Obiteljski zakon protiv braka i obitelji

Uz to što je nekoliko puta upozorio na opetovano grubo kršenje pravila postupka pri donošenju Obiteljskog zakona i prijedloga novog Zakona, Petar Radelj ovaj put istražuje koje su to ključne točke koje zakonske  pokušaje ministarstva Milanke Opačić čini i dalje lošim, posebice glede odredbi koje se odnose na brak i obitelj. Kako biste se i sami mogli uvjeriti u njegove navode, prilažemo i zvučni zapis te prezentaciju s (javnog) predstavljanja prijedloga zakona.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nacrt obiteljskoga zakona 2015. u službi je destrukcije braka

Nacrt obiteljskoga zakona 2015. u službi je destrukcije braka. On ga uopće ne štiti. Ako je brak predmet uređenja toga Nacrta, nije jasno zašto se zakonodavcu predlaže da odustane od njegove zaštite. Ako je prema Sveopćoj deklaraciji UN  o pravima čovjeka, Konvenciji VE za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda i Međunarodnom sporazumu UN o gospodarskim, društvenim i kulturnim pravima brak institucija iz koje nastaje obitelj, jer se prema međunarodnom pravu samo sklapanjem braka stječe pravo osnivanja obitelji, zašto Nacrt ne odražava to shvaćanje međunarodnoga prava i hrvatske tradicije? Nacrt ne artikulira da je održivost braka važna i zbog dobrobiti djece i zbog samih bračnih drugova i cijeloga društva. Nacrt uopće ne stimulira očuvanje braka, ni da se bračne drugove pripremi za stupanje u nj, ni da ih društvo hrabri da u braku ostanu, ni da im se pomogne da prebrode bračne poteškoće i krize. Nacrt je stoga u cijelosti protivan članku 61. stavku 1. Ustava koji određuje: „Obitelj je pod osobitom zaštitom države.“

Ministarstvu brak ništa ne znači

Tekst se nastavlja ispod oglasa

O braku je na Javnom izlaganju 30. travnja 2015. rečeno doslovce sljedeće: „U području braka proširena je definicija pojma i učinka izvanbračne zajednice, propisana je odgovarajuća primjena odredaba o osobnim odnosima u odnosu na izvanbračnu zajednicu koja traje do tri godine ili kraće, ako je u njoj rođeno dijete, ili je nastavljena sklapanjem braka. Jedina, zapravo razlika, između bračne i izvanbračne zajednice sastoji se u administrativnom načinu sklapanja i prestanka [!] takve zajednice“ (zvučni zapis od 10.58 do 11.36 minute). Na str. 6 prezentacije to je potvrđeno ovako: „Brak. Jedina razlika koja postoji između instituta bračnih i izvanbračnih zajednica je administrativni oblik nastanka i prestanka tih zajednica“.

Ministarstvo briše razliku između braka i izvanbračne zajednice

Time nositelj izrade propisa potvrđuje da mu brak kao predmet uređenja obiteljskoga zakona ništa ne znači. Ministarstvo pod pojmom braka zapravo podrazumijeva kohabitacijsku zajednicu, a ne osnovnu jedinicu društva nastalu potpunom i slobodnom privolom samo dviju osoba različitoga spola. Međutim, brak i izvanbračna zajednica su ustavne kategorije. No, ovaj Nacrt ih posve izjednačuje da time negira njihovo razdvajanje u Ustavu. Jednostavno nije u skladu s Ustavom ni s hrvatskom tradicijom na taj način izbrisati sve razlike između braka i izvanbračne zajednice. Također, brak je institucija međunarodnoga prava, a izvanbračna zajednica nije. Predlagatelj se nije udostojao navesti ni jedan razlog obezvrjeđivanja braka posvemašnjim izjednačenjem izvanbračne zajednice s brakom. Čini se da je jedina svrha takvoga izjednačavanja popuštanje homoseksualnom lobiju da, godinu dana nakon što je Vlada u Saboru branila zabranu da homoseksualni parovi posvajaju djecu, ta zabrana otpadne jer kako ono što može biti dopušteno neformalnim izvanbračnim drugovima, može biti uskraćeno u registriranom partnerstvu?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Što s utjecajem administrativne promjene spola na postojeći brak?

