Šarić: Zalaže li se Orešković za kriminalizaciju ‘krivog mišljenja’? Jesu li molitelji počinili ‘misaoni zločin’?

Orešković
Foto: iStock by Getty Images, fah, Montaža: Narod.hr

Tijekom rasprave o Izvješću pravobraniteljice za ravnopravnost spolova za 2022. godinu u Hrvatskom saboru, svjedočili smo nevjerojatnoj izjavi zastupnice Dalije Orešković. Navodno borkinja za pravdu, ljudska prava i slobode neistomišljenicima bi oduzela temeljno pravo na slobodu govora i savjesti. Orešković bi kažnjavala ljude za „krivo mišljenje“, odnosno u ovom konkretnom slučaju, za „krive molitvene nakane“. Kazniti nekoga za „misaoni zločin“ najgori je oblik totalitarizma koji postoji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
> Sabor: Orešković poziva da se molitelje ukloni s trgova, Mujkić (DP) joj odgovorila

Orešković: Ukloniti! Ali doslovno ukloniti ‘klečavce’ s trgova!

Raspravljajući o Izvješću, Orešković je izrazila punu podršku pravobraniteljici Višnji Ljubičić i njezinom radu. To nam dovoljno govori o Vesni Ljubičić i njezinom radu. Potom je izrekla jedan od najskandaloznijih govora u Hrvatskom saboru. Nikome iz mainstream medija nije zapeo za uho poziv na primjenu sile zbog „misaonog zločina“. Dalijine želje za ovakvim postupanjem prema neistomišljenicima trebale bi biti zabrinjavajuće svima, ne samo desnici. Cijelo društvo trebalo bi se zapitati koga to biramo u Hrvatski sabor?

> Izglasano sporno izvješće pravobraniteljice za ravnopravnost spolova; pogledajte kako je tko glasao

Evo kako je Orešković neskriveno i u potpunoj iskrenosti demonstrirala javnosti svoje totalitarne stavove: „Kao glavnu poruku ove rasprave, želim reći da je iluzorno, ili čak zavaravajuće, raspravljati o novim direktivama ili implementaciji novih konvencija sve dok se ‘klečavce’ ne ukloni, ali doslovno ne ukloni s naših trgova i dok im se ne zabrani da ubuduće imaju takva okupljanja, sve dok su im molitvene nakane iste. Otvoreno ću reći da je ovdje zakazala država, da je pokazala nemoć ili nezainteresiranost da zaštiti vlastiti ustavnopravni poredak. Ako je ustavno načelo ravnopravnost žena i muškaraca, dakle ravnopravnost kao takva, onda je neprihvatljivo i nedopustivo dopustiti nekome da na trgovima moli da žene budu podređene duhovnom autoritetu unutar svoja četiri zida. Dakle, ukloniti i onemogućiti buduća okupljanja“.

> Vučemilović poručila Orešković: Svi na ljevici moralizirate i glumite moralne vertikale

Ivana Mujkić Daliji Orešković: ‘Tko je taj koji smije propitkivati ispravnost nečije molitvene nakane?’

Zastupnica iz redova Domovinskog pokreta Ivana Mujkić kratko je i jasno odgovorila Daliji Orešković. Postavila je pitanje: „Tko je taj koji može ili smije propitkivati ispravnost nečije molitvene nakane“? Dodala je i kako molitelji nikada nisu narušili javni red i mir. Nikoga nisu natjerali da kleče s njima u molitvi. „Vi koji pozivate na toleranciju, budite tolerantni prema onima koji imaju drugačije stavove jer je vrlo licemjerno pozivati nekog drugog da uvaži vaše stajalište ili vaše stavove, a isto to ne priznavati drugima“. Odgovor Orešković na pitanje tko je ona da drugima propisuje molitvene nakane je izostao. Jer, zbilja, tko je ona, ali i tko je bilo tko drugi da bilo kome propisuje za što će moliti?

