“Hrvatski sabor dužan je raspisati državni referendum u roku od 30 dana od dana objave odluke Državnog izbornog povjerenstva kojom je utvrđeno da je prikupljen potreban broj pravovaljanih potpisa birača, osim ako odluči:
pokrenuti postupak pred Ustavnim sudom Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Ustavni sud) pokrenuti postupak utvrđivanja protuprijedloga”, stoji između ostaloga u nacrtu novog Zakona o referendumu Vlade HDZ-ovog Andreja Plenkovića kojim se dodatno pokušava otežati referendumske inicijative hrvatskih građana, a koji je 9. ožujka upućen u Sabor.
“Neizravni protuprijedlog je prijedlog akta koji je Hrvatski sabor pripremio vodeći se referendumskim pitanjem narodne inicijative i njegovim obrazloženjem, a koji svojim sadržajem potvrđuje da je Hrvatski sabor prihvatio narodnu inicijativu, čime se ostvaruje i njezin cilj.
>UiO upozorava – Novi prijedlog Zakona o referendumu stvara prepreke za narodni referendum
> Zašto Pupovac napada referendume i kako ga je Plenković spasio krađom referenduma Narod odlučuje?
Izravni protuprijedlog je referendumsko pitanje Hrvatskog sabora o istoj stvari koja je predmet referendumskog pitanja narodne inicijative i kojim se također ostvaruje cilj narodne inicijative, ali pod drugačijim uvjetima i/ili na temelju drugačijih pretpostavki od onih koje su sadržane u referendumskom pitanju narodne inicijative, odnosno u prijedlogu akta narodne inicijative ako je on predložen kao predmet odlučivanja na državnom referendumu”, stoji u nacrtu Zakona.
Drugim riječima, ako Hrvatski sabor donese ovaj Zakon, referendumske inicijative će biti moguće odgoditi minimalno šest mjeseci ako odluči ponuditi protuprijedlog, čak i kada je prikupljeno dovoljno potpisa za raspisivanje referenduma.
> (VIDEO) Dr. Kanački: ‘Da ne izgubi vlast Plenković je spriječio referendum’
Sabor će moći pokrenuti vlastiti referendum o istom pitanju, za vrijeme održavanja referendum za koji su skupljeni potpisi
Naime, u Zakonu se određuje rok za utvrđivanje protuprijedloga te se navodi da “ako je potrebno utvrditi prijedlog akta, rok ne smije biti duži od šest mjeseci od dana objave zaključka. Ako se utvrđuje samo načelno referendumsko pitanje bez prijedloga pravnog akta, rok ne smije biti duži od 60 dana od dana objave zaključka”.
Nadalje, “protekom roka u kojem postupak utvrđivanja protuprijedloga mora biti završen, određenog u zaključku iz stavka 1. ovoga članka, postupak se smatra prekinutim neovisno o stadiju u kojem se nalazi. Hrvatski sabor dužan je u tom slučaju raspisati državni referendum o referendumskom pitanju narodne inicijative u roku od 30 dana od dana isteka roka određenog u zaključku”.
No, da stvar bude teža za referendumske inicijative građa, ako organizacijski odbor ne prihvati ni neizravni ni izravni protuprijedlog Hrvatskog sabora ili se uopće ne izjasni, Sabor će raspisati državni referendum o referendumskom pitanju narodne inicijative i istovremeno državni referendum o izravnom protuprijedlogu Hrvatskog sabora.
Referendumske inicijative imat će samo 40 dana za prikupljanje i predaju potpisa
Plenkovićev nacrt Zakona dodatno otežava prikupljanje potpisa za referendume time što određuje izjašnjavanje birača traje najduže 40 dana, što obuhvaća i prikupljanje potpisa birača i obavljanje radnji povezanih s pripremom potpisnih lista za predaju Hrvatskom saboru.
Pri tome će organizacijski odbori referendumske inicijative unaprijed morati odrediti datum početka i datum završetka prikupljanja potpisa birača te datum početka i datum završetka pripremnih radnji za predaju potpisnih lista.
Da bi referendumska inicijativa bila uspješna morat će prikupiti potpise deset posto birača od ukupnog broja birača u Republici Hrvatskoj, a ukupan broj birača utvrdit će ministar nadležan za poslove opće uprave.
U nacrtu novog Zakona o referendumu navodi se i da birači koji pokreću narodnu inicijativu osnivaju organizacijski odbor za izjašnjavanje birača te da Organizacijski odbor ima od pet do 21 člana.
Uvode se organizacijski odbor referendumske inicijative i odbor protivnika narodne inicijative
Broj mjesta za prikupljanje potpisa birača utvrdit će se za “svako naselje koje ima više od 1500 stanovnika kao i za naselje čiji broj stanovnika čini više od pet posto stanovništva te jedinice lokalne samouprave, a ima više od 500 stanovnika, pri čemu se utvrđuje najmanje jedno mjesto na svakih 5000 stanovnika. Ako u jedinici lokalne samouprave ne postoje takva naselja, odlukom se utvrđuje najmanje jedno mjesto za prikupljanje potpisa birača u naselju s najvećim brojem stanovnika”.
Pri tome će Organizacijski odbor morati tražiti od lokalne samouprave gdje će skupljati potpise uz navođenje adresa, te će istome morati obavijestiti lokalne policijskim uprave.
Organizacijski odbor također je dužan voditi popis osoba koje su prikupljale potpise po pojedinim mjestima za prikupljanje potpisa te ga dostavlja elektroničkim putem Državnom izbornom povjerenstvu.
Novost je i da su prema Plenkovićevom Zakonu u slučaju narodne inicijative, sudionici referendumske aktivnosti organizacijski odbor i odbor protivnika narodne inicijative, a u slučaju raspisivanje državnog referendum na vlastitu inicijativu, sudionici su odbor zagovornika referendumske inicijative i odbor protivnika referendumske inicijative.
No, takve odbore neće moći osnovati bilo tko već samo onaj tko prikupi potpise najmanje pet posto birača.
Jedino područje koje nije obuhvaćeno ovim nacrtom Zakona je financiranje referendumske aktivnosti budući da je ona prepoznata kao primarno politička aktivnost, pa se njezino financiranje uređuje Zakonom o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma.
Nacrt konačnog prijedloga zakona o referendumu pogledajte u cijelosti:
Ukraden referendum Narod odlučuje
Podsjetimo, građanska inicijativa Narod odlučuje prikupila je 2018. dovoljan broj potpisa za raspisivanje referenduma o promjeni izbornog zakona i o ovlastima zastupnika nacionalnih manjina u Hrvatskom saboru.
Plenkovićeva vlada i njegov tadašnji ministar uprave Lovro Kuščević, koji su se tijekom prikupljanja potpisa više puta usprotivili ovoj inicijativi, su, dugo vremena nakon što su potpisi predani, formirali povjerenstvo koje je više 40.000 potpisa za svako referendumsko pitanje proglasilo nevažećima.
Pri tome nije dopušteno da predstavnici inicijative niti bilo tko od zainteresirane javnosti u svojstvu promatrača prisustvuje provjeri broja i vjerodostojnosti potpisa.
* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija
Tekst se nastavlja ispod oglasa Tekst se nastavlja ispod oglasaIzvor: narod.hr
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.