Stupio na snagu novi Zakon o pravobranitelju za djecu – od Kukuriku koalicije imenovana Ivana Milas Klarić razriješena dužnosti

Foto: Fah

Do konca listopada pred Hrvatskim saborom trebala bi se naći imena najmanje dva kandidata za pravobranitelja za djecu, proizlazi iz novog Zakona o pravobranitelju za djecu koji na snagu stupa u utorak, 1. kolovoza.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Po tom zakonu, najkasnije u roku od 90 dana, Odbor za obitelj, mlade i sport treba Saboru predložiti najmanje dva imena za pravobranitelja, i to na temelju javnog poziva koji je, neslužbeno se doznaje, pripremljen i čeka objavu.

> Novi pravobranitelj za djecu morat će donositi plan rada koji će se evaluirati

Za dječjeg pravobranitelja, čiji mandat traje osam godina, može biti izabrana osoba koja je hrvatski državljanin i ima prebivalište u Hrvatskoj, visoko je obrazovana, ima najmanje 10 godina radnog iskustva i osobnim je zalaganjem javnosti poznata u promicanju i zaštiti prava djeteta, te nije osuđivana.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pravobranitelj ne smije pripadati nijednoj političkoj stranci niti sudjelovati u političkim aktivnostima.

Može se javiti i Milas Klarić

Kad javni poziv bude objavljen na njega se, potvrđuju upućeni, može javiti i dosadašnja pravobraniteljica Ivana Milas Klarić, koja tu dužnost obnaša nešto više od tri godine, dakle manje od polovicu mandata.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

> Sabor prije godinu dana uskratio povjerenje pravobraniteljici za djecu: Zašto je i dalje na tome mjestu?

Činjenica da Odbor treba Saboru predložiti najmanje dva kandidata, znači da ih može predložiti i više, teoretski može mu poslati imena svih kandidata koji ispune formalno propisane uvjete, neslužbeno se tumači.

> Pravobraniteljica za djecu predlaže donošenje “lex Milas Klarić” kako bi zaštitila svoju poziciju?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Novi Zakon o pravobranitelju za djecu, donijet je nakon što je prethodni Ustavni sud ocijenio nesuglasnim s Ustavom jer je donijet običnom, a ne većinom svih saborskih zastupnika.

> Milas Klarić zabrinuta za svoj položaj? – apelira da Vlada što žurnije uputi u proceduru novi prijedlog zakona o Pravobranitelju za djecu

Dio oporbe, uglavnom oni koji su pravobraniteljicu i imenovali, žestoko se usprotivio hitnoj proceduri za Zakon o pravobranitelju za djecu kojim vladajući, tvrde, žele otvoriti prostor za smjenu aktualne pravobraniteljice Ivane Milas Klarić jer im je politički nepodobna.

Podsjetimo, Milas Klarić, ali i oporba zanemaruju činjenicu kako upravo na temelju volje parlamentarne većine Hrvatskog sabora izražene 10. lipnja 2016. godine, kada nije prihvaćeno njeno godišnje izvješće, ona više ne bi smjela obnašati dužnost pravobraniteljice.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Neovisnost” ne znači da rad pravobraniteljice i njezina ureda s 18 zaposlenih (16 službenika i 2 zamjenika) ne smije biti podvrgnut nekom obliku nadzora. Neovisnost institucije pravobranitelja znači neovisnost u organizacijskom i financijskom djelovanju, kako je to propisano Pariškim načelima. Naime, Pariška načela jasno određuju što podrazumijeva pojam “neovisnost”: “Nacionalne institucije [za promicanje i zaštitu ljudskih prava] morale bi imati infrastrukturu pogodnu za neometano obavljanje djelatnosti, a napose adekvatno financiranje. Svrha adekvatnog financiranja je omogućavanje nacionalnoj instituciji da ima vlastito osoblje i prostorije, kako bi bila neovisna od Vlade i slobodna od financijskog nadzora koji bi mogao utjecati na njenu neovisnost”. Organizacijska i financijska neovisnost te neovisnost u djelovanju ne znače nepostojanje nadzora nad radom pravobranitelja te odgovornosti za taj rad pred Saborom koji ih je, kao predstavničko tijelo građana, imenovao. Godišnje izvješće koje pravobranitelji podnose Saboru ne predstavlja niti običan “izvještaj o stanju zaštite ljudskih prava”, već prvenstveno izvješće o njihovom radu i radu njihovog ureda, s obzirom da Zakon u čl. 18. st. 1. jasno određuje: “Pravobranite­lj za djecu podnosi jednom godiš­nje izvješće Hrvatskom saboru o svom radu.”. Stoga, premda njihov rad mora biti neovisan, evaluacija toga rada i njegovih rezultata od strane Sabora kao svojevrsnog “poslodavca” mora postojati, a jednako tako i odgovornost pravobranitelja u slučaju lošeg obnašanja dužnosti, kako je to slučaj s Milas Klarić.

Ivana Milas Klarić, koju je izabrala Kukuriku koalicija, stupanjem na snagu novog Zakona bit će razriješena dužnosti pravobraniteljice za djecu.

