Nedjelja, 27 travnja, 2025
18 C
Zagreb
Pratite nas:

Ante Vranković: Iza zatvorenih vrata umjetničkih ateljea

Podijeli

Podijeli

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pred desetak dana posjetio sam jednu našu prestižnu umjetničku instituciju koja svoje sjedište ima u strogom centru Zagreba. U kratkom razgovoru s ravnateljicom te institucije, o stanju na našoj suvremenoj likovnoj sceni, spomenuo sam ime jednog umjetnika srednje generacije, rekavši, u kontekstu vrijedne nagrade koju mu je ta institucija ove godine dodijelila, kako je ta nagrada opravdana, tumačeći da je on izrazit crtač, ali i pošten čovjek. Ravnateljica mi je, osvrćući se na drugi dio te moje tvrdnje (onaj: pošten čovjek) blago kazala: „Da, ali mi na to ne gledamo.“

Foto: Marina Baričević: Lica bez sjene – umjetnički atelieri, In Tri d.o.o., Zagreb, 2018.

Nova knjiga naše poznate likovne kritičarke Marine Baričević „Lica bez sjene – umjetnički atelieri“, koja je upravo izašla iz tiska, polazi od posve drukčijega stajališta, a to je jedinstvo umjetnikove osobnosti i opusa. U njoj na osamdesetak strana, u dvadeset i četiri poglavlja autorica donosi svoje uspomene, refleksije i sjećanja na naše poznate likovne umjetnike – uglavnom slikare i kipare – koje je tijekom svoje bogate i duge karijere likovnog kritičara upoznala (V. Radauš, V. Micheli, M. Lah, Z. Prica, V. Lipovac, J. Diminić, Lj. Njerš, N. Cetinić, P. Perić…), ali o njima, u kataloškim predgovorima i kritikama njihovih izložbi, nije imala prigode izreći vlastiti dojam ili sud, koji je zapravo itekako bitan. Jer, koja je svrha i smisao nečije umjetnosti, ukoliko ona ne oplemenjuje ni samog umjetnika?

„Lica bez sjene“ su stoga puna živopisnih pojedinosti, koje se međutim, kako je to već jednom ranije pišući o Marini Baričević zamijetio prof. dr. Ive Šimat Banov, uspješno klone trača, dajući nam ipak kroz zapise o autoričinim posjetima ateljeima, decentan i iskren, intiman uvid u živote umjetnika koje je autorica imala prilike pobliže upoznati. Taj bi nam uvid, svakako važan u ocjenjivanju umjetnika – stvaraoca i njegova djela, bez ovih svjedočanstava iz prve ruke zauvijek ostao izgubljen, jer u njega prosječni ljubitelj umjetnosti, ako na otvorenju izložbe i upozna autora, ipak u pravilu nema pristup.

U ateljeima umjetnika, koji su joj zbog stalnog boravka na terenu u svrhu što vjernijeg prikazivanja umjetnikova rada putem radijskih emisija i likovnih kritika zamalo postali drugi dom, autorici je kao likovnoj kritičarki bio „omogućen uvid u onaj dio svijeta u koji uranja umjetnik i koji ga obavija dok neposredno stvara“ – kako je to u uvodu svoje knjige sama objasnila.

Foto: Nataša Cetinić (1940. – 2006.) u svojem atelieru u Zagrebu, izvor Ante Vranković

Opisala je tako – s mnogo poštovanja, ali bez neke blaziranosti – sve faze svojih boravaka u umjetničkim atelierima: od prijema i posjedanja na panj (Pavao Perić) ili hoklicu (Zlatko Prica), preko redovitog kuhanja kave („Umjetnici kuhaju najbolju kavu.

Vjerojatno zbog toga što u ateljeu provode cijele dane.“ – pojasnila je u svojem velikom intervjuu 2016.), i razbistrujućih razgovora (npr. sa Zlatkon Pricom), sve do načina na koji su je umjetnici ispraćali ili izbacivanja, jer, iako izuzetno – bilo je i toga!

Zahvaljujući kultiviranosti, ali i iskrenosti, koje probijaju iz gotovo svake njezine stranice, možemo se nadati da će i ova knjiga Marine Baričević – kao i knjiga pisama „Umjetnici kritičarki“, koje je ova svojevrsni nastavak – privući znatnu pažnju naše javnosti, stvarajući tako malu oazu bez kulisa i mistifikacija, koje su nažalost već barem pola stoljeća, glavna odlika pisanja o našoj likovnoj umjetnosti.

Foto: Atelier Vaska Lipovca (1931. – 2006.) – Split, izvor Ante Vranković

* Ante Vranković samostalni je umjetnik – likovni i umjetnički kritičar, član Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika od 2003. godine.

Diplomirao je arheologiju i povijest umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu.

Autor je jedne knjige i više od stotinu predgovora izložbenim katalozima, članaka u stručnim časopisima, časopisima za kulturu, novinama (Život umjetnosti, Čovjek i prostor, Obavijesti Hrvatskog arheološkog društva, Glas Gradskog muzeja u Karlovcu, Hrvatska revija, Hrvatsko slovo, Matica, Croatia – putni časopis/Inflight Magazine, Euro City, Nova Akropola, Školske novine, Slobodna Dalmacija, itd.), kao i u drugim medijima (radio, TV, Internet).

Napisao je prvi etički kodeks hrvatskih likovnih kritičara i povjesničara umjetnosti, usvojen 17. siječnja 2006.

** Mišljenja iznesena u kolumnama i komentarima osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr

Pročitaj više

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.

Pročitaj više

Frendica.hr

Tijekom dijete uvedite 'dan za varanje'

Upozoravaju da „varanje na dijeti” treba pomno unaprijed isplanirati kako bi ono uistinu poslužilo kao psihološko olakšanje za vri...

Glas naroda

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa

Povezani članci