U tijeku je stručna rasprava o prijedlogu novog kurikula. Ministar obrazovanja g. Šustar i voditelj projekta g. Jokić pozvali su cijelu zainteresiranu stručnu javnost na uključivanje u stručnu raspravu koja traje od 14. ožujka do 1. svibnja. 2016., a nakon nje slijedi javna rasprava. O reformi kurikula i stručnoj raspravi razgovarali smo s Lidijom Blagojević, profesoricom matematike i informatike, profesoricom savjetnicom i koordinatoricom U ime obitelji.
Narod.hr: Zašto se Udruga U ime obitelji uključila u prikupljanje primjedbi i prijedloga za poboljšanje kurikula?
U ime obitelji je kao udruga civilnog društva zainteresirana za sve segmente hrvatskoga društva pa tako i za prosvjetu kao najvažniji segment i temeljnu granu svakoga društva. Udruga U ime obitelji na različite je načine povezana sa hrvatskim obrazovnim sustavom: mnogi naši članovi i podupiratelji prosvjetni su djelatnici, nastavnici, učitelji, profesori, znanstvenici, članovi akademske zajednice. U ime obitelji želi okupiti zainteresiranu stručnu javnost: učitelje , nastavnike, članove akademske zajednice kako bismo objedinili naše zajedničke primjedbe i prijedloge te ih kao prilog stručnoj raspravi dostavili stručnoj radnoj skupini i Ministarstvu. Nakon stručne rasprave slijedi javna rasprava u kojoj ćemo također pozvati zainteresiranu javnost posebno roditelje okupljene oko naše druge da se uključe u javnu raspravu.
Narod.hr: Kako ste zadovoljni stručnom raspravom?
Nakon početnih nesnalaženja oko datuma, tijeka i načina rasprave, stručna je rasprava započela i odvija na nekoliko načina: u tijeku su stručni skupovi nastavnika i učitelja kao i Županijska stručna vijeća na kojima članovi stručnih radnih skupina prisutnim nastavnicima i učiteljima predstavljaju pojedine kurikulske dokumente, te se o njima raspravlja i prikupljaju primjedbe i prijedlozi. Individualni prijedlozi i prijedlozi institucija koje nisu organizirali skupove dostavljaju se preko web stranice www.kurikulum.hr.Stručna rasprava se zasad odvija u duhu demokratske rasprave i tolerancije, nastavnici ukazuju na nedostatke i predlažu poboljšanja.
Narod.hr: Uputili ste pismo Ministru obrazovanja tražeći poboljšanja stručne i javne rasprave?
Svi kurikulski dokumenti objavljeni su 29. veljače 2016. godine. Tada je najavljeno pokretanje stručne i javne rasprave. Dobivali smo upite naših članova nastavnika kako ne znaju način kako bi se uključili u stručnu, a niti u javnu raspravu. Budući da raspravu raspisuje Ministarstvo, 11. ožujka 2016. pismom smo se obratili ministru kako bi razjasnili nejasnoće oko datuma početka i završetka stručne i javne rasprave i o načinima njezina provođenja s naglaskom na omogućavanje platforme za transparentnu stručnu raspravu. Osim toga, kurikulski dokumenti bili su objavljeni u pdf formatu koji nije pretraživ. Budući da se radi o dokumentima od kojih su neki dugi i preko 300 stranica, a nema poveznica, stručnjaci a i zainteresirana javnost se u proučavanju tih dokumenata vrlo teško snalaze. Predložili smo objavu kurikulskih dokumenata u hipertekstualnom obliku s poveznicama i pretraživačkim mogućnostima te jasnije sažetke kako bi se svima zainteresiranima olakšalo kvalitetnije proučavanje dokumenata. Cijeli sadržaj pisma ministru možete pročitati ovdje: U ime obitelji – pismo ministru.
Narod.hr: Što je od zatraženog riješeno?
Točno su određeni datumi stručne i javne rasprave, također je preciziran način stručne rasprave – na stručnim skupovima i preko portala www.kurikulum.hr. Javna će rasprava slijediti nakon stručne rasprave, a odvijat će se preko središnjeg portala e-savjetovanje. Tražili smo transparentnu stručnu online raspravu što je samo djelomično riješeno: na portalu www.kurikulum.hr mogu se vidjeti pristigli prijedlozi stručnoj raspravi, ali ne postoji službena stručna rasprava u obliku foruma. Kurikulski dokumenti u međuvremenu su postali pretraživi iako još uvijek samo u pdf formatu. Nadamo se da će uskoro biti objavljeni u hipertekstualnom obliku s mogućnošću navigacije i pretraživanja po ishodima. U svojim medijskim nastupima g. Boris Jokić spominjao je 20-30% gradiva koje je u novom kurikulu izbačeno, tj. da su ishodi učenja smanjeni i učenici na taj način rasterećeni. Pregledom predmetnih kurikula nastavnici koji su nam se obratili za pomoć nisu došli do tih zaključaka, smatraju da su u nastavni plan vraćeni neki ishodi koji su u prošloj reformi izbačeni iz obveznih nastavnih sadržaja, te će se učenici opteretiti novim ishodima, a ne rasteretiti. Predložili smo usporednu objavu „starih“ , važećih Nastavnih planova i programa i prijedloga novih predmetnih kurikula kako bi nastavnici, roditelji i zainteresirana javnost uvidjeli koje se kvalitativne i kvantitativne promjene predlažu.
Narod.hr: Kome i kako se mogu javiti stručnjaci iz obrazovnog sustava koji se žele uključiti kroz UIO?
Svi zainteresirani stručnjaci: nastavnici, učitelji, članovi akademske zajednice, mogu se javiti na mail adresu dr. Beate Halassy bhalassy@gmail.com ili meni na mail adresu lidija.blagojevic@gmail.com