Pravilnik o promjeni spola (NN 132/14, na snazi od 20. studenoga 2014.) ne uvažava biološki, prirođeni ili citogenetički utvrdiv spol, nego omogućuje njegovu „promjenu“ na zahtjev, u upravnom postupku, a brak je Ustavom određen kao životna zajednica dviju osoba različitoga spola. Ustavom je određeno i: „Brak i pravni odnosi u braku… i obitelji uređuju se zakonom.“ Ministrica Opačić na sjednici Hrvatskoga sabora 6. lipnja 2014. obećala da će se pitanje pravnih posljedica promjene spola na sklapanje braka urediti zakonom (video-zapis, 14. minuta i stenogram, str. 16). No, to je izostalo i u „novom konceptu obiteljskoga zakona 2015.“

Odbijene SVE primjedbe iz javne rasprave!

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ministarstvo socijalne politike i mladih odbilo je sve do jednoga prijedloga iz javne rasprave o tezama, ali nije obrazložilo zašto materija privremenoga uzdržavanja, ili obiteljskoga nasilja, ili udomljenja, ne ulazi u Obiteljski zakon kad je člankom 61. stavkom 3. Ustava određeno: „Brak i pravni odnosi u braku, izvanbračnoj zajednici i obitelji uređuju se zakonom.“ Ne zakonima, nego jednim, sveobuhvatnim zakonom!

 

Više o ovoj važnoj temi može se doznati na sljedećim poveznicama

Zakonom protiv braka i obitelji (iscrpna analiza javnoga izlaganja u Ministarstvu 30.4.2015.)

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dijalog do iznemoglosti oko Opačićkina obiteljskoga zakona (13.4.2015.)

Potpuna inačica od 12.4.2015. objave očitovanja zainteresirane javnosti i odgovora MSPM-a od 16.3.2015. u Drugu javnu raspravu (o tezama) za obiteljski zakon 2015.

Objave očitovanja zainteresirane javnosti i odgovora MSPM-a od 8.4.2015. u Prvu i treću javnu raspravu (o Nacrtu) o obiteljskom zakonu 2015.

Stoppt die gesetzeswidrige Verabschiedung des Familiengesetzes in Kroatien! (31.3.2015.)

Cessate tale adozione di Legge sulla Famiglia in Croazia (31.3.2015.)

Ministarstvo socijalne politike i mladih i dalje taji očitovanja u javnoj raspravi o obiteljskom zakonu (27.3.2015.)

Novi obiteljski zakon potpuno je odustao od koncepcije pokušaja mirenja bračnih drugova (24.3.2015.)

‘Obiteljski zakon 2015.’ već se može smatrati ustavnopravno neprihvatljivim (18.3.2015.)

Cease passing such a Family Bill in Croatia (5.3.2015.)

Obustavite ovakvo donošenje obiteljskoga zakona! (4.3.2015.)

Klub pravnika: Novi Obiteljski zakon ‘proturječan i nedorečen’ kao i prošli (27.2.2015.)

Tribina Pravnoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Kluba pravnika grada Zagreba 26.2.2015.

Farsa s donošenjem obiteljskoga zakona 2015. – neistine na Javnom izlaganju 25.2.2015.

Ozbiljno bezakonje pri donošenju novoga obiteljskoga zakona (23.2.2015.)

Povodom druge i treće javne rasprave o Nacrtu obiteljskoga zakona 2015. (19.2.2015.)

Novi prijedlog Obiteljskog zakona u imaginarnoj javnoj raspravi (7.2.2015.)

Povodom prve javne rasprave o Nacrtu obiteljskoga zakona 2015. (6.2.2015.)

Može li Ministarstvo socijalne politike i mladih donijeti potpun i točan Plan savjetovanja? (23.1.2015.)

Potvrđeno da je riječ o golemom propustu zakonodavca u donošenju propisa (12.1.2015.)

U Hrvatskoj je donošenje Obiteljskog zakona i dalje partijski zadatak! (13.2.2015.)

Zašto je Ustavni sud suspendirao zakon ministrice Opačić? (18.1.2015.)

Ustavni sud obustavio primjenu novog Obiteljskog zakona (12.1.2015.)

Ustavni sud poslao Obiteljski zakon ministrice Opačić na popravni (4.7.2014.)

Zašto je Opačkićin Obiteljski zakon neustavan? (1) (26.6.2014.)

Glasovanje u Saboru o amandmanima i donošenje obiteljskoga zakona 2014. (6.6.2014.)

Rasprava u Saboru o Drugom čitanju obiteljskoga zakona 2014. (28.5.2014.)

Službena dokumentacija o Obiteljskom zakonu iz 2014. (20.3.–6.6.2014.)

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.