Dr. Habek: Tko smo mi da prema nečijim željama onemogućimo daljnji prenatalni život, rođenje i život?

dubravko habek
Foto: Hrvatsko katoličko sveučilište

»Shizoidno je s jedne strane boriti se za svaki nerođeni život, što nam struka nalaže, a s druge strane, u drugoj prostoriji, činiti artificijalni, jatrogeni prekid zdrave trudnoće iz nemedicinske indikacije«, ističe ginekolog prof. dr. sc. Dubravko Habek u razgovoru za Glas Koncila.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

> Hod za život u Zagrebu: Pogledajte najljepše trenutke slavljenja života!

> Dr. Markić: Zakon štiti život – on je razlika između toga hoće li netko imati priliku živjeti jedan predivan život ili neće

> Dijete ne postoji dok se ne rodi?! Evo kako izjavu svoje kolegice komentira prof. Dubravka Hrabar

> Ginekolog dr. Dubravko Habek: Liječnici koji rade pobačaj krše Hipokratovu zakletvu, a pravo priziva savjesti je zajamčeno Ustavom

Posljednjih dana čini se da je malo onih koji, prateći hrvatske medije, nisu privatno ili javno izrazili stajalište o zaštiti ljudskoga života od začeća ili njegovu ugrožavanju, to jest uništenju. Gdje po pitanju pobačaja dolazi do brisanja granica između znanosti i ideologije, postaje li ginekologija etički najzahtjevnija grana medicine te zašto je priziv savjesti toliko osporavan, pitanja su na koja je Glas Koncila tražio odgovore među ginekolozima praktičarima i profesorima koji ginekološka znanja prenose studentima, budućnosti hrvatske medicine. Takav sugovornik je Dubravko Habek, ginekolog iz zagrebačke bolnice »Sveti Duh«, koji kao redoviti profesor predaje i na Medicini na Hrvatskom katoličkom sveučilištu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prof. dr. sc. Dubravko Habek (1964., Bjelovar) primarijus je Kliničke bolnice »Sveti Duh«, specijalist ginekologije i opstetricije, koji u zvanju redovitoga profesora predaje na Medicinskom fakultetu Hrvatskoga katoličkoga sveučilišta te na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Osim na zagrebačkom »Svetom Duhu« kao liječnik ginekolog radio je i u bolnicama u Bjelovaru i Osijeku. Autor je sedamstotinjak znanstvenih članaka, radova i knjiga.

Zasigurno pratite raspravu o trudnici u šestom mjesecu trudnoće iz Zagreba koja se proteklih dana zahuktala u hrvatskoj javnosti. Ne ulazeći u detalje konkretnoga slučaja, kako kao ginekolog doživljavate način na koji se u javnosti proteklih dana govori o osnivanju obitelji, o ženi, trudnoći i pobačaju?

Prof. dr. sc. Dubravko Habek: Medicina je znanost, filozofija života, življenja i kraja života. U više članaka koje sam objavio posljednjih godina dotaknuo sam se embrioloških spoznaja, spoznaja fetalne medicine, zaštite zdravlja nerođena djeteta, kao i zaštite zdravlja žena i obitelji iz sociokulturnoga, a posebice fetomaternalnoga i forenzičkoga gledišta. Time se bavim više od 20 godina. Pratim dijelove raznih objava, intervjua i napisa o spomenutoj raspravi, međutim samo je nekoliko mojih kolega izvrsno znanstveno i profesionalno objasnilo problem konkretnoga slučaja.

Laici koji su na svoj način doživjeli slučaj kao ekstreman problem u hrvatskoj ginekologiji sastavili su emocijski i socijalni dio kampanje, tumačeći na svoj način zakone, u čemu nisu kompetentni, pa je i ginekološko-opstetrička struka postala bojišnica na kojoj se napadaju ginekolozi. Navedeno izgleda kao borba između znanosti i priučenosti jer se temeljne stvari fetomaternalne medicine uopće ne percipiraju, nego nekompetentno umanjuju, stvarajući time ozbiljan problem trudnici i njezinu bolesnu, a nerođenu djetetu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Udar na priziv savjesti proteklih je dana došao od kruga liječnika »progresivnih« nazora, iz nevladina sektora, ali i iz političkih krugova. Ti krugovi govore da »ne priznaju priziv savjesti« i da je »nemoguće« da u jednoj bolnici svi liječnici odbijaju izvoditi pobačaje. Tko profitira od negiranja prava na priziv savjesti? Zašto spomenutim skupinama smeta priziv savjesti i je li udar na njega civilizacijski korak unatrag?

Prof. dr. sc. Dubravko Habek: U konkretnom slučaju priziv savjesti koji se kao politička igra nekih skupina predstavlja kao uzrok aktualnih zbivanja nema nikakve veze s realnošću. Prema aktualnim zakonskim okvirima priziv savjesti je deklarirana klauzula koja se odnosi na profesionalno i deontološko postupanje liječnika u slučajevima gdje ne postoji medicinska indikacija za neki zahvat, kao što je primjerice slučaj s nekim zahvatima iz plastične kirurgije, ili kao što je to u našoj struci kontroverzan carski rez na zahtjev, o čemu se, vrlo interesantno, uopće na raspravlja s medicinske, ali i nemedicinske strane.