> Pravobraniteljica za djecu brani SDP-ovu vladu umjesto djecu

Milas Klarić svoju dužnost pravobraniteljice obavljala je nestručno, politizirano i ideološki, a takvo djelovanje nastavila je promjenom Vlasti politički se obračunavajući s Vladom te najavljujući daljnje borbe za poziciju podnošenjem prijedloga za ocjenu ustavnosti novog Zakona dok je još na funkciji, čime je nastavila neprofesionalno zlorabiti položaj pravobraniteljice.

> Milas Klarić povukla sve 83 primjedbe Mile Jelavić na Obiteljski zakon u čijoj izradi je i sama sudjelovala

Zašto se mijenja Zakon o pravobranitelju za djecu i s njim povezani provedbeni propisi?

Zakon o pravobranitelju za djecu iz 2003. godine kojeg je ukinuo Ustavni sud RH (odluka U-I-4301/2005 od 7. 3. 2017.) donesen je s neodgovarajućim brojem glasova „za“ (sa 62 glasa „za“ umjesto najmanje 78, kako je propisano člankom 82. Ustava, tzv. običnom većinom).

Zakon koji je Ustavni sud RH proglasio nesuglasnim s Ustavom treba nadomjestiti novim Zakonom o pravobranitelju za djecu kojim će se urediti djelokrug i način rada te uvjeti za izbor i razrješenje pravobranitelja za djecu i njegovih zamjenika (prema čl. 1. „starog“ i predloženog zakona).

Dakle, tek donošenjem novog zakona stvaraju pretpostavke za funkcioniranje ove institucije, uključujući i izbor pravobranitelja za djecu.

Zakon se ne može ukinuti, a ostaviti na snazi provedbene propise, jer bi značilo zaobilaženje vladavine prava – temeljem odluke Ustavnog suda ne može se ukinuti Zakon o pravobranitelju za djecu, a ostaviti na snazi provedbene propise koji proizlaze iz ukinutog zakona.

Razlozi za razrješenje pravobranitelja za djecu – isti su u starom i novom zakonu: neprihvaćanje godišnjeg izvješća o radu ili nezakonitog, nepravodobnog ili nestručnog obavljanja dužnosti sukladno tom zakonu.

I stari i novi zakon govore da “Pravobranitelj za djecu i njegovi zamjenici ne smiju pripadati niti jednoj političkoj stranci niti sudjelovati u političkim aktivnostima” (čl. 3/3 odnosno 4/3 novog zakona).

Temeljni je prigovor na Ivanu Milas Klarić da je zlorabila funkciju pravobraniteljice za djecu za političko djelovanje u korist SDP-a, što je posebno vidljivo u njenom sudjelovanju u Radnoj skupini za izradu Obiteljskog zakona iz 2014. kada je javnu poziciju pravobraniteljice koristila za podršku zakonu Milanke Opačić. Podržavala je i zdravstveni odgoj SDP-ovog ministra Željka Jovanovića.

Neprihvatljivo je da se Milas Klarić kao pravobraniteljica za djecu zalaže za Obiteljski zakon iz 2014. koji je mogao štetiti djeci, kao i za nestručni spolni odgoj ministra Jovanovića. Stupivši na dužnost odbila je sve 83 primjedbe na prijedlog Obiteljskog zakona bivše pravobraniteljice za djecu, Mile Jelavić

Usprkos slaganju većine dionika – stručnjaka, praktičara i organizacija civilnog društva – o štetnim posljedicama nestručnog zakona SDP-ove Milanke Opačić, pogotovo prema djeci, Milas Klarić ga je tvrdokorno zagovarala, čak i kada ga je zbog mogućih štetnih posljedica na obitelji u siječnju 2015. suspendirao Ustavni sud.

“Da mogu sve ponoviti isto, opet bih napravila isto jer mislim da je taj zakon napravljen kvalitetno”, rekla je u Saboru u 2016. braneći svoje Izvješće o radu za 2015.

Isto tako, mandat Milas Klarić obilježio je niz ideoloških komentara prema neistomišljenicima, čime je također izlazila iz okvira svoje funkcije. Primjerice u 2014. je priopćenjem komentirala letak inicijative NE dirajte djecu: “Inicijative koje u prvi plan stavljaju isključivo pravo roditelja da odlučuju o odgoju djece, predstavljaju i opasnost za djecu jer inzistiraju na „ružičastoj“ predodžbi stvarnosti, u kojoj su sve obitelji kvalitetne i dobre, u kojoj su djeca uvijek i bez iznimke zaštićena u obitelji i institucijama. (…) Pustite državu da ispuni svoju zadaću i osigura djeci kvalitetan zdravstveni odgoj.”

U 2015. je Milas Klarić bez provjere uputila priopćenje o tome da Grad Đakovo favorizira djecu katoličke vjeroispovijesti, što se pokazalo netočnim: “Doznavši kako Grad Đakovo i gradsko komunalno poduzeće Univerzal d. o. o. besplatnim ulaznicama za klizanje nagrađuju djecu koja redovito dolaze na jutarnje katoličke mise, pravobraniteljica za djecu Ivana Milas Klarić je 8. i 9. prosinca 2015. javno, putem nekoliko medija (T-portal, Novi list, HTV i N1), upozorila da bi takvo postupanje bilo diskriminatorno.”.

Ivana Milas Klarić predstavlja svojevrsnu ostavštinu politike i ideologije Kukuriku koalicije te je koristila svoj položaj za političko djelovanje u skladu s djelovanjem onih koji su ju na tu poziciju instalirali.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.