Tihomir Jakovina – bivši ministar poljoprivrede koji je išao iz afere u aferu

Foto: fah

U svijetlu posljednjeg sastanka ministra poljoprivrede Tomislava Tolušića s upravom Hrvatskih šuma, na kojem je dogovorio odlazak cijele uprave bez otpremnine i bonusa koje je dogovorio bivši ministar poljoprivrede Tihomir Jakovina, donosimo vam još neke od mnogih afera bivšeg SDP-ovog ministra.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nakon afere SDP-ovca Jakovine: Ministar Tolušić dogovorio odlazak cijele uprave Hrvatskih šuma bez otpremnina i bonusa!

Aferu zbog koje se i zbio današnji sastanak o menadžerskim, milijunskim bonusima u Hrvatskim šumama Tihomir Jakovina je pravdao ovako:

“Što se tiče poslovanja Uprave, u periodu 2012.-2015., neto dobit je 383 milijuna kuna. Četiri godine prije bilo je 50-ak milijuna kuna. Na to je platila 125 milijuna kuna poreza, a i onda još 60 posto te dobiti. To govori o profesionalnosti ove Uprave, odrađeni su svi poslovi koji su trebali. Prihvaćam kritike oko bonusa koji su bili moguća nagrada. Nisam mogao znati 2012. da će biti tako dobri rezultati”, počeo je svoju priču Jakovina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najnovija afera koja je isplivala jest ona o Agenciji za plaćanja u poljoprivredi koja daje poticaje za tuđe zemljište.

Pročitajte kako SDP-ov Jakovina priznaje i brani se nakon otkrivanja afere s Hrvatskim šumama!

Vlasnici poljoprivrednog zemljišta u Grabovnici i Mikloušu nedaleko od Čazme imaju livadu, voćnjake, sjenokoše. Svima je zemljište u vlasništvu, kako se kaže, 1/1. I treba reći – nisu korisnici državnih potpora. Njih četvero ljetos se neugodno iznenadilo kad su slučajno doznali da im je zemljište, bez njihova znanja, upisano u ARKOD, odnosno sustav kojim Agencija za plaćanja nadzire isplatu poljoprivrednih potpora.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Agencija za plaćanja je korištenje poljoprivrednog zemljišta bez prava na posjed omogućila uredbom koja je na snazi od svibnja prošle godine. Prema toj uredbi se bilo tko u javnobilježničkom uredu može prijaviti na tuđu parcelu, bez znanja pravog vlasnika. U izjavi se nigdje ne traži pristanak vlasnika ili korisnika poljoprivrednog zemljišta, dovoljan je samo supotpis dvaju svjedoka.

Jakovina je na to rekao samo da je prijevara uvijek bilo i da treba pooštriti kontrole.

Još jedan u nizu ‘propusta’ Tihomira Jakovine: Agencija za plaćanja u poljoprivredi daje poticaje za tuđe zemljište

Tekst se nastavlja ispod oglasa

„Šećerna“ afera je mogla koštati oko 97,5 milijuna kuna poreznih obveznika. Naime, Jakovina je proizvodnu EU kvotu, koju su tri hrvatske šećerane od 2007. do 2011. ravnopravno dijelile po 33%, 2012. godine, o raspodjeli proizvodnih kvota za šećer tržišne godine 2013./2014., preraspodijelio na način da je virovitičkom Viru dodijelio 9643 tone manju godišnju kvotu. Naime, ministrova raspodjela dobivene proizvodne kvote EU od 192.877 tona je bila na 65% u korist Vira i Sladorane te 35% u korist osječke šećerane.

Odluka ministra Jakovine, da se osječkom kralju šećera Marku Pipuniću dodijeli izvozna kvota od 80.000 tona šećera u zemlje EU, koja je donesena u studenom 2012., bila je predmet istrage USKOK-a. Upravni sud u Osijeku je, odlučujući o tužbi Sladorane d.d. i Vira d.d. poništio rješenja Ministarstva poljoprivrede iz 2012. godine o raspodjeli proizvodnih kvota za šećer. Njome je smanjenim proizvodnim kvotama, sporna bila šteta načinjena virovitičkoj šećerani i Sladorani. Inače, u tužbama je traženo da se tužiteljima nadoknadi i prouzročena šteta nastala ovim riješenjem, a svota o kojoj je bila riječ je oko 97,5 milijuna kuna.

‘Šećerna afera’ – hoće li zbog odluke ministra Jakovina građani morati platiti 97 milijuna kuna odštete Sladorani i Viru?