Priziv savjesti u ginekologiji se odnosi na pobačaje iz socijalne indikacije, dakle jasno i razložno, a postoje ginekolozi koji instituciju priziva savjesti ne rabe pa im nitko to pravo ne osporava niti ih se napada i linčuje, ili pak predlaže – kako istinskim intelektualnim izričajem kaže jedna protagonistica borbe protiv priziva savjesti – »da takve treba u ćuzu«. Takve osobe nisu kompetentne govoriti o prizivu savjesti jer ga nemaju, pa nije jasna metodika i stil njihova iskakanja u javnosti. Ja ne vozim helikopter i ništa o tome ne znam, i ne mogu komentirati rad pilota.

Koliko je meni poznato, kolege koje nemaju priziv savjesti pobačaje obavljaju u svojim ustanovama, a kolege koji imaju priziv ne vrše ih.

U klinici u kojoj radim nitko među specijalistima i među više od 20 specijalizanata, kao ni među primaljama i sestrama, ne želi nazočiti ili obavljati pobačaje jer se bave zaštitom materinstva i nerođenoga djeteta. Shizoidno je s jedne strane boriti se za svaki nerođeni život, što nam struka nalaže, a s druge strane, u drugoj prostoriji, činiti artificijalni, jatrogeni prekid zdrave trudnoće iz nemedicinske indikacije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nadalje, nije točno da se pobačaji iz medicinske ili eugeničke indikacije ne obavljaju na klinici u kojoj radim, kao i u drugim klinikama. Postoje stanja koja su nespojiva sa životom i o čemu odlučuje prvostupanjska ili drugostupanjska komisija za prekide trudnoće do 22. tjedna jer je do tada definiran pobačaj po Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji i struci.

Sve bolnice u Hrvatskoj organiziraju i obavljaju takve prekide trudnoće kirurškim ili medikamentoznim načinima do 22. tjedna. Nakon toga struka govori o porođaju, a ne pobačaju, pa je jasno profesionalno i znanstveno da je to povezano s feticidom i indukcijom porođaja. Nama su vrlo dobro poznate pravne i profesionalne klauzule susjednih zemalja, pa tako i Slovenije, u kojima smo bili na edukacijama i redovito surađujemo s kolegama. Njihov profesionalno-deontološki uzus odobrava inducirani jatrogeni prijevremeni porođaj na zahtjev majke/trudnice, po izvršenim konzultacijama na klinici ili odjelu. Znači, taj problem tobožnjih sukoba mišljenja i interesa nije od prije nekoliko dana.

U svibnju i lipnju u više će se hrvatskih gradova održati Hod za život. Mijenja li se svijest hrvatske javnosti o početku života, trudnoći, zasnivanju obitelji? Smatrate li da trenutačna propobačajna medijska kampanja dolazi kao ofenziva na Hod za život, ali i kao odgovor na zbivanja u SAD-u, gdje bi trebala biti oborena zloglasna presuda »Roe protiv Wadea«?

Prof. dr. sc. Dubravko Habek: Politička i medijska kampanja vodi se godinama i ova su današnja zbivanja sramotna. Rabiti tuđe sudbine u propagandne svrhe bilo koje kategorije ispod su kulturološke, socijalne i civilizacijske razine. Četiri podspsecijalističke komisije u Zagrebu, s četiri sveučilišne klinike koje se godinama i svakodnevno susreću s navedenim problemima, dale su uniformni odgovor da golemi broj bolničkih ginekologa u Hrvatskoj ne radi pobačaje iz socijalne, nemedicinske indikacije.

Usto, toliki odziv javnosti u nakani poštovanja života i življenja govori dovoljno za sebe.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jedan stariji kolega, profesor neginekološke struke, rekao je da upravo ti najglasniji koji i nemaju priziv savjesti, neka se ujedine, neka otvore dobrohotnu ustanovu gdje će savjetovati žene i obavljati pobačaje besplatno, na račun države, kako neki predlažu. Time će valjda zadovoljiti svoje političke, nemedicinske i socijalne zahtjeve za koje se tako glasno bore. Kada sam prije desetak godina napisao povijesno-medicinski članak o krštenju iz nužde u stanjima životno ugrožene novorođenčadi, i spomenuo kako se to obavlja i na našoj klinici, dvije aktivistice napale su javno takav postupak trpajući ga u nametnuto i nepotrebno, a poznato je da se obavlja samo na zahtjev majke ili roditelja ugrožene djece.

