učinio?

Svi smo mi ljudi i činimo pogreške, iako ni računala i mobiteli nisu ništa bolji, pa znaju često blokirati prilikom rada. Mislim da je važno što prije uvidjeti pogrešku, priznati da si pogriješio i nakon toga naći načina kako je ispraviti. Što prije uvidiš pogrešku, lakše ju je ispraviti. Tako govorim i svojim zaposlenicima – da što prije nadređene obavijeste o greškama i problemima koji se javljaju na poslu, kako bismo ih pravovremeno zajednički mogli ispraviti i kako bi gost u konačnici ipak bio zadovoljan. Kada budem krenuo u projekt izgradnje sljedećeg hotela, sigurno ću raditi na tome da ispravim neke pogreške i detalje koji su uočeni kod postojećih hotela. Normalno je da svaki dan učimo nešto novo i na taj način napredujemo i ispravljamo stare pogreške.

Koji savjet bi dao studentima ZŠEM-a?

Uživajte u studentskim danima, iskoristite sve mogućnosti koje Vam nudi ZŠEM, te putujte, putujte i putujte!

 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.