Tekst se nastavlja ispod oglasa
> Lekić-Fridrih misli da je muška krunica velika opasnost; zaziva zabrane, policiju, Kaptol, papu Franju

Pozivajući se na prava i slobode zajamčene Ustavom, Orešković bi ukinula prava i slobode zajamčene Ustavom

Orešković u prvom redu negira osnovno i temeljno ljudsko pravo, a to je pravo na život. Potom, nakon što se rodimo, Dalija bi nam regulirala savjest i odnos s Bogom. Kao temelj „doslovnog uklanjanja ‘klečavaca’ s trgova“ Orešković navodi odredbe Ustava o ravnopravnosti muškaraca i žena. Riječ je o klasičnom spinu za obračunavanje s političkim neistomišljenicima. Svakome u Hrvatskoj jasno je da molitva nikome ne škodi niti ugrožava bilo čije slobode. Štoviše, upravo je pravo na slobodu savjesti, vjeroispovijedi, javno očitovanje vjere ili drugog uvjerenja zajamčeno Ustavom. To osnovno pravo koje imamo u Hrvatskoj ni na koji način ne ugrožava ravnopravnost muškarca i žene koji su u kršćanstvu jednako vrijedni i komplementarni jedno drugome. Što zapravo Orešković želi postići? Pozivajući se na prava i slobode zajamčene Ustavom Orešković bi ukinula prava i slobode zajamčene Ustavom.

> Lice i naličje Hrvatske na Trgu bana Jelačića u Zagrebu: krunica i psovke

Kako bi izgledalo uklanjanje ‘klečavaca’ s trgova?

Pokušajmo zamisliti scenarij uklanjanja molitelja s trgova kako ga možda zamišlja Dalija Orešković. Po kojoj osnovi bi policija uopće i postupala kada sam Ustav štiti pravo na slobodu savjesti i mirnog okupljanja? Imamo jedan primjer iz Ujedinjenog Kraljevstva koji je šokirao mnoge, a tiče se uhićenja jedne žene. Njezin je zločin bio stajanje na javnoj površini i molitva koju nitko nije ni mogao čuti jer se odvijala u njezinim mislima. Policajac je pristupio Isabel Vaughan-Spruce i upitao je što radi u blizini klinike za pobačaj. Upitao ju je moli li se, na što je Isabel odgovorila: „U svojoj glavi mogla bih se moliti“. Ta je rečenica bila povod za uhićenje. Bi li tako izgledalo i uhićenje molitelja na trgovima? Po naputku dopuštenih molitvenih nakana Dalije Orešković, policajci bi utvrdili što se događa u glavama molitelja i potom postupali na način kao i britanski kolege.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
> Udar na katolike: Doznajemo, Tomašević izdao dozvolu za razglas kojim je ometana molitva krunice

Koje su molitvene nakane prihvatljive?

Orešković je ustvrdila kako molitelji imaju „krive nakane“. U prvom redu, postavljamo isto ono pitanje zastupnice Mujkić: „Tko je taj koji propitkuje ispravnost nečijih molitvenih nakana“? Recimo da joj je Dalija rekla: „Ja sam ta!“, što onda slijedi? Dalija se postavlja iznad Boga, ograničava slobodu izbora i savjesti, uzima olovku i papir u ruke. Što će napisati? Je li Dalija uopće razmišljala o tome kada je pozvala na uklanjanje molitelja zbog „misaonog zločina“ ili zločina „krivog mišljenja“? Ako molitelji mole za „krive“ nakane, onda su one „prave“ sljedeće: usmrćivanje nerođene djece bilo kada i iz bilo kojeg razloga, slabi muškarci koji ne brinu o duhovnom rastu vlastite obitelji, promiskuitetno ponašanje mladih, raspad katoličkih brakova, a time i same obitelji, zatim zatvorenost parova novom životu, slabi i bojažljivi crkveni pastiri, te daljnji otpad hrvatskog naroda od vjere.

> Policija: Privedeni Austrijanac i Francuz koji su ometali molitelje krunice na Trgu

Za Daliju problematično je i to što se molitelji mole za one koji nisu vjernici?!

Nakon izlaganja zastupnice Mujkić, Dalija Orešković imala je potrebu „razjasniti“ svoj stav. Ono što je uslijedilo dodatno je demonstriralo Dalijine totalitarne stavove, neograničeno licemjerje i potpuno nerazumijevanje koncepta katoličke vjere, ali i slobode i prava ljudi općenito. Molitelji bi trebali prestali „mjeriti svijet po sebi“, rekla je Dalija mjereći svijet po sebi i donoseći sud za što bi vjernici trebali ili ne bi trebali moliti.

