Potpuno razotkrivanje Faktografa: ‘Dezinformiraju javnost u svome navijanju za Tomaševića’

Foto: fah, snimka zaslona

“Nismo za Škoru i njegova je kampanja užasna, slažemo se i da konzervativci dosta lažu. Ali nisu jedini. Da ne budu jedini, vraški se trudi Faktograf.hr koji opet dezinformira javnost u svome navijanju”, stoji u objavi na Facebooku Liberal.hr uz dvije fotografije. Jedna je objava Faktografa u kojoj se navodi kako je dan nakon prvog kruga lokalnih izbora krenula “prljava kampanja protiv Tomislava Tomaševića i platforme Možemo (…) Tomaševića tako optužuju da je spriječio gradnju crkve na Savici”. Na drugoj fotografiji je snimka zaslona članka na Index.hr-u iz 2017. godine pod naslovom “Tomašević: Spriječili smo izgradnju crkve na Savici, a sad gledamo Bandićevu osvetu”.

GONG-ov portal Faktograf.hr ponovno je razotkriven. Portal Narod.hr godinama problematizira djelovanje GONG-ovog portala Faktograf koji umjesto provjerom činjenica, odnosno provjerom činjenične točnosti tvrdnji u javnom prostoru često bez argumenata cenzurira one vijesti koje im ne odgovaraju te time neopravdano kažnjava određene medije smanjenjem dosega njihovih vijesti.

Tako se Faktograf u svom radu često fokusirao na portal Narod.hr, pa se tako upustio u ideološku ocjenu sadržaja. Negativnu su ocjenu primjerice dobili članci na temu komunističkih zločina, pobačaja, partizanskih mirovina, Greeanpeacea, o stvarnom broju pobačaja u Sloveniji, napada na Hrvate u Münchenu na Uskrs 2019., zatim Trumpu i liječnicima koji tvrde da postoji lijek za koronavirus, financiranju koalicije s Možemo od strane Emila Tedeschija te na kraju, Faktograf je cenzurirao Narod.hr zbog prenošenja mišljenja prof. dr. Matka Marušića o izvorima pandemije koronavirusa o kojemu zapravo prema izvještajima američkih obavještajnih službi ni danas ne postoje utvrđene činjenice.

Nedavno je i lijevi Jutarnji list objavio kako je Faktograf subjektivan te politički pristran.

Tko stoji iza Faktografa?

Novinar Jutarnjeg lista piše kako Faktograf pripada mreži IFCN iza koje stoji Poynter institut, a koji je u vlasništvu lista Tampa Bay Times, jednog od medijskih stupova Demokratske stranke na Floridi. Nastavlja kako je među glavnim financijerima instituta Poynter Otvoreno društvo Georgea Sorosa kojeg naziva “Chupacabrom” za desničare i The Omiydar Network iza kojeg također stoji ljevičar koji surađuje sa Sorosem.

>Obavještajci ne isključuju da je korona iz laboratorija: Zašto je Faktograf cenzurirao Marušića?

Spominje i kako je Poynter nedavno napravio “crnu listu” portala među kojima su se našla korektna konzervativna glasila te pozvali oglašivače da im uskrate potporu no nakon očekivanog skandala stigla je isprika i povlačenje liste. Kolega također ističe da se Faktograf u znatnoj mjeri financira na natječajima NED-a(National Endowment for Democracy) – kontroverzne američke agencije kojoj su Rusi zabranili djelovanje na vlastitom tlu.

Je li suludo pomisliti da se Sorosev novac preko GONG-a slijeva u Faktograf?

Đino Kolega piše da izdavača Faktografa GONG, što nije tajna, financira djelomično i Otvoreno društvo te dodaje kako nije suludo pomisliti da se stoga dio Sorosevog novca slijeva u blagajnu Faktografa, ali Faktograf onima koji imaju takve ideje sugerira da su proponenti “antisemitske teorije zavjere o Georgeu Sorosu – koja svoje korijene nalazi u Tuđmanovoj knjizi “Bespuća povijesne zbiljnosti”.

“U kojoj je mjeri ovdje riječ o zdravoj reakciji neka procijene psiholozi među vama”, piše Kolega.

