Petar Marija Radelj, teolog i aktivist građanskoga društva uputio je povjerenici za informiranje dr. Anamariji Musa dana 18. lipnja 2015. pismo s prijedlogom da upozori Državni ured za upravljanje državnom imovinom na protupravnosti javne rasprave o sudbini Hrvatskih autocesta zbog kojih je ta javna rasprava nevrijedeća te je treba ponoviti ili odustati od zakonodavnoga pothvata. Pismo prenosimo u cijelosti.
Poštovana dr. Musa,
Obraćam Vam se s povjerenjem kao Povjerenici za informiranje, državnoj dužnosnici, opunomoćenici Hrvatskoga sabora, koja skrbi o očuvanju i promicanju pristupa informacijama, demokratičnosti, ljudskih prava i vladavine prava i kao sveučilišnoj nastavnici pravnih znanosti.
Na tzv. Središnjem portalu za savjetovanja s javnošću e-Savjetovanja, Državni ured za upravljanje državnom imovinom (nositelj izrade propisa, tijelo javne vlasti, obveznik članka 11. Zakona o pravu na pristup informacijama) otvorio je javnu raspravu: Prijedlog zakona o postupku razduživanja strateških trgovačkih društava Hrvatske autoceste d.o.o. i Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. privatizacijom trgovačkog društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. putem inicijalne javne ponude (IPO).
Slobodan sam povodom toga primijetiti sljedeće.
- Donošenje predloženoga zakona nije predviđeno Vladinim Godišnjim planom normativnih aktivnosti za 2015. godinu od 17. prosinca 2014.
- Donošenje toga zakona nije predviđeno ni Planom usklađivanja zakonodavstva RH s pravnom stečevinom EU za 2015. godinu (NN 25/15).
- Suprotno članku 11. stavku 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, ta javna rasprava nije oglašena Planom savjetovanja o nacrtima propisa DUUDI-ja u 2015.
- Javna rasprava imala je nedopušten predmet: „prijedlog zakona“; to je vrsta akta o kojoj raspravlja Hrvatski sabor; prije rasprave u Saboru održava se javna rasprava, a na nju se daje „nacrt“ zakona, sukladno članku 11. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.
- Javna rasprava trajala je samo 14 dana (27.5.2015. – 10.6.2015.), što je suprotno članku 11. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.
- Suprotno mjeri 11.4. Akcijskoga plana za provedbu inicijative Partnerstvo za otvorenu vlast od 10. srpnja 2014. nisu objavljena imena sastavljača akta danoga u javnu raspravu, a to je nužno zbog poštovanja prava na obaviještenost, europskih standarda, načela odgovornosti, savjesnosti, stručnosti, znanja, sprječavanja sukoba interesa i korupcije s kojom postoje osobito bolne i nezacijeljene rane u privatizaciji.
- Javna rasprava odvijala se na pogrješnom, ni jednim propisom određenom mjestu – portalu e-Savjetovanja, umjesto na mrežnim stranicama tijela javne vlasti, kako je određeno člankom 10. stavkom 1. točkom 3. i člankom 11. Zakona o pravu na pristup informacijama (usp. točke 13.-17. osvrta Stranputice Vargine reforme).
- Domaćin te javne rasprave, Vladin Ured za udruge, odbija preuzeti bilo kakvu odgovornost za elemente javne rasprave, njezin predmet, trajanje i sadržaj, pa je tzv. Središnji portal za savjetovanja s javnošću puki privid ujednačenoga postupanja i pravnosti.
- U Prethodnoj procjeni za zamišljeni zakon potvrdno je odgovoreno na 6., 7., 8., 9., 11. i 12. pitanje. Uredbom o provedbi postupka procjene učinaka propisa propisano je: „Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz obrasca prethodne procjene odgovoreno s »DA« odnosno potvrdno.“ Stoga je prije rasprave o tekstu zakona, dapače i prije njegova pisanja, valjalo provesti i dovršiti raspravu o tezama i procjeni učinaka. No, umjesto toga, kao i suprotno točki 5. Vladina Zaključka od 17. prosinca 2014. nositelj izrade propisa nije proveo procjenu učinaka propisa, ni raspravu o Tezama i o Nacrtu iskaza prije rasprave o samom zakonskom tekstu, niti je objavio povratnu informaciju o prethodnoj javnoj raspravi prije sastavljanja Nacrta propisa i provedbe savjetovanja o njem. Zbog toga je rasprava o „prijedlogu zakona“ nevrjedeća, nelegitimna i nelegalna.
- Zbog kršenja pravila postupka zainteresiranoj javnosti uskraćene su potrebne, pravodobne, točne i potpune informacije, a zakonodavni postupak nije demokratičan, transparentan ni valjan.
- Molim Vas da bez odgode poduzmete mjere sukladno svojim ovlastima u praćenju provedbe Zakona o pravu na pristup informacijama i obavljanju nadzora te o tom izvijestite javnost.
- Konkretno, predlažem da upoznate Državni ured za upravljanje državnom imovinom s uočenim propustima i nezakonitostima i predložite da se sve radnje ponove iz početka, poštujući potrebni vremenski okvir, pridržavajući se redoslijeda svih koraka i osiguravajući otvorenu raspravu u demokratskom društvu.
- Molim Vas i da se javnim priopćenjem oglasite o utvrđenim nepravilnostima i nevaljanosti dosadašnjih tzv. „javnih rasprava“, budući da je riječ o predlaganju zakona o čijem je predmetu uređenja čak 498.545 birača tražilo održavanje referenduma. Ustavni je sud u predmetu U-VIIR-1158/2015 od 21. travnja 2015. (NN 46/15) utvrdio kako je riječ o odluci za koju birači smatraju da bi trebala biti donesena na referendumu i da prije donošenja takve odluke prethodno valja provesti javnu raspravu sukladno zakonu kako bi Hrvatski sabor ili narod neposredno mogli odlučiti o prihvatljivosti toga pravnoga posla sa stajališta javnoga interesa. Naime, provedena javna rasprava nije sukladna zakonu i stoga ozbiljno priječi temeljnu ustavnu odredbu (čl. 2. st. 4.), samu srž zakonodavne vlasti kojom „Hrvatski sabor ili narod neposredno, samostalno, u skladu s Ustavom i zakonom, odlučuje o uređivanju gospodarskih, pravnih i političkih odnosa u Republici Hrvatskoj“.
Unaprijed zahvaljujem na Vašem trudu.
S poštovanjem,
U Zagrebu 18. lipnja 2015.
Petar Marija Radelj
Tekst se nastavlja ispod oglasa Tekst se nastavlja ispod oglasa
Izvor: Narod.hr
Photo: fah
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.