Performans protiv molitelja na trgovima: Predstavljamo autore i njihove poruke

Foto: Fah

Performans “Tiha misa” prosvjed je protiv javne molitve krunice na trgovima. Predstavljamo neke od autora poruka koje se u subotu moglo pročitati na transparentima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U organizaciji udruge Domino prošle je subote održana još jedna “skupna performativna akcija” pod nazivom “Tiha misa”, kao odgovor na javnu molitvu krunice inicijative “Muževni budite”.

Možda će vas zanimati

Lekić-Fridrih misli da je muška krunica velika opasnost; zaziva zabrane, policiju, Kaptol, papu Franju...

Arijana Lekić-Fridrih, organizatorica performansa ‘Tiha Misa’ u intervjuu je ponovno drvlje i kamenje sasula na mušku molitvu krunice

Performans se održava od prošle godine i kao sjena prati molitelje, pretpostavljamo nastojeći ukazati na ono što prosvjednici/performeri vide kao prave namjere njihovog okupljanja, a to je, citiramo s mrežne stranice udruge: “zazivanje dodatne neravnopravnosti žena”.

Autori poruka

Ove subote, 12 je sudionika dostavilo 12 poruka koje sažimaju svrhu “akcije”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dosta je već bilo napisano o samom performansu, a ovdje ćemo navesti poruke i podsjetiti na umjetnički portfolio njihovih autora.

Poruke se, primijetimo unaprijed, premda najavljene kao izraz umjetnički radikalno izraženih političkih stavova, uglavnom kreću na spektru od pornografije, preko domaćinstva, do tjelesnog odgoja.

Tjelesne tekućine

Siniša Labrović, slobodni umjetnik iz Sinja tu je vjerojatno najpoznatije ime. Od brojnih performerskih uspješnica možemo izdvojiti performans stado.org gdje je on line prikazivano stado ovaca, a gledatelji su mogli glasati za ovcu favorita.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Također, Labrović se afirmirao i u body art-u, recimo, s performansom Kažnjavanje, gdje sama sebe bičuje, dok ga publika na neki način ne prekine.

Konačno, utisak je ostavio i performans Perpetuum mobile, gdje on pije vlastitu mokraću.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Njegova poruka glasi: “Diže mi se kad klečim!

Sandra Sterle profesorica je na UMAS u Splitu čije je javnosti vjerojatno do danas najvidljivije performersko djelo bila “Mučnina”. Riječ je o performansu gdje Sterle 40 minuta povraća na pjesmu Miše Kovača “Dalmatinac nosi lančić oko vrata”.

Njezina poruka glasi: “Za kaznu, nakon klekova sklekovi!

Marko Marković splitski je performer koji, kao i Labrović, stoji u južnjačkoj tradiciji konzumacije vlastitih tjelesnih tekućina. Naime, M.M. je na glas došao performansom Samojed gdje je na cjevčicu pio vlastitu krv.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

On poručuje: “Rodno nasilje je klasno nasilje!

Gildo Bavčević također poruku šalje vlastitom krvlju, ali u donekle konkretnijem smislu, ispisujući uživo njome riječ “Dosta!” na bijelom transparentu.

Moliteljima Bavčević poručuje: “Džabe ste klečili!

Goli šetač i penisi na jastučićima

Bruno Isaković skrenuo je pozornost javnosti, pa i dobrog djela prolaznika Ilicom i Trgom Bana Jelačića, kad je prošle godine tuda prošetao gol.

Umjetnik je za potrebe ovogodišnje “Tihe mise” zavapio: “Jadna li vam materina!

Dora Fodor magistrirala je nove medije na ALU u Zagrebu.

Njezina je poruka: “Povijesno jake od bake do bake!

Karla Jelić studentica je zagrebačke ADU i poznata je kao jedna od organizatorica prosvjeda protiv povratka na posao profesora ADU Ozrena Prohića, nakon što je DORH odbacio optužbe protiv njega za nedolično ponašanje prema studentima.

U ovom kontekstu je zanimljivo da Jelić snima dokumentarac o “klečavcima”.

Karla poručuje: “Klečanjem nas nećete vratiti u prošlost!

