Sutra ekonomske preporuke Europske komisije za Hrvatsku i druge zemlje članice

Foto: fah

Europska komisija će u ponedjeljak objaviti preporuke za svaku zemlju članicu zajedno s ocjenama njihovih fiskalnih politika, strukturnih reformi i mjera za rast i zapošljavanje koje trebaju poduzeti u sljedećih godinu i pol dana.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Preporuke se temelje na iscrpnoj analizi dokumenta koje su Komisiji dostavile zemlje članice – nacionalnih reformskih programa i programa konvergencije.

Hrvatska je vlada prihvatila 24. travnja i poslala u Bruxelles  Nacionalni program reformi i Program konvergencije  za razdoblje od 2014. do 2017. godine. Nacionalni program reformi definira stanje i planove provedbe ključnih strukturnih politika države, a Plan konvergencije određuje ključne karakteristike okvira makroekonomske i fiskalne politike.

Preporuke koje Komisija upućuje zemljama članicama dio su Europskog semestra, mehanizma za koordinaciju ekonomskih politika, koji je uveden kako bi se spriječile buduće krize i kako bi se moglo reagirati prije nego što kriza ne poprimi šire razmjere. Nepoštivanje preporuka može dovesti i do sankcija,  koje uključuju i “zamrzavanje” sredstava iz europskih fondova.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osim na analizi podnesenih dokumenta, preporuke se temelje i na analizi ekonomske i proračunske situacije u svakoj zemlji članici, kao i o stanju na tršištu rada. O tim preporukama će razgovorati čelnici zemalja članica EU-a na summitu u lipnju i odobriti ih, a formalno će ih potvrditi ministri financija u srpnju.

Države članice moraju ih uzeti u obzir pri izradi proračuna i reformskih programa za 2015. godinu.

Hrvatska je od siječnja ove godine u Postupku prekomjernog deficita, a u ožujku je Komisija utvrdila i postojanje prekomjerne makroekonomske neravnoteže u Hrvatskoj i  još dvije zemlje članice.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Stoga će Komisija dati ocjenu Vladina plana za smanjenje proračunskog deficita, koji se 2016. godina treba svesti ispod tri posto BDP te vode li reformski programi k smanjenju makrokonomske neravnoteže.

Vlada je u travnju usvojila paket mjera za smanjenje proračunskog deficita za daljnjih 0,4 posto BDP-a, ili za 1,3 milijarde kuna, a koji obuhvaća povećanje trošarina na motorne benzine i dizelska goriva, povećanje naknada vezanih za telekomunikacijske usluge, smanjivanje subvencija za poljoprivredu i gospodarstvo te smanjenje investicija u cestogradnju.

Po preporukama Europske komisije, Hrvatska u ovoj godini proračunski deficit mora smanjiti za 2,3 posto BDP-a. Rebalansom proračuna iz ožujka smanjenje je bilo na razini od 1,9 posto BDP-a, pa su bile potrebne dodatne mjere od 0,4 posto BDP-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Po preporukama koje je Komisija objavila u prosincu prošle godine, a ECOFIN  prihvatio u siječnju, Hrvatska bi ove  2014. trebala smanjiti deficit na 4,6 posto, 2015. godine na 3,5 posto i 2016. godine na 2,7 posto BDP-a.

Europska komisija u svojim proljetnim ekonomskim prognozama od 5. svibnja objavila da je proračunski manjak prošle godine dosegnuo je 4,9 posto BDP-a, dok je 2012. bio 5 posto. Ove godine deficit bi trebao pasti na 3,8 posto BDP-a, a sljedeće na 3,1 posto.

Ovakve prognoze Komisija je dala nakon što je Hrvatska u ožujku provela rebalans proračuna i nakon što je u travnju  najavila dodatne mjere, koje su uključene u program konvergencije.

Smanjenje proračunskog deficita na 3,8 posto ove godine treba zahvaliti prebacivanju dijela mirovinskih doprinosa iz drugog u prvi stup. Taj jednokratni prihod prema novima statističkim pravilima od jeseni se neće uvažavati, tako da će deficit za ovu godinu bez te mjere biti 4,6 posto, koliko je Komisija i tražila za ovu godinu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prema dubinskoj analizi Komisije koja je utvrdila postojanje prekomjerne makroekonomske neravnoteže,  Hrvatska  ima znatan vanjski dug, sve slabiji izvoz, visoko zadužene tvrtke i brzo rastući dug opće države, “a sve to u kontekstu niskog rasta i slabih kapaciteta za prilagodbu”.

U analizi se naglašava da smanjivanje vanjskog duga ovisi o povećanju konkurentnosti i jačanju izvoza, mimo turizma, kako bi se ubrzao rast. Također navode da je razduživanje nefinancijskih korporacija tek u početnoj fazi i da nema kreditiranja u tom segmentu. Državna poduzeća, koja u nekim sektorima još imaju dominatnu poziciju i mnoga među njima nisu još restrukturirana, općenito su prezadužena i slabo profitabilna.

U tom dokumentu iz ožujka kaže se da će će prilagodba tržišta rada biti od ključne važnosti za poticanje rasta i prilagodbe u svjetlu vanjskih i unutarnjih slabosti.

Poslovno okruženje u Hrvatskoj je ispod prosječne razine u zemljama članicama iz srednje i istočne Europe. Sve to znači slabi potencijal za rast, što otežava popravak bilance privatnog sektora i povećava potrebu za fiskalnom konsolidacijom, dodaju u Komisiji.

 Preporuke koje u okviru Europskog semestra Komisija upućuje svim zemljama članicama predstavljaju konkretne, mjerljive ciljeve koji se realno mogu ispuniti u sljedećih 12 do 18 mjeseci. S obzirom da su zemlje članice suočene s različitim izazovima, preporuke su prilagođene stanju u svakoj zemlji posebno. Preporuke pokrivaju širok raspon tema, ali su uglavnom usredotočene na strukturne reforme. Prošle godine Komisija se u svojim preporukama usredotočila, osim na javne financije,  na reforme poreznih, mirovinskih i zdravstvenih sustava te tržišta rada.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.