Otvorena izložba ‘Alojzije Stepinac u slici i riječi’

Foto: fah

Izložba “Alojzije Stepinac u slici i riječi”, na kojoj su izložene karikature objavljivane u satiričnim listovima 1945. i 1946. koje negativno oslikavaju Stepinca te dokumenti iz razdoblja 1941. do 1945. koji opovrgavaju sadržaj karikatura, otvorena je u subotu u splitskoj palači Milesi u sklopu Dana kršćanske kulture.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Cilj ove izložbe je da pomalo šokira publiku današnjeg vremena jer ona govori o svoj snazi propagande koja je neposredno nakon Drugog svjetskog rata u Hrvatskoj okrenuta na tadašnjeg nadbiskupa, blaženog Alojzija Stepinca,” istaknuo je rektor Hrvatskog katoličkog svučilišta Željko Tanić otvarajući izložbu. Na tim karikaturama, objavljivanim u zagrebačkom “Kerempuhu” i beogradskom “Ježu”, Stepinac je prikazan “krajnje negativno i jako neukusno,” a u tomu su sudjelovali i mnogi poznati karikatursti čija imena danas svi znamo, rekao je.

Izložba predstavlja i 27 dokumenata iz razdoblja tijekom Drugog svjetskog rata kada je Stepinac bio nadbiskup zagrebački, koji pobijaju negativnih efekata tih karikatura koje su objavljivane u visokonakladnim časopisima, rekao je rektor Tanić.

“Grozomorne karikature koje su u to doba bile publicirane u satiričnim časopisima Jež i Kerempuh i stvarna slika blaženog Alojzija Stepinca nespojive su u svakom pogledu i jednostavno nukaju promatrača da se dublje pozabavi samom genezom stvaranja mita o kardinalu Stepincu koji se i danas hrani u mnogim dijelovima hrvatskog društva i medijskog prostora, a zapravo nema nikakvog ni povijesnog ni stvarnog utemeljenja, osim u službi propagande i stvaranja negativne slike o Stepincu,” kazao je Tanić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Rekao je da je od jeseni 1944. godine Komunistička partija je na prostoru druge Jugoslavije počela intenzivno oblikovati javno mišljenje kroz medije. Tada je velika većina stnovništva bila nepismena i “kroz karikature je upijala ono što su vlastodršci htjeli poručiti,” a ova izložba pokazuje kako se karikatura i funkcija jezika i slike u politici upotrebljava za stvaranje neprijatelja, što je obilježje svih totalitarnih sustava, rekao je.

“Svi koji su ustali protiv takva sustava prokazivani su kao nepoćudni,” kazao je Tanić i podsjetio kako je nadbiskup Stepinac zbog svog beskompromisnog stava, najprije prema zatiranju ljudskih sloboda, odmah prepoznat kao osoba koja stoji na putu izgradnje partijske svemoći te su ga komunistički vlastodršci etiketirali kao neprijatetelja. Htjeli su da kroz karikature to uđe u memoriju, a mediji su bili u poptunosti u rukama tadašnje vlasti, kazao je.

“Ova izložba je podsjetnik kakao se umjetnost, bilo koja, nikad ne smije staviti u službu ideologije, a zapravo je i podsjetnik na ta vremena za koja se nadamo da su iza nas,” poručio je Tanić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Izložba “Alojzije Stepinac u slici i riječi” nastala je u sklopu znanstvenog skupa “Nadbiskup Stepinac i Srbi u Hrvatskoj u kontekstu Drugog svjetskog rata” održanog u studenom 2015. godine. Ona je zajednički projekt Hrvatskog katoličkog sveučilišta i Ureda za kulturna dobra Zagrebačke nadbiskupije. Autori izložbe su docenti Odjela za povijest Hrvatskog katoličkog sveučilišta Tomislav Anić i Mario Kevo zajedno s voditeljicom Ureda za ondose s javnošću Suzanom Obrovac Lipovac.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.