Josipa Bubaš je performerica i autorica na aktivističkom portalu voxfeminae udruge K-zona koja se bavi promicanjem LGBTIQ “prava”.

U svojoj prosvjednoj poruci ona primjećuje: “Seksi si kad klečiš!

Lucija Žuti osvrnula se već na molitelje po trgovima kad je proljetos, na “Noći performansa” postavila performans “Vitezovi, a ne mučenici”, gdje figuriraju tri križa s muškim majicama na kojima je natpis: “Idemo se igrati Boga, rata, Hrvatica i Hrvata”, i tri jastučića s penisima.

Performerski je usklik Lucije Žuti ovom prilikom bio: “Bog i krvatice!

Gloria Lizde je autorica iz Splita, a diplomirala je  fotografiju na zagrebačkoj ADU.

Njezina je deskriptivno-zapovjedna poruka: “Klečite radije s krpom i sredstvom za čišćenje!

Barbara Blasin je grafička dizajnerica i bavi se dizajnom i fotografijom, ali i pisanjem: dobitnica je nagrade Kiklop 2006. za knjigu „Ženski vodič kroz Zagreb“.

Očigledno sa stanovitim rezidualnim vjerničkim sentimentom, ona poručuje: „Molim Boga da molitelji odu u crkvu!

Cvijeće za femicid i poljubac u stražnjicu

Na koncu, i sama organizatorica “Tihe mise”, Arijana Lekić Fridrih, knjiži respektabilno radikalan performerski i aktivistički staž.

Da navedemo, recimo, recentni uradak: u subotu je, 04. studenog, na glavnom zagrebačkom trgu cvijeće u formi instalacije u spomen 7 ubijenih žena u 2023. godini od kojih je, kako ona tvrdi, 5 okarakteriziranih femicida.

Na predmetnoj “Tihoj misi” nosila je transparent s mjestima i datumima ubojstava ovih 5 žena.

Lekić Fridrih poznata je i kao uvjereni borac protiv bećarca kao oblika “objektifikacije žene”, što je bio predmet njezinog performansa “Nema žene bolje od krmače”.

Sudjelovala je također, ispred udruge Domino, i u performansu Siniše Labrovića ”Poštovani gospodine predsjedniče, možete me poljubiti u guzicu”.

Možda će vas zanimati

Umjetnost po mjeri Možemo: U Muzeju Grada gol pozvao predsjednika da ga poljubi u stražnjicu; odazvala se Urša Raukar

”Poštovani gospodine predsjedniče, možete me poljubiti u guzicu” nazvan je Labrovićev prosvjedni performans u Muzeju Grada Zagreba. Odazvala se Urša Raukar

Performans, gdje je Labrović stajao gol pred Muzejom grada Zagreba i čekao da mu predsjednik dadne naslovni poljubac urodio je s dva cjelova. Za jedan od njih, kako obavještava udruga Domino, zaslužna je Urša Raukar-Gamulin, dok drugi ostaje pod velom tajne, premda je poznato kako mu ga nije udijelio predsjednik.

Krik i bijes

Vratimo se, na koncu, porukama prosvjeda.

Ostavimo li po strani politička uvjerenja i krenemo procjenjivati radikalnost poruke prosvjednika, shvatit ćemo kako imamo lak posao. Naime, sine ira et studio načelo se nameće samo od sebe: one ni radikalnosti ni političkog sadržaja uglavnom niti nemaju.

Jedini je Marko Marković branio boje splitske ljevice time što se pozvao na generičku, popularnu parolu “Rodno nasilje je klasno nasilje!“. Teško bi bilo reći je li ih time obranio, jer nije sigurno kako bi je on sam mogao obraniti pred sudištem klasika marksizma.

Radikalnost se tu kreće negdje između prvog i trećeg razreda srednje škole.

Kako stoji s ostalima?

One političke poruke zapravo nemaju. A ako ćemo primijeniti načelo gradacije prema školskom uzrastu, Siniša je Labrović (“Diže mi se kad klečim!”) solidno na dnu, negdje oko 7. razreda osnovne škole.

Ostatak poruka na istoj su liniji banalnosti i adolescentskog bunta. Teško je ustanoviti na koji se one uopće način odnose na ono što javna molitva predstavlja, osim kao neartikulirani izraz neprijateljstva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.