“Odlaskom na Facebook stranice Faktografa algoritmi kao profile najsličnije fact-checking sajtu nude stranice Zaklade Solidarna (poveći broj njihovih istaknutih aktivista završio je na izbornim listama platforme Možemo!), zatim nešto što se zove Antifašistički vjesnik te konačno samu platformu Možemo!”, navodi se između ostaloga Koleginom tekstu koji donosi i brojne primjere iz Faktografovih članaka gdje se neskriveno navijački govori o platformi Možemo.

Faktograf Kolegin tekst proglasio perfidnom neprofesionalnošću

Faktograf je dva dana nakon objave teksta Đina Kolege na svojoj stranici ustvrdio da je “Đino Kolega u Jutarnjem listu objavio tekst kojim manipulativno i netočno napada Faktograf, ignorirajući bazične principe novinarske profesionalnosti i etike.”

Oni tvrde kako češće razotkrivaju desne laži od ljevičarskih, ne zato jer su pristrani nego jer “jedna strana političke debate ima nonšalantniji odnos prema činjenicama”.

Faktograf dalje u svome odgovoru odgovara oštro pa piše: “Uvodni dio Koleginog teksta još je perfidniji. U njemu manje iznosi konstatacije, a više postavlja pitanja. Izražava zanimanje za točne mehanizme financiranja Faktografa (iako se o njima može prilično detaljno informirati upravo na Faktografu), a poseže i za omiljenim alatom ekstremno desnih populista pa u cijelu priču upliće i Georgea Sorosa.”

“Ne, nije suludo pomisliti da se Faktograf dijelom financira i Sorosevim novcem. Ne bi bilo suludo ni postaviti Faktografu pitanje je li to doista tako. Suludo je, međutim, inzistirati na toj tezi nakon što smo je više puta opovrgavali”, navodi Faktograf. Faktograf piše i kako Kolega “ima prijašnje iskustvo s Faktografom, tj. ima osobni razlog da nas mrzi” jer je 2018. “u Jutarnjem listu objavio propagandni pamflet o životu u Švedskoj, u kojem je lažno tvrdio da muslimanski izbjeglice kojima Švedska pruža azil devastiraju švedsko društvo”.

Faktograf međutim, ni ovaj svoj odgovor na Kolegina pitanja nije propustio iskoristiti kako bi Domovinski pokret, Most i Hrvatske suvereniste povezao s nacizmom, neonacizmom i ustaštvom jer je je Škoro snimio spot s reperom koji veliča nacizam, jer je na Mostovoj listi na neonacist, a jedno od glavnih lica kampanje Hrvatskih suverenista Frano Čirko koji je “poznat po veličanju nacizma i ustaštva”.

Faktograf i N1

Podsjetimo GONG-ov portal od 2017. godine ima medijskog partnera – N1 televiziju.

Faktograf na svojim stranicama navodi da ukoliko su čitatelji pročitali “nešto što ima obilježja lažne vijesti, odnosno “alternativnih činjenica” iliti sada već notornog fake newsa”, mogu “upotrijebiti Faktografov bot na portalu N1 televizije”.

“Prijavite nam ako “nanjušite” da vaš izabrani predstavnik/ca na državnoj, lokalnoj ili regionalnoj razini širi neistine i zablude o temama koje su vam važne”, poziva GONG-ov Faktograf te zaključuje: “Prijavite nam neistine, kako bismo se zajedničkim snagama borili za odgovornost političkih aktera u Hrvatskoj, što N1 već godinama radi svojim neumornim izvještavanjem s terena i hrabrim postavljanjem pitanja vladajućim i oporbenim političarkama i političarima”.

U arhivi portala Faktograf ne postoji niti jedna vijest N1 koja je ocijenjena negativno.

Tko su ljudi koji rade na portalu Faktograf?

Glavni urednik portala Faktograf je Petar Vidov, njegova zamjenica je Snja Despot, izvršna urednica Ana Brakus, a novinarke su Ana Benačić i Gabrijela Galić te urednica komunikacija Ivana Živković. Riječ je mahom o novinarima koji su radili na nekom od portala poput Indexa, Lupiga, N1 televiziji, Novom listu ili Novostima.

Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 50, 100, 200 ili više kuna. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr