Novi Zakon o referendumu u Kuščevićevoj ‘ladici’ čeka već dva mjeseca?

Foto: Fah; fotomontaža: Narod.hr

Tekst novog Zakona o referendumu temelji se na tome da se referendum pretvori u mehanizam političkog dijaloga između Sabora i birača, odnosno organizacijskih odbora, objavio je u utorak Jutarnji list.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dnevnik navodi i da je novi zakon koji je sastavila radna skupina pod vodstvom bivše predsjednice Ustavnog suda Jasne Omejec dovršen još prije dva mjeseca, ali je “u ladici” zbog ministra uprave Lovre Kuščevića.

> (FOTO, VIDEO) U ime obitelji: Zakon o financiranju stranaka je Plenkovićevo oružje protiv referenduma

> (VIDEO) Grmoja: ‘Za vladajuće je samo mrtav referendum dobar referendum’

Tekst se nastavlja ispod oglasa

> Zbog Zakona koji je HDZ prepisao od SDP-a o financiranju referenduma: Financiranje ’67 je previše’ nadzirat će DIP

> (VIDEO) Hasanbegović o zakonu koji će onemogućiti referendume: ‘Kuščević uvažio i sve one izmjene koje su 2015. tražili SDP-ovi NGO sateliti’

> Potpredsjednica DIP-a: ‘Financiranje građanskih referenduma trebalo je urediti Zakonom o referendumu, a ne Zakonom o financiranju političkih stranaka’

Tekst se nastavlja ispod oglasa

> (VIDEO) Predsjednik Živog zida novi Zakon o referendumu usporedio s ‘puzajućom diktaturom’

> Nevjerodostojni HDZ: Što je o referendumu u 2014. tvrdio Jandroković, a što danas tvrdi Kuščević

> (VIDEO) Luka Mlinarić iz GI Narod odlučuje: ‘Vlada će novim zakonom o referendumu pokušati još više otežati referendumski proces’

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prema riječima osobe koja je sudjelovala u izradi novog zakonskog teksta, referendum se, kao nigdje u svijetu, u Hrvatskoj zbog nedorečenosti i zakonske neuređenosti pretvorio u oruđe koje zakonodavno tijelo pretvara u političkog protivnika inicijatora referendumskih inicijativa, piše Jutarnji list.

“Čim se pokrene inicijativa za referendum, kod nas se stvaraju dva tabora, što je nedopustivo. Referendum nije zamišljen za polarizaciju društva, nego za dijalog. U civiliziranim zemljama parlament mora imati mogućnost očitovanja na referendumska pitanja”, kaže sugovornik Jutarnjeg lista, napominjući da je bit tog modela u tome što inicijatori referenduma i parlament imaju mogućnost sporazuma. Postigne li se sporazum, nastavlja, svrha referenduma je ispunjena i on se ne mora održati.

U odnosu na zadnju referendumsku inicijativu “67 je previše”, to bi značilo da Sabor, pošto su prikupljeni potpisi potrebni za raspisivanje, ima mogućnost raspraviti referendumska pitanja i eventualno ih usvojiti.

Zakonski prijedlog, dodaje Jutarnji, uvažio je i sve preporuke i rješenja koja je o referendumima dala Venecijanska komisija. Neka bitna pitanja, kao što je potreban broj birača izašlih na referendum da bi on bio valjan te definiranje pitanja poput proračuna, prava nacionalnih manjina i još nekih koja nisu podobna za referendumsko odlučivanje, u zakonskom se prijedlogu nisu obrađivala i to zato što su definirana Ustavom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Drugi bitni element prijedloga novog Zakona o referendumu odnosi se na definiranje svih “tehničkih” pitanja koja su u dosadašnjoj praksi stvarala mnogo teškoća i bila povod za sukobe inicijatora referenduma s vlašću. Tako bi se propisali obrasci na kojima bi se prikupljali potpisi za referendume, odredili bi se rokovi u kojima inicijatori moraju prikupiti propisani broj potpisa za pojedinu vrstu referenduma, definiralo gdje se potpisi mogu prikupljati i u kojem se roku moraju predati, piše Jutarnji list.

‘Vlada će novim zakonom o referendumu pokušati još više otežati referendumski proces’

Podsjetimo, Luka Mlinarić, iz GI Narod odlučuje, referendumske inicijative koju je ministar Lovro Kuščević onemogućio te oštetio više od 400 000 građana koji su dali svoje potpise, upozorio je početkom godine da će Plenkovićeva vlada novim zakonom o referendumu pokušati još više otežati referendumski proces. Na optužbe da se referendumom oduzimaju prava manjinama Mlinarić je istaknuo: “Ne radi se o oduzimanju prava manjinama, prava manjinama su zajamčena Ustavom i međunarodnim konvencijama, već se radi o ujednačavanju mandata, odnosno o pravednom predstavništvu u Saboru. Cilj je ujednačiti glasove za zastupnike manjina s legitimitetom kojeg ti zastupnici imaju s obzirom da se biraju po potpuno drugačijem principu i s obzirom da su ta mjesta zagarantirana, ali i u cilju preporuka i Venecijanske komisije i organizacija za europsku sigurnost i suradnju koje napominju da bi sve te povlastice nacionalnim manjinama trebale biti privremene, tj. da bi se trebalo ići u integraciju političkog tijela u cijeloj državi.”

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.