Selfieji i mi: Što taj fenomen govori o nama i o društvu

epa07574825 Chinese artist Ai Weiwei takes a selfie during his currently largest exhibition in Europe, which the art collection North Rhine-Westphalia is showing simultaneously at K20 and K21 in Duesseldorf, Germany, 16 May 2019. The exhibition titled 'Everything is art, everything is politics' will be inaugurated on 17 May. EPA/SASCHA STEINBACH

Ludilo selfieja puno govori o vremenu u kojemu živimo: slike koje začas obiđu globus i dominiraju javnim diskursom, izazivajući snažne emocije te nerijetko zamagljujući granice stvarnosti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ponekad to može biti vrlo toksična kombinacija, kažu francuski stručnjaci.

“Mi se nalazimo u vremenu ‘fotke’, u dobu prolaznog imidža”, kaže psihoanalitičarka, esejistica i profesorica filozofije Elsa Godart.

“Selfieji su obilježili dolazak nove vrste jezika o tome kako vidimo sebe i svoje emocije”, dodaje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Selfieji su posvuda na društvenim mrežama. Instagram, Snapchat, Facebook i Twitter preplavljeni su poznatim pozama: tinejdžerica sa svojom mačkom, Kinez ispred Eiffelova tornja, novovjenčani u Disneylandu ili fan s filmskom zvijezdom.

Selfieji nas “povezuju s mnogo više ljudi”, kaže brazilski psihoanalitičar Christian Dunker.

Za Pauline Escande-Gauquie, stručnjakinju za znakove i simbole, cilj selfieja je stvaranje ili jačanje nečije veze s određenom zajednicom, “s vašim fanovima ako ste slavni ili s biračkom bazom ako ste političar”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Selfie je namijenjen tomu da stvori snažniju uspomenu na neko iskustvo i obično je snimljen odozgo, iz kuta koji ističe našu bolju stranu i s dojmljivom pozadinom. Omogućuju potpunu kontrolu nad nečijim odrazom. Snimatelji selfieja sebe često stavljaju u središte svega.

“Nije to narcisioidni problem, nego egoistički. Precjenjivanje sebe”, kaže Godart, autorica knjige “Snimam, dakle jesam”. Neki za što efektnije kadrove riskiraju i živote.

Na drugome kraju spektra su oni koji se selfiejima namjerno poružnjuju, što je trend koji dopire do sve više ljudi, većinom mladih kojima je odbojan ideal ljepote po diktatu društvenih mreža.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Selfieji mogu biti korisno oruđe aktivistima koji, primjerice, objavljuju fotografija “prije” i “poslije” kampanja za čišćenje okoliša.

Kineski umjetnik Ai Weiwei koristio se selfiejima kao političkim oruđem za izazivanje komunističkih vlasti u Pekingu ili da pruži potporu migrantima koji riskiraju utapanje prelazeći Sredozemlje.

Selebritiji se njima koriste kako bi promovirali svoje poslove interese – svaki put kada Kim Kardashian pozira gola za svojih 141 milijuna pratitelja na Instagramu, to dospije na naslovnice.

Na kraju, selfieji mogu postati snažna i opasna ovisnost.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Kao i kada je posrijedi bilo koji drugi fenomen, ima pretjerivanja”, rekla je Escande-Gauquie. “Nekima to može postati kompulzivno ponašanje i ovisnost o tome da ih drugi vide”.

Postoje aplikacije koje omogućuju uljepšavanje, uklanjanje bora i dotjerivanje crta lica i oblina.

“To je travestija”, ističe Escande-Gauquie. “Ako se pretjera, može postati i neka vrsta bolesti. Nesklad s identitetom može biti opasan, naročito kada su posrijedi tinejdžeri”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.