Srpski redatelj tužio bi LA Times zbog kritike filma ‘Dara iz Jasenovca’

dara iz jasenovca
Foto: snimka zaslona

U Srbiji su čini se, neugodno iznenađeni međunarodnim kritikama na račun filma “Dara iz Jasenovca”, njihovog kandidata za Oscara. Nakon što je američki LA Times istaknuo da je “Tanak furnir povijesne realnosti na tom očito nativističkom i manipulativnom filmu”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

> LA Times o filmu ‘Dara iz Jasenovca’: ‘Cinično je da Srbija ovim želi do Oscara’

> Ministrica Obuljen Koržinek o filmu ‘Dara iz Jasenovca’ i navodnom zahtjevu SAD-a: ‘Nitko nije tražio dozvolu za snimanje u Hrvatskoj’

To više nije pitanje filma i kritike, nego to znači potpuno negiranje genocida počinjenog nad Srbima tijekom NDH i ozbiljnu uvredu za sve žrtve, ustvrdio je redatelj Predrag Gaga Antonijević za Nova.rs.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Antonijević je spomenuo i mogućnost tužbe protiv autora teksta u LA Timesu.

“Tako se radi u ozbiljnim zemljama”

“Sad se sve to analizira i razmatra, gledamo sve elemente, to je dosta ozbiljno i kompleksno, jer govorimo o ozbiljnoj uvredi za sve žrtve i negiranju genocida. To više nema veze ni s filmom, to je sve otišlo u potpuno suludu sferu. Oni su već dobili odgovor povjesničara na to pisanije, ali mislim da ćemo se morati time ozbiljnije pozabaviti, jer se tako radi u ozbiljnim zemljama. Tako nešto ne smije se dozvoliti. To više nije pitanje filma i kritike, nego to znači potpuno negiranje genocida počinjenog nad Srbima tijekom NDH. Bit će tužba, ali je to američka tužba, od strane Amerikanaca, nema veze s nama, a još ćemo vidjeti hoće li se to raditi i u ime žrtava i onih koji su prošli taj logor ili će se raditi nešto drugo, ali će, u svakom slučaju, najvjerojatnije biti tužba. Jer ovo je sad već prekrupno, to već više nije ni samo stvar filma”, smatra Antonijević.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prema ovom redatelju autor teksta u LA Timesu je napravio “materijalnu grešku”, navodeći da su u filmu Nada i Dinko Šakić prikazani kao brat i sestra u incestu.

“To je isto paradoks, jer cijela ta priča ima svoju svrhu, to dvoje se ljubilo, doživjelo romansu, uživalo u životu dok su klali ljude po logoru. I to je njemu dokaz da je to, kao, pretjerivanje i dokazuje da je to antihrvatski film. Ali tu nismo pretjerali ništa, to je tako bilo. Još pogrešno i navede da su to brat i sestra, a iz filma je jasno da nisu, jer se u filmu jasno kaže da je ona Luburićeva sestra”, tvrdi Antonijević, koji je u film ubacio i potpuno izmišljeno oružje.

I Variety negativno ocijenio srpsku propagandu

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Podsjetimo, kritičar LA Timesa drži da je Antonijević u “Dari” htio reći da je Koncentracijski logor Jasenovac uspostavljen kako bi se istrijebili etnički Srbi te da su djeca zatvorena u poseban logor.

“Da barem taj ep o barbarstvu i sentimentalnosti ne smrdi na skupljanje bodova u dugotrajnoj regionalnoj svađi”, dodaje Abele.

>Kako su se iskrivljavali podaci o ustanku u Srbu čak i u suvremenoj Hrvatskoj – pročitajte tekst povjesničara dr. sc. Jareba

Kritičar navodi da film sadržava scenu u kojoj nacista iz Njemačke kroz logor vodi hrvatski domaćin. “Kada u toj sceni nacista uhvati jeza zbog sadističkog postupanja Hrvata prema srpskim zatvorenicima, onda znate da gledate film koji ima agendu”, opisuje Robert Abele.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Podsjetimo, i renomirani filmski časopis i web portal Variety također je negativno ocijenio “Daru iz Jasenovca”.

“Njegov neskriveni antihrvatski i antikatolički naboj suviše je očito dizajniran kao oružje u sadašnjim sukobima Srba i njihovih susjeda, a uživanje u vizualizaciji sadizma, kontrastirano s djetinjom nevinosti, gura u stranu bilo kakvo razmišljanje o opasnostima nacionalizma, ubilačkog rasizma i genocida i nadomješta ga jeftinom sentimentalnošću”, napisao je između ostaloga kritičar Jay Weissberg.

U film se pojavljuje i izmišljeno oružje – “srbosjek”

U najavi filma može se vidjeti i izmišljeno oružje “srbosjek”, kojega je ljetos spomenuo srbijanski šef diplomacije Ivica Dačić prilikom otvaranja izložbe “Jasenovac – pravo na nezaborav“ u Kragujevcu.

Inače, u filmu iza kojeg je stala srbijanska država te je uloženo 2,3 milijuna eura, pojavljuje se i lik fra Majstorovića, kojega su prema tvorcima ovog filma zvali fra Sotona.

Kontroverzno i neriješeno pitanje

“Najkontroverznije i neriješeno pitanje ljudskih gubitaka Hrvatske, i Jugoslavije, u Drugome svjetskom ratu broj je žrtava logora Jasenovac. Popisi žrtava logora Jasenovac te procjene i izračuni povjesničara i demografa najčešće su znatno različiti i u preširokom rasponu od potpunoga umanjivanja do nemogućih megalomanskih navoda te uvjetovani (dnevno)političkim ozračjem. Napose od vremena raspada SFR Jugoslavije pitanje broja žrtava logora Jasenovac iz jedinoga mogućega jednostranog i „megalomanskog” tumačenja znatno se raslojava”, ističe dr. sc. Vladimir Geiger, znanstveni savjetnik Hrvatskog instituta za povijest, voditelj projekta “Ljudski gubici Hrvatske u drugom svjetskom ratu i poraću”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.