Neki Vaši kolege liječnici i ginekolozi »progresivnih nazora« služe se jednakim pomagalima u radu, istim ultrazvukom mogu vrlo jasno vidjeti i pratiti prenatalni razvoj ljudskoga bića. Drugim riječima, život nerođenih mogu spoznati jednako kao što ga i Vi spoznajete. Svejedno govore da u prenatalnoj fazi nije riječ o osobi, nego o »nakupini stanica«. Što je tu posrijedi? Znanost ili ideologija? Prevlast subjektivnoga shvaćanja nad objektivnim činjenicama?

Prof. dr. sc. Dubravko Habek: Pa sve ste rekli, od znanosti daleko, a s ideologijom u simbiozi. Riječ je o apsolutnoj prevlasti subjektivnoga ideološkoga nad objektivnim znanstvenim, kao da nismo u biotehnološki razvijenom 21. stoljeću. Ne može biti jasno da govorimo o nakupinama stanica koje to de facto jesu u vrlo ranim stupnjevima trudnoće, ali su podrijetla ljudskih živih stanica, spermija i jajašca, i to je preteča kasnijega embrijskoga i fetalnoga rasta i razvoja.

Tko smo mi da u nekom trenutku ispunjavamo želju nekoga da uništimo život embrija ili fetusa iz nemedicinske indikacije i onemogućimo daljnji prenatalni život, rođenje i život? Takvi kolege aborteri prvotno potvrde život ultrazvukom, prikažu fetalne pokrete i otkucaje srca zdravoga djeteta i nakon toga završe život abruptnim prekidanjem. Neki su ginekolozi završili svoje specijalizacije da, među ostalim, postanu aborteri, što postoji u cijelom svijetu i takav se zahvat donedavna smatrao planiranjem obitelji, što je blasfemično.

Je li glas liječnika katolika dovoljno glasan?

Prof. dr. sc. Dubravko Habek: Hrvatski je katolicizam u medicini značajan i golem. Velik broj liječnika, primalja i medicinskih sestara imaju naglašenu deontološku sastavnicu svojega profesionalnoga života koju njeguju i u svakodnevnom životu, poštujući svoju struku i poslanje, radeći onako kako ono nalaže. Glas javnosti razvidan je, no u nekim je medijima nedovoljno zastupljen, manipuliran i krivo interpretiran.

Baštinjenje tih vrjednota i možda pretihi rad dokazali smo u našem Domovinskom ratu, u kriznim stanjima koja su zahvatila našu zemlju, kao i pandemiji koja još traje. Mi iz sustava nismo mogli biti glasni jer smo radili i boravili danonoćno u bolnicama. Oni najglasniji nisu se vidjeli ni u jednoj humanitarnoj akciji i nisu se ponudili da dođu pomoći jedva oporavljenu bolničkomu sustavu. A liječnici su.

Zagovornici pobačaja o pobačaju nikada ne govore izravno, nego u svilenim rukavicama. Oni govore o »biološkom materijalu«, »produktu začeća«, »prekidu trudnoće«… Kako gledate na taj hladni »jezik znanosti«? Je li posrijedi svojevrsni jezični inženjering?

Prof. dr. sc. Dubravko Habek: Jezičnim inženjeringom tumače pobačaj do rođenja, posebice u priči s početka našega razgovora koja se ovih dana vrti po medijima. Ta medicinska nepismenost, nepoštovanje struke i znanja doveli su do inženjeringa koji spominjete, prema kojem smo mi produkti začeća i biološki materijal. To nas svrstava u kategoriju nepostojećega jezika znanosti jer ga znanost kao takvoga ne poznaje. Točno je da medicina nije sasvim egzaktna znanost, no puna je postupaka i spoznaja utemeljenih na znanstvenim dokazima, što se upravo vidi svakodnevno u forenzičkoj ginekologiji i perinatologiji gdje se brojni procesi i klinički slučajevi moraju promatrati isključivo individualno zbog brojnih okolnosti, nesretnih ili nepovoljnih ishoda.

Postaje li ginekologija etički najzahtjevnija grana medicine? Treba li joj osnaženje i spoznajama iz humanističkih i društvenih znanosti? Nadalje, radite s mladim i studentima medicine, budućnosti hrvatskoga zdravstva. Koja je uloga etike u formiranju i obrazovanju budućih liječnika i ginekologa tijekom studija medicine?

Prof. dr. sc. Dubravko Habek: Ginekološko-perinatološka ili fetomaternalna etika definirana je znanstvena disciplina i o njoj se doista uči i podučava od prvih godina studija medicine, od embriologije i molekularne biologije pa sve do fiziologije, razvojnih struka, patofiziologije i patologije, pedijatrije i same ginekologije i opstetricije, te sudske medicine. Definirana je implementacija društveno-humanističkih znanosti i poimanje etike.

Tako se na Medicinskom fakultetu na Hrvatskom katoličkom sveučilištu medicinska humanistika sluša kroz svih šest godina studija, od prve godine gdje u sklopu kolegija »Medicinska humanistika 1« predajem uvod u medicinu i povijest medicine koja je isprepletena brojnim deontološko-etičkim principima, posebice naglašavanja prava na život i poštovanja života nerođenoga djeteta od najranijih civilizacija.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.