Frljić zbog “fašizacije Hrvatske” htio “doskočiti mogućim prijavama” – evo što je promijenio na premijeri svoje uvredljive predstave u Rijeci

Foto: Fah

Autorska predstava redatelja Olivera Frljića “Naše nasilje i vaše nasilje” nakon niza nastupa na europskim kazališnim festivalima premijerno je izvedena u utorak na sceni Hrvatskog kulturnog doma na Sušaku u Rijeci.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Redatelja Olivera Frljića nije bilo na predstavi, niti na tribini priređenoj nakon predstave, a službeno obrazloženje je da nije mogao doći zbog akutnog gihta. Dramaturg predstave Marin Blažević ali i obnašatelj dužnosti intendanta HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, stoga je kazao da ne može odgovarati na sva pitanja vezana uz predstavu, s obzirom na to da je to Frljićev autorski projekt i nisu zajedno odlučivali o svim njenim elementima.

Istaknuo je da je njegovo mišljenje da se trebalo odustati od te predstave u jednom trenutku, ali ne zato što prikazuje ili se bavi nečim što se ne bi smjelo prikazivati nego zato što je, po njemu trebala biti dosljednija sebi svojom odlučnošću i radikalnošću. “Vrijednost predstave je više u hrabrosti i beskompromisnosti izvođača te njihovom utjelovljenju problema nego u tome o čemu predstava govori”, rekao je Blažević.

Na pitanje iz publike zbog čega se odlučilo koristiti zastave koje nisu hrvatske službene državne, dok je u svim zemljama u kojima se predstava igrala prije tako bilo, te je li to rezultat prijetnji tužbama, nije dat jednoznačan odgovor.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Glumica Mišković je pročitala tekst objašnjenja koji joj je poslao Frljić, a u kojem on navodi da je tom odlukom htio doskočiti mogućim prijavama, ujedno se referirajući na to da je u Hrvatskoj od devedesetih godina provođena fašizacija zemlje. Glumci su potvrdili da je tijekom dana bilo polemike oko toga koju zastavu koristiti, a Blažević je naveo da je hrvatska državna zastava kao jak simbol već dovoljno korištena u riječkome HNK.

U utorak su na konferenciji za novinstvo u Rijeci predstavnici nekoliko pravaških političkih stranaka i Udruge hrvatskih dragovoljaca Domovinskog rata iz Rijeke zatražili da se predstava skine s repertoara riječkoga HNK, uz obrazloženje da vrijeđa vjerske osjećaje i kršćana i muslimana te da se zastava RH izlaže ruglu i time krše zakonske odredbe. Zbog tih razloga je podnijeta kaznena prijava u Poljskoj nakon izvedbe predstave, a na festivalu MESS u Sarajevu je zbog prijetnji organizatorima, najprije odlučeno da se igra samo pred stručnim žirijem, ali je publika ipak puštena nakon inzistiranja samih gledatelja.

Podsjećamo, direkcija sarajevskog kazališnog festivala MESS u listopadu je odlučila da predstava “Naše nasilje i vaše nasilje” u režiji Olivera Frljića bude izvedena bez prisustva publike, a ta je odluka obrazložena sigurnosnim razlozima kao i javnim pritiscima. Zbog prijetnji organizatorima, najprije odlučeno da se igra samo pred stručnim žirijem, ali je publika ipak puštena nakon inzistiranja samih gledatelja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Frljićeva predstava puna vrijeđanja – “Naše nasilje i vaše nasilje” u Sarajevu ipak bez publike!

Pročitajte što je kardinal Vinko Puljić tražio zbog Frljićeve predstave prepune vrijeđanja!

“Bosanski kazališni redatelj Oliver Frljić provocira obrazovano građanstvo”, pisali su pak njemački kritičari. U svibnju je provocirao u Beču, a u Berlinu početkom listopada, u okviru festivala posvećenom 100. obljetnici rođenja Petera Weissa i njegove Estetike otpora u HAU.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Već u svibnju Frljićeva predstava u Beču pobrinula se za mali skandal, zatim je zbog kazališne predstave “Naše nasilje i vaše nasilje” u kojem je vrijeđano vjersko i nacionalno dostojanstvo građana podignuta kaznena prijava u Poljskoj. Tužbu je podnijelo nekoliko gradskih vijećnika nakon što je njihova kolegica gledala predstavu i prenijela što je vidjela u Frljićevoj predstavi.

Oliver Frljić sramoti Hrvatsku – kazneno prijavljen u Poljskoj!

Frljić u predstavi kao predložak rabi trilogiju Petera Weissa “Estetika otpora” pokazujući radničku klasu pod fašizmom, čime navodno prikazuje aktualnu situaciju u Europi, posebno ukazujući na imigrante.