> Šarić: Na čelu Partije trebala bi biti žena! Dosta je patrijarhata u stranci koja ima Forum žena!

Nadalje, Daliji je problematično i to što se vjernici mole za nevjernike, odnosno, kako ona sama kaže, za „one koji se drže Ustava i stečenih ljudskih prava“. Kako se to točno „ugrožava“ nevjernike, naravno, nije objasnila. Ovdje je opet pokazala kako bi najradije kriminalizirala „krivo mišljenje“ ili „krive nakane“. „Oni su ti koji bi željeli promijeniti stavove i spektar razmišljanja drugih“, rekla je Orešković nesvjesna kako je sasvim normalno da ljudi pokušavaju promijeniti stavove i spektar razmišljanja drugih otkad je svijeta i vijeka. Ne radi li Dalija upravo to kada se obraća u Saboru? Kako bi osvojila vlast i stekla kontrolu nad represivnim organima u Hrvatskoj i provodila svoje totalitarne maštarije, Dalija mora promijeniti stavove i spektar razmišljanja birača. Kada bi stekla nove „vjernike“, ne bi morala u Sabor ulaziti na listi SDP-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
> Orešković o presudi Karamarku: Nikakva isprika ne dolazi u obzir zbog odluke o sukobu interesa

Problem je i pokušaj utjecaja na politiku?

Koliko nam je svima poznato, svaki punoljetni građanin Republike Hrvatske ima pravo birati i biti biran. Prema Ustavu vlast proizlazi iz naroda i pripada narodu. Hrvatska je demokratska zemlja u kojoj većina sastavlja vlast i donosi zakone po volji birača. Orešković smatra kako molitelji krunice žele utjecati na vlast i zakone. Ako to i žele, pitanje je kako to misle postići tihom molitvom? Na koga i kako to točno utječe? Ima li premijer Plenković grižnju savjesti svake prve subote u mjesecu zbog krunice na Trgu, pa ima potrebu stvarati katoličku monarhiju? Uostalom, može li se ikome u demokraciji zabraniti bilo kakav pokušaj utjecaja na politiku ako to čini na legitiman i nenasilan način? Uzmimo za primjer „paradu ponosa“. Nije li i to pokušaj utjecaja na vlast? Zašto bi jedni na to imali pravo, a drugi ne?

> Muška krunica diljem zemlje: Policija u Zagrebu odvela nekoliko prosvjednika

„Misaoni zločin“ najgori je oblik totalitarizma

Zalaže li se doista Dalija za uvođenje „misaonog zločina“ ili kriminalizaciju „krivih molitvenih nakana“, to je teško u potpunosti tako zaključiti. Međutim, njezina izjava o „doslovnom uklanjanju“ ljudi koji mole na trgovima tjera nas na ovakav zaključak. Vidjeli smo kako na Zapadu već postoji praksa uhićivanja ljudi zbog molitve, pa makar ona bila i u tišini. „Misaoni zločin“ najgori je oblik totalitarizma jer zadire u samu čovjekovu dubinu i intimu. U kršćanskoj teologiji sam Bog nam daje slobodu koju nam sada Dalija Orešković želi ograničiti ili nas zbog nje kazniti „uklanjanjem“, dok se „ne popravimo“.

Najgori zločini u ljudskoj povijesti počinjeni su u ime pokušaja „ispravljanja“ takozvanog krivog mišljenja. Ako nemamo pravo na mišljenje, na osobni odnos s Bogom, koje pravo onda imamo? Sloboda govora uvijek je na udaru, ali ovo je već nešto novo. Zabranom javnog iskazivanja „pogrešnih stavova“, pa i tihe molitve, čovjeku se želi slomiti duh i staviti ga u pokornost i prije nego uspije ustati protiv nepravde. Naravno, ljudi poput Dalije za to će se zalagati u ime slobode, demokracije i ljudskih prava, zatirući slobodu, demokraciju i ljudska prava.

> Šarić: Kako ekstremna ljevica u Hrvatskoj oscilira između lažnog pacifizma i militarizma

* Mišljenja iznesena u komentarima osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.