Za tri dana izlazimo na lokalne izbore. Koliko listića ćemo dobiti na biračkim mjestima? Kakav se odaziv očekuje? Jesu li birači nakon europskih, parlamentarnih i predsjedničkih izbora zasićeni uzastopnim izbornim ciklusima? Gdje se u završnici kampanje vode najžešće izborne bitke? Zašto se broj kandidata na izborima rapidno smanjuje? O ovim pitanjima u emisiji Otvoreno raspravljali su član Državnog izbornog povjerenstva Slaven Hojski, komunikacijski stručnjak Mario Petrović, komunikologinja Smiljana Leinert Novosel i Boris Beck.
>Ovo je trenutni rejting kandidata za Zagreb: Za koga ćete vi glasati?
Hojski: Listići spremni, ima ih 13 milijuna
Član Državnog izbornog povjerenstva Slaven Hojski rekao je u HTV-ovoj emisiji “Otvoreno” kako su za nedjelju tiskani listići spremni. Bit će ih 13 milijuna.
– S obzirom na nekoliko razina izbora koje imamo. Svi su dostavljeni u županijska izborna povjerenstva, kako bi se u subotu mogla pripremiti sva biračka mjesta, dodao je.
Na svakom biračkom mjestu, glasače će dočekati minimalno četiri listića. Bira se župan, Županijska skupština ili u Zagrebu – Gradska skupština i gradonačelnik.
Biraju se gradska ili općinska vijeća. Gradonačelnik ili općinski načelnik.
– Tu su te četiri razine izbora. Na izbornim mjestima može biti još nekoliko listića, ako se u nekim županijama, točnije u njih 13, i pojedinim jedinicama bira zamjenik župana iz reda nacionalnih manjima, poručio je.
>Mala škola: Kako se glasa na lokalnim izborima?
Kazao je da su listiću u bojama. Plavi listići su za župana i gradonačelnika Zagreba. Svjetlo smeđi listići su Županijsku skupštinu ili Gradsku skupštinu grada Zagreba. Bijeli su za gradonačelnike i općinske načelnike i ružičasti listići za gradska ili općinska vijeća.
Glasači će listiće ubacivati u četiri glasačke kutije, koje će na sebi imati zalijepljen jedan od listića.
Hojski je naglasio kako se prvi rezultati očekuju u nedjelju oko 21 sat. Ažurirat će se svakih 15 minuta.
Imali smo europske izbore, parlamentarne izbore, pa predsjedničke u dva kruga, pa sada i lokalne izbore, jesu li ljudi zasićeni? Hojski je istaknuo da će se u nedjelju vidjeti koliko će ljudi izaći na birališta.
>Pokret ‘Sve za Sesvete’ na izbore ide s projektom odvajanja Sesveta od Zagreba
Petrović: Lokalni izbori najspecifičniji izbori
Kampanja je u punom jeku. U subotu počinje izborna šutnja. Komunikacijski stručnjak Mario Petrović naglasio je da su lokalni izbori najspecifičniji izbori, jer se oni odvijaju potpuno drugačije od ostalih.
– Na lokalnoj razini se mogu voditi kampanje, a da na nacionalnoj razini nemaju tu pojavnost, kao što imaju ostali izbori. I to treba imati na umu, dodao je.
Društvene mreže također su utjecale na kampanju predsjedničkih izbora. Neki kandidati vode kampanju preko društvenih mreža.
Na lokalnim izborima društvene mreže nisu toliko zastupljene, kao na nacionalnim izborima. Na lokalnim izborima još uvijek je teren bitan.
Petrović je rekao kako će najveće stranke na svoje načine prikazati pobjedu.
HDZ teži da osvoji Dalmaciju, odnosno da je zadrži i tamo ima najveće izazove, primjerice Dubrovnik. S druge strane može vratiti Šibensko-kninsku županiju. Slavonija je za HDZ, eventualno uz neke minimalne promjene.
SDP-u najviše ovisi sve o Varaždinu i Rijeci. Ali i o Zagrebačkoj županiji.
>Analizirali smo listu Tomaševićevih donatora: Stranački kolege, članovi udruga, lijevi aktivisti…
Leinert Novosel: Za sve stranke imperativ je zadržati postojeće pozicije
Komunikologinja Smiljana Leinert Novosel poručila je da je za sve stranke imperativ zadržati sve postojeće. U nekim gradovima, odnosno županijama, rezultati će biti neizvjesni do samo kraja.
Rijeka je vrlo zanimljiva. Rezultati se svakodnevno mijenjaju. Ne treba slijepo vjerovati anketama.
Leinert Novosel naglasila je kako će HDZ imati problem u Zadru, Šibeniku, ali i u Dubrovniku. Mostu je veliki ispit upravo Dubrovačko-neretvanska županija, kao i grad Metković. Ista priča je i s IDS-om. Imaju velikih problema u Istri.
Domovinskom pokretu je Vukovar biti ili ne biti. Uvijek postoje žarišta, koja su do samog kraja neizvjesna.
Leinert Novosel istaknula je kako je i Grad Zagreb do samog kraja ostaje relativno nepoznanica. Ako se gleda po anketama, Tomašević bi u prvom krugu mogao proći, ali tko bi mu bio protukandidat u drugom krugu?
Ankete variraju za to drugo mjesto. Javno mnijenje još uvijek nije sigurno što će učiniti. Dodala je da su kandidati, koji nisu iskoristili sva sučeljavanja, pogriješili.
>Tomašević ponovno odbio sučeljavanje: ‘Ima ozbiljna sučeljavanja s USKOK-om’
Beck: ”Kampanja je dosta neobična i rastresena”
Boris Beck s fakulteta političkih znanosti u Zagrebu, rekao je da je kampanja dosta neobična i rastresena. Više orijentirana na društvene mreže.
Svaka kampanja će privući određen tip ljudi.
– Ono što dobijete na jednoj strani, gubite na drugoj, poručio je.
U Zagrebu je s jedne strane mirna kampanja, a s druge vrlo oštra. Afera Hipodrom je dosta poljuljala situaciju. U drugom krugu, također se očekuju nove afere, tako da to može biti vrlo nezgodno za vladajuće.
Nedolazak na sučeljavanja, mogao bi ostaviti traga.
>Na lokalnim izborima moći će se glasovati na 6.600 biračkih mjesta
Broj kandidata na izborima rapidno se smanjuje
Hojski se osvrnuo i na kršenje izborne šutnje. Dodao je da se o tome treba razgovarati, kao i o pitanju anketa.
Smiljana Leinert Novosel naglasila je da se broj kandidata na izborima rapidno smanjuje, te da te činjenice nisu baš dobre. Isti ljudi se samo izmjenjuju na raznim funkcijama i to nije dobro, jer ljudi gube interes.
Petrović je dodao da povjerenje u politiku pada, a odgovornost za to snose i same stranke.
>Tomaševićeva kampanja: Oglašavanje na Yammatu i uz pomoć beogradske tvrtke
Tekst se nastavlja ispod oglasa Tekst se nastavlja ispod oglasaIzvor: narod.hr/HRT
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.