Potpredsjednica Državnog izbornog povjerenstva Vesna Fabijančić-Križanić bila je gošća na N1, te je komentirala neusklađenost unutar izbornog zakonodavstva, ali i Zakonom o financiranju političkih stranaka i Zakon o referendumu koji se pokušava strogo regulirati nadziranje referendumskih aktivnosti. Fabijančić Križanić je naglasila kako je u prvom čitanju prošao Zakon o financiranju političkih stranaka, unutar kojeg se regulira financiranje referenduma što nije logično budući da je najavljena i izrada Zakona o referendumu.
Ovih dana puno je rasprave u javnosti i negodovanja kod referendumskih inicijativa oko prijedloga da se Zakonom o izbornoj promidžbi riješi pitanje promidžbe, odnosno financiranje referendumskih inicijativa. Prema tom prijedlogu bi se provjeravala i njihova finacnijska izvješća. Iz referendumskih inicijativa Narod odlučuje i Istina o Istanbulskoj kažu, kako bi inicijative bile nemoguće jer se financiraju nizom malih donacija. Da li bi po DIP-u tako nešto bio problem?
Ovaj pitanje je regulirano Zakonom o financiranju političkih stranaka, koji je sada prošao prvo čitanje, ali ono što bi smo mi u Državnom izbornom povjerenstvu voljeli da se dogodi, da ukoliko je sada u tijeku izrada Zakona o referendumu, bilo bi dobro da te odredbe o nadzoru referendumskih aktivnosti budu u okviru tog zakona.
U trenutku izrade novog Zakona o financiranju političkih stranaka koji je prošao prvo čitanje nije bilo nikakve najave da bi trebalo doći do novog Zakona o referendumu. Sada kada se već radi Zakon o referendumu bilo bi dobro da i nadzor financiranja referendumskih inicijativa bude u okviru njega.
Treba li nadzirati samo referendumske ili i protureferendumske inicijative?
I jedne i druge.
Izborna je godina, kakva je atmosfera u DIP-u?
U DIP-u je vrlo radna atmosfera. Tijekom cijele veljače imamo edukacije izbornih povjerenstava. Educiramo županijska, gradska i općinska izborna povjerenstva.
Imamo veliku neusklađenost unutar izbornog zakonodavstva. DIP je izradio prijedlog jedinstvenog izbornog zakona i poslao ga Ministarstvu uprave.
Čini nam se da je malo prevelika pažnja medija dana izradi nacrta jedinstvenog izbornog zakona. Mi u DIP-u smo ponosni što smo to napravili jer je to zaista veliki posao koji je trajao gotovo polovicu prošle godine. Svaka godina u sastavu ovog DIP-a je bila izborna, osim prošle. Vidjeli smo da ima puno neujednačenosti u izbornom postupku.
Bez pretenzija smo da to što ćemo dostaviti MU treba prihvatiti ili da treba ići u proceduru, prvenstveno iz razloga što DIP nije zakonski predlagatelj zakona nego dajemo mišljenja o provedbi izbora sa stručnog stajališta. Ova rješenja mogu biti stručna podloga za ujednačavanje zakona.
Tekst se nastavlja ispod oglasa