Paar za Narod.hr: Jokićeva kurikulna reforma eksperiment je na ljudskoj populaciji kojem se unaprijed zna negativan ishod

Vukovar, 19.09.2014. - Danas je ispred Srednje tehničke škole Nikola Tesla u Borovu Naselju otkriven spomenik Nikoli Tesli. Na slici akademik Vladimir Paar. foto HINA / mm

Knjiga „Prilozi za raspravu o obrazovnoj i kurikulnoj reformi – Kritike i vizije“ predstavljena je 7.rujna u Zagrebu. Riječ je o trećem dijelu trilogije što se tiče reforme hrvatskog školstva. Prethodne dvije knjige izašle su prošle i pretprošle godine, a u njima se pokriva cjelovita problematika kakvu reformu treba Hrvatska da bi bila pripremljena i uspješna u 21. stoljeću.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Urednik knjige, akademik Vladimir Paar rekao je za narod.hr što donosi knjiga recenzija te istaknuo glavne nedostatke postojeće kurikulne reforme:

„Ako se želi uvesti nešto novo – mora postojati princip recenzija. Mi imamo 120 stručnih recenzija na temelju kojih je napisana knjiga. Zaključci su vrlo jasni, nedvosmisleni. Ima deset bitnih, stručnih argumenata protiv Jokićevog kurikula.
Recenzenti su detaljno sve proučili i to potpuno voluntaristički. Sve je rađeno na dobrovoljnoj bazi, nitko za to nije dobio ni jednu kunu. Nezavisno, više recenzenata je otkrilo da je metodologija pisanja tog kurikula stara metodologija koja je prije 30-40 godina primijenjena u središnjim dijelovima SAD-a i u Njemačkoj te je pokazala da u praksi ne funkcionira, neprovediva je. Kao takva je odbačena. Ja ne znam kako to Jokić sa svojim timom nije provjerio.“

„Budući da je dokazano da ne funkcionira, sada ići na pola milijuna hrvatske djece s jednom takvom neprovedivom metodologijom je strašno. To je eksperiment na ljudskoj populaciji, a unaprijed znate negativan ishod“, naglasio je akademik Paar.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osim nefunkcionalne metodologije, postoji još niz razloga koje navodi Vladimir Paar:

„Drugi je razlog odnos prema STEM području. STEM područje je ključ za budući razvoj gospodarstva, ono što se zove visoka tehnologija. Zemlja nema šanse da bude uspješna u budućoj privredi ako ne razvija kadrove u STEM području. To su inženjerski, biomedicinski, prirodoslovni kadrovi… Recenzenti koji su s tog aspekta proučavali cjelovitu kurikularnu reformu su otkrili da je STEM područje na potpuno neadekvatan način obrađeno. To znači da je uvedena jedna blokada budućem razvoju Hrvatske, a to znači da će biti manje inženjera, prirodoslovaca, liječnika… To je strašno.”

Što s kulturnom baštinom i nacionalnim identitetom u kurikulu?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jedan o prigovora koje akademik Paar navodi je i obrađivanje tema nacionalnog identiteta, kulturne baštine, jezika…

„Ono što je zanimljivo – recenzenti kažu da je tretiranje kulturne baštine i nacionalnog identiteta daleko ispod razine europskih zemalja. Europske zemlje izrazitu pažnju posvećuju vlastitom jeziku, povijesti, vlastitoj kulturi. Uzmite bilo koju zemlju Europske unije. Mi u Hrvatskoj daleko manju pažnju tome posvećujemo i to je neprihvatljivo.”

“Govoreći o kritikama treba naglasiti da se ovdje ne radi o političkim argumentima već isključivo o stručnim argumentima. Mi inzistiramo da se to radi na razini stručnih recenzija. To nisu moji stavovi. Ja sam po svojoj dužnosti, kao predsjednik znanstvenog vijeća u HAZU sve pogledao i samo mogu reći što u recenzijama piše. Ako netko ne vjeruje recenzijama, neka zatraži nadrecenzije, i to je moguće.”

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dualni sustav strukovnog obrazovanja

I dalje je najveća slabost u strukovnom obrazovanju, naglasio je urednik knjige recenzija i nastavio:

“U HAZU smo prije 10 godina zastupali stav da kao orijentir uzmemo njemačko školstvo koje je prema američkim procjenama najkvalitetnije u svijetu. Oni imaju dualan sustav strukovnog obrazovanja. Zaklada Konrad Adenauer je u posljednje tri godine održala nekoliko skupova u Zagrebu gdje su predstavili takav program i bili spremni pomoći ako mi takav program uvedemo. Tada nije bilo interesa za to. Ni Jokićev kurikulum nije potvrdio da je to pravi pristup. Mi to zovemo hrvatski srednjoeuropski kurikulni koncept. Predlažemo za strukovno obrazovanje takav njemački sustav. Posve nezavisno od nas isti prijedlog ima i Hrvatska gospodarska komora. Bitan korak naprijed je postignut ovaj tjedan kad je ponovo zaklada Konrad Adenauer zaklada održala skup u Zagrebu na kojem je prisustvovao premijer. Mislim da se time razbija blokada koju smo imali do sad. Očito je da je u sustavu postojala nekakva blokada, ali ohrabrujuće je to da je premijer sada nazočio tom skupu.”

“Mi u ovoj knjizi predlažemo novu viziju. Postoje kritike koje recenzenti iznose, ali oni nude i rješenja i vizije. Mi imamo viziju. To nije razrađen kurikul, to su vizije o pojedinim aspektima i one se nalaze u knjizi. U Hrvatskoj sada postoje dvije vizije. Jedna je Jokićeva vizija, a drugo je hrvatski srednjoeuropski kurikulni sustav. Mi sada predlažemo da se uđe u stručnu raspravu, stručnim argumentima, bez ikakvih političkih argumenata. Često se govori da kurikul netko ruši iz političkih razloga, ali problem je sasvim stručan. Ne vidim razloga zašto bi tu trebalo biti nekih političkih sukoba. Mi pozivamo na stručnu raspravu stručnim recenzijama, uključujući i ministricu Divjak”, zaključio je akademik Vladimir Paar.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.