Boris Beck: ‘Privremeno, plitko i nekreativno znanje ideal je našeg „društva znanja“’

Boris Beck
Foto: Narod.hr

Energija, stav i osobnost ne mogu se prenijeti na daljinu čak ni najboljim optičkim kabelima – te riječi američkog komičara Jerryja Seinfelda vrte mi se po glavi ovih dana dok počinje online nastava na hrvatskim sveučilištima. Seinfeld je to polemički odgovorio newyorškom biznismenu i burzovnom mešetaru Jamesu Altucheru koji je ljetos napisao da je New York mrtav grad – zatvoreni su kafići, kazališta i uredi, čak i Manhattan se bio ispraznio. Altucher je pesimistično zaključio da se ljudi više neće ni vratiti, da će se poslovi obavljati širokopojasnim internetom i da će se svi preseliti u virtualni svijet. Navlas isto dogodilo se proljetos hrvatskim studentima zbog epidemije. Fakulteti su se zatvorili, a studenti rasuli po cijeloj zemlji, piše Boris Beck u kolumni za Večernji list koju djelomice prenosimo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prvi dani nove akademske godine u Hrvatskoj protječu sada u znaku volje da se pod svaku cijenu zadrži kontakt predavača i studenata, makar i u smjenama, i po beskrajno kompliciranim rasporedima. „Istinska, životna, nadahnjujuća ljudska energija postoji kad zajedno koaguliramo na ludim mjestima“ – kaže Jerry Seinfeld i ima potpuno pravo.

Bolonjski proces pokušava sveučilište racionalizirati i usustaviti, pretvoriti ga u efikasnu i praktičnu pokretnu traku, na koju će se stavljati maturanti, a iz koje će ispadati prvostupnici, sposobni da se odmah uključe u proizvodni svijet, poput trkača kad čuju znak pucnja. Digitaliziranje nastave korak je u tom smjeru i nije svima mrzak. Znanje će se internetom slati studentima u malim, točno izvaganim paketima, a oni će kljucati poput pilića brojlera, skupljati ECTS bodove i, njima utovljeni, biti posluženi poslodavcima na srebrnom pladnju. Takvo je znanje neosobno i brzo primjenjivo; ne zahvaća čovjeka nego ga pretvara u oruđe; ne odgaja, ali može donijeti zaradu. Takvo znanje, međutim, a to ne žele reći oni koji ga prodaju, brzo zastarijeva.

>Dok Plenković i Divjak uvode tablete, najbolje škole u Sydneyu vraćaju tiskane udžbenike jer digitalni ometaju učenje

Tekst se nastavlja ispod oglasa

>Katastrofalne posljedice digitalizacije i nečitanja knjiga: Dolazi li do rušenja kognitivnih sposobnosti kod mladih?

Njegov rok trajanja točno je toliki koliki je i rok trajanja tehnologije na koju se odnosi – dakle kratak, a bit će i sve kraći. Takvo privremeno, plitko i nekreativno znanje ideal je našeg „društva znanja“, a vrhunac prijevare je u tome da ljudi ne shvaćaju da im je dano lažno znanje.

Energija, stav i osobnost – o kojima govori Jerry Seinfeld – ključni su ne samo za njegove komičarske stand-up nastupe, nego i za prenošenje znanja. Znanja nema bez odgoja, odgoja nema bez ljudskog kontakta, učenja nema bez ljubavi, osjećaja nema bez osobnosti. Naravno da se studiji sastoje od kurikula, ciljeva učenja i provjerljivih pokazatelja. Ali najprije se sastoje od profesora i studenata, od ljudi u potrazi za znanjem koje je uvijek varavo i izmiče za dlaku, zbog čega diploma nije najvažniji proizvod sveučilišta. Najvažnije je da sa sveučilišta izađe tragatelj za znanjem, koji je ondje upio energiju, naučio argumentirati stav i formirao osobnost. Nema tako debelih optičkih kabela kojima bi se to moglo poslati, piše Boris Beck u kolumni za Večernji list.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kolumnu u cijelosti pročitajte u Večernjem listu.

* Mišljenja iznesena u kolumnama osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.