Nakon toga su došli novi problemi. Europska komisija je uputila hrvatskim vlastima dopis s primjedbama u vezi s natječajima za projekte iz Programa ruralnog razvoja. Glavne primjedbe Europske komisije odnose se na umjetno stvaranje uvjeta za dobivanje europskih sredstava, primjerice kada se za nositelja projekta formalno postavi ženska osoba mlađa od 40 godina za što se dobivaju dodatni bodovi jer to doprinosi ispunjavanju ciljeva programa ruralnog razvoja. To je usko povezano s pitanjem povezanih poduzeća, koje se onda natječu za dobivanje europskih sredstava.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Moguća je kazna od 130 milijuna kuna i nekoliko spornih tvrtki koje se dovode u vezu s bivšim ministrom poljoprivrede Tihomirom Jakovinom, zbog niza nepravilnosti pronađenih u dokumentaciji dodjele sredstava za vrijeme vladavine bivšeg ministra. Zbog svega navedenog je zaustavljena isplata potpora za Mjeru 4 iz programa ruralnog razvoja, koja iznosi gotovo 1,23 milijarde kuna.

Afera Jakovina: Kad će političari u Hrvatskoj početi vlastitom imovinom plaćati svoja kaznena djela?

Ne treba zaboraviti ni aferu „Apoteka“ koja je jedna od prvih i najvećih koja je pokazala da je bivši ministar Tihomir Jakovina u sukobu interesa i nakon koje je već tada trebao odstupiti s položaja. Naime u prosincu 2012. godine mediji su otkrili da je ministar Tihomir Jakovina, iako je u to vrijeme već godinu dana bio ministar i obnašao tu odgovornu dužnost, kao vlasnik te direktor tvrtke TJ-PROM, što državi, što nekolicini drugih vjerovnika, ukupno dugovao više od 150 000 kuna, to mu je okvalificirano kao sukob interesa koji je zapravo trajao od 2001. godine i njegovog izbora za načelnika općine Bukovlje. Vlada je zapravo tu aferu dobrim dijelom prešutjela kao i upozorenja koja su stizala iz oporbe ali i od neovisnih političkih analitičara koji su ovakvo ponašanje ministra okarakterizirali politički štetnim. Nakon što se čitav skandal razotkrio ministar je jednostavno prodao svoju tvrtku za 400 000 kuna te u tome nije vidio ništa sporno, naprotiv.

Ne samo da nije priznao pogrešku nego se pokušao opravdati da se na prodaju odlučio zato što ne želi da mu se spočitava formalno vlasništvo nad tvrtkom koju je ipak prodao više nego formalno, za stvarne novce. Najzanimljivije pitanje koje se nakon te afere moglo postaviti, i koje su neki mediji postavljali, zapravo je kako je ministar uspio prodati svoje nekoliko godina neaktivno poduzeće tako brzo nakon što je ono postalo predmet zanimanja javnosti? Zašto se na takav potez nije odlučio ranije ako je već imao pravih ponuda čime bi izbjegao političku štetu po Vladu i sebe samog kao političara te bi i barem djelomično izbjegao sukob interesa, iako je ministar, kako smo već spomenuli, u višegodišnjem sukobu interesa.

Nema kraja nabrajanju: Sve afere ministra poljoprivrede Tihomira Jakovine

Čistka kadrova obilježila je početak njegovog mandata. Vlada RH smijenila je gotovo sve čelne kadrove u Hrvatskoj poljoprivredno-savjetodavnoj službi. Oni su tijekom prethodne vlasti gotovo u pravilu dolazili iz redova HSS-a. Zanimljivo je i da tijekom pregovora o pristupanju Europskoj uniji baš je ministarstvo poljoprivrede prednjačilo po uspješnosti obavljenog posla, radila je na tome ekipa koja je dobro baratala europskim zakonima, kvotama…

I što se onda dogodilo? Dok je Jakovina uvjeravao kako su njegovi programi sasvim dobri, iz Europske Unije je stigla vijest kako novac teško možemo dobiti jer smo među tri zemlje koje ozbiljno kasne u izradi programa ruralnog razvoja.
Da poznanstva kod Jakovine dobro pale, pokazalo se kada je na čelo Hrvatskih šuma postavio svog sumještanina iz Slavonskog Broda koji je po struci matematičar.

Njegov mandat su još između ostalog obilježile brojne smijene zamjenika i ravnodušnost i neosjetljivost prema seljacima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.