Rezultat toga je “Naše nasilje i vaše nasilje”, a inače ga nije puno briga za Petera Weissa i njegovo djelo. Frljić ima pregledan pogled na svijet, a taj kratko glasi: “Kapitalizam = fašizam = rat = kriv za sve loše na svijetu”, ističe njemački kazališni kritičar Sascha Krieger.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Zapad”, to smo naravno mi, koji sjedimo u kazalištu, dok negdje drugdje padaju bombe; mi koji uživamo u kulturi, koja se temelji na tome da se naše blagostanje iznuđuje s drugog mjesta, tamo gdje se trpe muke.

“Naše nasilje i vaše nasilje” redosljed je proračunatih pseudoprovokacija i klišeiziriranih slika nasilja za koje Frljić tvrdi da ih razotkriva, međutim stalno ih rabi za ilustraciju svoje teze o lošoj strani kapitalizma i generalnoj krivnji “Zapada”.

“Predstava “Naše nasilje i vaše nasilje” licemjerno je, plitko i ogromno nereflektirajuće djelo koje s Peterom Weissom gotovo nema ništa zajedničkoga. Tamo gdje Weiss otkriva i analizira, kod Olivera Frljića ostaje jednostavna propaganda, plitke parole uz crno-bijeli prikaz bez međutonova, tako da je i najotvoreniji gledatelj kad tad primoran prebaciti mozak na stand-by”, piše kritičar.

Mozak u ovih, skoro 75 minuta – a to je jedino pozitivno – nije potreban, zaključuje Sascha Krieger svoju kritiku.

Scenama koje je dio europske kazališne publike imao prilike vidjeti, od prizora gole žena s hidžabom na glavi koja u jednom trenutku iz svojega spolnog organa vadi nacionalnu zastavu, zida od kanistara goriva koji se urušava, glumaca u narančastim kombinezonima, plješću samo ljubitelji hardcorea. Nakon scene u kojoj žena vadi neku od nacionalnih zastava (ovisno u kojoj državi predstava igra) iz vagine, nedugo nakon toga glumac koji predstavlja Isusa Krista silazi s križa (napravljenog od plastičnih posuda) i siluje tu muslimanku.

Nažalost, Frljićeva sramota dijelom je sramota i cijele Hrvatske jer poljski, ali i većina njemačkih medija vežu Frljića uz našu zemlju.

“Gledajući tu predstavu osjetila sam se uvrijeđena: kao vjernica, Poljakinja i Europljanka. Bilo je potrebno reagirati,” rekla je gradska vijećnica Grażyna Szabelska za javnu radijsku postaju Polskie Radio. U predstavi rađenoj prema motivima romana njemačkog autora Petera Weissa Frljić je u svom dobro poznatom stilu režirao scene koje svojim sadržajem, obrazlažu gradski vijećnici, potpadaju pod kazneno djelo.

Sve to, navode gradski vijećnici, predstavlja kršenje kaznenog zakona koji to jasno definira u točki 137. (vrijeđanje nacionalnih simbola), kao i točki 196. (povreda vjerskih osjećaja). Za navedena djela predviđene su novčane kazne, kao i kazna zatvora.

Kako su Austrijanci ‘udarili’ po Frljiću: ‘Amaterske i dosadne provokacije iritantnog kazališnog djela’

Kritičar Von Norbert Mayer iz Die Pressea bio je daleko “najokrutniji”. Frljićevu predstavu okarakterizirao je kao cinizam bez ikakve mjere i smisla, prozvao je jednostavnom i sirovom, te je napisao da djeluje amaterski i dosadno dok pokušava šokirati gledatelje.

Mayer napominje da je riječ o “općem napadu na sve”, te da je riječ o “iritantnom kazališnom djelu koje traje predugih 75 minuta, s neugodnim vonjem školskog kabarea”.

“Samo su ljubitelji hardcorea pljeskali”, zaključuje kritičar na kraju teksta.

Predstava je nastala u međunarodnoj koprodukciji HNK Ivana pl. Zajca, HAU Hebbel am Ufer iz Njemačke, Wiener Festwochen iz Austrije, Slovenskog mladinskog gledališča iz Slovenije, Kunstfest Weimar iz Njemačke, Zurcher Theater Spektakel iz Švicarske i Internacionalnog teatarskog festivala MESS iz BiH.

Dramaturg je Marin Blažević a glume glumci riječkoga HNK i Slovenskog mladinskog gledališča Nika Mišković, Dean Krivačić, Jerko Marčić, Barbara Babačić, Daša Doberšek, Uroš Kaurin, Drago Potočnjak, Matej Recer i Blaž Šef. Scenograf je Igor Pauška, kostimografkinja Sandra Dekanić, a oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.