Neki su se crkveni predstavnici odvažili, možemo reći drsko, pitanje cjepiva pretvoriti u moralno pitanje. S druge strane, pitanje seksualnog morala, ne klasificiraju kao ozbiljno pitanje, a svakako ne kao “moralni imperativ”, piše Carl E. Olson, urednik časopisa Catholic World Report i Ignatius Insight, čiju kolumnu u nastavku prenosimo u cijelosti.
> Hrvatski biskupi: Je li cjepivo protiv COVID-a moralno prihvatljivo?!
> Dr. Markić: Zašto odgovoran roditelj danas neće cijepiti svoje dijete protiv COVID-19?
>Ristić: Za svaku paštetu ili bananu radimo provjeru, ali ne i kad uvozimo cjepiva za djecu
Uz toliko izazova s kojima se danas suočavamo kada je u pitanju COVID – nove varijante, promjenjive direktive brojnih vlasti, beskrajna neodgovorena pitanja – s oduševljenjem sam pročitao ovaj djelić promišljanja američkog kardinala:
“Podrazumijeva se da će to također značiti odbacivanje autoritarnog načina postupanja s ljudima koji propisuje zakon. Zakon koji se pretvara da ima sve odgovore ili jednostavne odgovore na složene probleme, što sugerira da će opća pravila neprimjetno donijeti neposrednu jasnoću. Kao i da se učenja naše tradicije mogu preventivno primijeniti na posebne izazove s kojima se susreću parovi i obitelji.”
Možda vam je promaknulo. Ako je tako, postoji dobar razlog: citat, iako doista od strane američkog kardinala, nema nikakve veze s COVID-om. To je iz obraćanja od 9. veljače 2018. pod naslovom “Revolucija milosrđa pape Franje: Amoris Laetitia kao nova paradigma katoličanstva”, koje je održao kardinal Blase Cupich na Institutu Von Hügel u Cambridgeu, Engleska.
“Cijepiti se protiv COVID-19 moralni je imperativ”
Spominjem ga i citiram jer je prošli tjedan kardinal Cupich objavio kolumnu s prilično rigidnim, crno-bijelim naslovom, “Cijepiti se protiv COVID-19 moralni je imperativ”. U njoj pozdravlja sve veći broj Amerikanaca koji se cijepe protiv COVID-a. Naglasio je: “Kontrola rasta zaraze je ključna, zbog čega je univerzalno cijepljenje moralni imperativ.” Navodi da je obećavajuće da se “60% Amerikanaca slaže s izjavom: – Budući da cijepljenje protiv COVID-19 pomaže u zaštiti svih, to je način da živimo u skladu s vjerskim principom ljubavi prema bližnjima.”
E sad, to bi moglo biti hvale vrijedno. Ali to nije ni bitno. Ni Papa, ni njegov doktrinarni dikasterij, niti bilo koji ozbiljni moralni teolog nisu tvrdili da je cijepljenje moralni imperativ.
Zapravo, Kongregacija za nauk vjere prije godinu dana izričito je rekla suprotno: “Istodobno, praktični razum pokazuje da cijepljenje u pravilu nije moralna obveza i da stoga mora biti dobrovoljno.” Katolici pojedinci slobodni su koristiti svoju razboritost i donositi odluke, slijedeći svoju savjest, o cijepljenju protiv COVID-a.
Nema “prizivanja savjesti” po pitanju seksualnog morala
Cupich, u svojoj kolumni, naravno, nijednom ne spominje savjest. Ističem to zato što ima zapažene podatke o prizivanju “savjesti” kada je riječ o pitanjima seksualnog morala. Na primjer, prije šest godina izjavio je:
“Kada ljudi dobre savjesti, radeći s duhovnikom, dođu do odluke da moraju slijediti tu savjest, to je učenje crkve. Dakle, u slučaju ljudi koji se pričešćuju u neregularnim situacijama, to također vrijedi.
Pitanje je tada bilo: ‘Vrijedi li to za homoseksualce?’ Moj odgovor je bio: ‘I oni su ljudska bića.’ Oni imaju savjest. Moraju slijediti svoju savjest. Moraju biti sposobni imati formiranu savjest, razumjeti crkveno učenje, raditi s duhovnikom i donijeti te odluke. I to moramo poštovati.”
Tu se ne spominje “moralni imperativ”. I to nije previše iznenađujuće, budući da Cupich ima pogrešno i problematično razumijevanje savjesti, kao što sam detaljno ispitao.
Cjepiva – put, istina i život
U međuvremenu, ostaje zabrinjavajuća činjenica: neki su crkveni predstavnici toliko odvažni, ili čak drski, da pretvaraju pitanje cijepljenja u moralno pitanje. Problem seksualnog morala – onog koji na različite načine utječe na živote i duše koji su fizički, emocionalno, relacijski i vječno štetni – ne klasificiraju kao ozbiljan problem.
Da budemo jasni, odbio sam uzeti postojeća cjepiva protiv COVID-a prvenstveno zbog brige o njihovoj učinkovitosti i sigurnosti, a da ne spominjemo nužnost. Također mi je zanimljiva sve religioznija, čak kultna priroda onih koji inzistiraju da su cjepiva put, istina i život. Izazivanje straha od COVID-a odaje masonsku viziju života koja je, na mnogo načina, daleko više zabrinjavajuća na društvenoj i civilizacijskoj razini nego što je sam COVID.
Uzimajući to u obzir, ako odlučite da su cjepiva za vas, ne želim vas zaustavljati ili donositi bilo kakve moralne prosudbe o vašem izboru. Ali tvrdnja da je dobivanje cjepiva protiv COVID-19 “moralni imperativ” je pretjerana. Tamo nije otišla čak ni Kongregacija za nauk vjere pape Franje.
>Ružica Razum: Na djelu je pandemijski totalitarizam, a Crkva, nažalost, šuti
O autoru
Carl E. Olson je urednik časopisa Catholic World Report i Ignatius Insight. Autor je knjige Je li Isus zaista uskrsnuo od mrtvih?, Hoće li katolici biti “ostavljeni”?, suurednik/suradnik Pozvani da budu djeca Božja, koautor Da Vincijeve prevare (Ignacije) i autor studijskih vodiča “Katolicizam” i “Kralj svećenika proroka” za biskupa Roberta Barrona/Word on Fire. Njegove nedavne knjige o korizmi i došašću — Molitvu Oče naš u korizmi (2021.) i Pripremite put Gospodnji (2021.) — objavilo je Catholic Truth Society.
* Mišljenja iznesena u komentarima osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr.
Tekst se nastavlja ispod oglasaIzvor: narod.hr/catholicworldreport.com
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.