Nakon Narod.hr-a i Luka Mišetić tužio GONG-ov Faktograf zbog članka o Bleiburgu

Foto: snimka zaslona, wikimedia commons Fotomontaža: narod.hr

Ugledni odvjetnik Luka Mišetić, najpoznatiji po obrani generala Ante Gotovine pred Haaškim sudom, podnio je zahtjev za ispravak članka Faktografa o Bleiburgu, a koji se odnosi na činjenice iznesene u prilogu HRT-ovog Kalendara.

Naime, Faktograf, kojeg je osnovala nevladina organizacija GONG posvetila je članak o HRT-ovom videu u trajanju od 2 minute i šest sekundi, objavljenog 15. svibnja 2013. godine te ustvrdila kako u njemu nisu iznesene ispravne informacije.

“Poslao sam zahtjev za ispravak Faktografa zbog njihovog članka o Bleiburgu. Ovo je prvi korak u dokumentiranju nedostatka objektivnosti Faktografa i podnošenju tužbe IFCN-u, međunarodnoj organizaciji za fact-checking”, objavio je Mišetić priloživši tri i pol stranice tužbe.

Mišetić navodi kako je prva očita greška u Faktografovom članku činjenica da su u osam paragrafa pobijali rečenicu koja se niti jednom ne spominje u emitiranom HRT-ovom prilogu. Faktograf je ustvrdio kako rečenica “unatoč predaji Trećeg Reicha, agonija Hrvatske vojske trajala je još 7 dana”- predstavlja viktimizaciju suradničkih snaga, no ta rečenica nikada nije izrečena u prilogu.

Faktograf nadalje tvrdi kako HRT-ov prilog završava s tvrdnjom da je istina o Bleiburgu bila skrivana desetljećima te je otkrivena tek 1991. godine, međutim Mišetić ističe kako ni to nije točno. On dodaje da se u HRT-ovom videu spominje kako šira javnost nije imala saznanja o egzekucijama desetine tisuća ratnih zarobljenika i civila sve do uspostavljanje demokratske Hrvatske.

Mišetić navodi kako Faktograf tvrdnje da se istina o Bleiburgu znala za vrijeme Jugoslavije potkrepljuje podatkom da je SUBNOR 1964. godine objavio kako je na Blebirgu bilo zarobljeno 221.287 vojnika te se pita smatra li Faktograf.hr da je “zarobljavanje” vojnika isto što i njihova egzekucija.

Nadalje, Faktograf se poziva na TV mini-seriju Derviša Sušića te knjigu generala Milana Baste, no odvjetnik Mišetić ističe da Faktograf ne navodi podatke iz tih izvora koji pokazuju da su zarobljenici na Bleiburgu likvidirani. Mišetić zaključuje kako je povjesničar Slavko Goldstein u intervjuu za Jutarnji list iz 2007. kazao kako je Tito bio vođa zavjere šutnje o Bleiburgu.

Mišetić dodaje kako je autor Faktografovog članka Stefan Gužvica, pisao i za Antifašistički vjesnik koji brani ostavštinu Jugoslavije, te je član neokomunističke stranke, čime se njegova nepristranost može dovesti u pitanje.

Zaključno, odvjetnik Mišetić naglašava IFCN-ove standarde i metodologiju za provjeru činjenica te navodi kako je Stefan Gužvica bio do određene mjere sam sebi izvor te da Faktograf nije ispunio kriterij koji zahtjeva kontaktiranje čije tvrdnje provjerava.

GONG-ov portal cenzurirao Narod.hr

Podsjetimo, GONG-ov portal Faktograf.hr ponovno je u uoči izbora smanjio doseg članaka portala Narod.hr na Facebooku, tako što je iskopao dva naša članka o Titovim zločinima koji su stari godinu i dvije godine i proizvoljno ocijenio da sadrže “djelomično netočne informacije”. Na to smo se žalili Faktografu, a sadržaj žalbe pročitajte u nastavku:

“Portal Faktograf.hr, čiji je nakladnik GONG, želi pred parlamentarne izbore cenzurirati portal Narod.hr smanjujući mu doseg na Facebooku o čemu smo pisali krajem svibnja. Selekcijom tema zbog kojih kreira lažne prijave stječe se dojam da nas želi obeshrabiti da raskrinkavamo zločine lijevog totalitarnog režima – komunizma.

>GONG-ov portal cenzurira Narod.hr zbog raskrinkavanja zločina komunizma: Pročitajte našu žalbu

>GONG-ov Faktograf odgovorio na žalbu Narod.hr-a: Evo što tvrde!

Kako su u dva dana stigle čak tri prijave na članke objavljene na portalu Narod.hr, od čega je jedna povučena nakon ispravka, smatramo to pokušajem cenzure portala Narod.hr. Portalu Faktograf poslali smo žalbe na njihove ocjene, no oni su ostali pri svojim tvrdnjama da smo o Bleiburgu prenijeli djelomično netočne informacije.

Faktograf pokrenuli GONG i HND

Portal koji su u 2015. pokrenuli GONG i HND i koji je u 2016. za svoj rad dobio 300 tisuća eura od Googlea, od travnja 2019. je kao član International Fact checking Network dobio ovlasti ocjenjivati istinitost vijesti na Facebooku. Zanimljivo, ako se usporede sadašnji podatci i one s Internet Archives, HND je otprilike u isto vrijeme prestao biti nakladnik Faktografa – možda upravo iz razloga jer bi ocjenjivanje točnosti vijesti kolega novinara ipak bilo previše za udrugu koja okuplja novinare?

Međutim, time se pozabavio GONG. No, umjesto da provjerava prenose li pojedine vijesti činjenice, GONG-ov portal se u slučaju Narod.hr upustio u ideološku ocjenu njihova sadržaja, pa su vijesti koje se ne slažu s tumačenjem GONG-ova portala dobile negativnu ocjenu. Ponovno su to tekstovi o komunističkim zločinima, a ranije su bili i na temu pobačaja, partizanskih mirovina, Greenpeacea i napada na Hrvate u Münchenu na Uskrs 2019.

Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 50, 100, 200 ili više kuna. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr