Obljetnica Borovićevog preleta sa zrakoplovom JNA: Junak koji je Hrvatskoj donio prvi MIG-21

Foto: hr.wikipedia.org (Fotomontaža: Narod.hr)

Na današnji dan 4. veljače 1992., prije 27 godina tek priznata Republika Hrvatska dobila je svoj prvi nadzvučni lovački zrakoplov MIG-21 zaslugom hrabrog pilota tadašnje JNA Danijela Borovića. On je tog dana izvršio povijesni prelet iz zrakoplovne baze JNA Željava kraj Bihaća na hrvatski aerodrom u Puli. Istovremeno je njegova supruga sa sinom doputovala iz Bihaća u Zagreb (dvije akcije bile su koordinirane).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Time je Hrvatsko ratno zrakoplovstvo (HRZ) dobilo prvi nadzvučni borbeni zrakoplov, a taj događaj označio je početak ustroja eskadrile lovaca u HRZ-u.

Preleti pilota iz JNA na hrvatsku stranu u vrijeme rata bili su pravo junaštvo jer je u opasnosti bio ne samo pilot, nego i cijela njegova obitelj.

Borović se MiG-om 21 nakon polijetanja toga zimskoga dana u popodnevnim satima kao pratitelj za vrijeme vježbe presretanja na pravcu Bosanski Petrovac – Drvar na oko 3500 metara visine odvojio od vođe, skrenuo sa zadanog smjera i u sumrak krenuo prema Hrvatskoj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U uvjetima lošeg vremena, kiše i sumaglice nad Likom, morao je mijenjati plan pa je Velebit preletio u smjeru Zadar-Nin u nepovoljnim uvjetima bez radio veze, mogućnosti navigacije, nalaženja orijentira i u opasnosti otkrivanja radara s Plješivice. Tijekom leta u par navrata razmišljao je i o iskakanju iz zrakoplova ponestane li mu goriva.

4. veljače 1992. Danijel Borović – junak koji je donio Hrvatskoj prvi MIG-21

Vođen vlastitim dugogodišnjem letačkim iskustvom i osnovnim parametrima – smjer, brzina, vrijeme – uspio je pronaći smjer prema pulskoj zračnoj luci na čiju je pistu uspio sletjeti unatoč teškim uvjetima, jer ju je JNA u povlačenju minirala i uništila svjetlosnu signalizaciju, pa je bila osvijetljena samo kamionskim svjetlima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Sletio sam na gotovo crnu ploču brzinom od 300 kilometara na sat”, rekao je kasnije Borović dodavši kako su u pitanju bile sekunde, jer mu je već ponestajalo goriva.

Tako je uspješno završila dugo i pomno planirana jedna od najtajnijih, najneizvjesnijijh i najspektakularnijih akcija u Domovinskom ratu. Borovićeva supruga i sin uspješno su također prebačeni iz Bihaća u Hrvatsku.

Nakon preleta Rudolfa Perešina u Klagenfurt 25. listopada 1991. piloti Hrvati u JNA i njihove obitelji bili su pod posebnom pažnjom Kontraobavještajne službe JNA i Službe državne sigurnosti. U nastojanju da spriječe ponovne pokušaje preleta, onemogućavano im je letenje raznim administrativnim preprekama, slanjem na izvanredne liječničke preglede i postavljanjem dijagnoza.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Početkom 1992. Boroviću je ponovno omogućeno letenje, ali isključivo na dvosjedu u ulozi nastavnika, a istodobno iz Zagreba su mu preko kontakta poslali poruku da se prelet, ako je moguće, učini što prije jer se bližilo međunarodno priznanje Hrvatske, koje je i uslijedilo 15. siječnja 1992.

Borović je 2003. umirovljen, na vlastiti zahtjev, u činu pukovnika.

Nevjerojatna hrabrost naših pilota

Četvorica hrvatskih junaka i pilota koji su prebjegli sa zrakoplovima JNA zovu se redom: Rudolf Perešin, Danijel Borović, Ivan Selak i Ivica Ivandić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prilika se Boroviću ukazala 4. veljače 1992. i tog dana oko 14 sati kolega pilot Miroslav Peris šalje signal Borovićevoj supruzi Snježani da je vrijeme za odlazak. Miroslav Peris kasnije je poginuo kao pilot HRZ-a prilikom borbenog leta u blizini Vrginmosta.

Cijela priča oko bijega poput odabiranja trenutka kada radar na određenoj udaljenosti stapa dva aviona u jedan, nemogućih uvjeta zamračenih hrvatskih gradova i pista, gotovo potpunog nestanka goriva, davanja lažnog identiteta obitelji mogle bi postidjeti najuzbudljivije hollywoodske akcijske izmišljotine. No, ne i hrvatske junake – pilote – koji se nisu ustručavali riskirati i živote obitelji da bi se predali na raspolaganje Hrvatksoj vojsci.

Nakon preleta na pistu u Puli, dva dana kasnije u Zagrebu se sreće sa suprugom i sinom koji su također imali dramatično dvodnevno putovanje iz Bihaća u Zagreb uz česta zaustavljanja i provjere. Supruga Snježana je za izlazak iz okruženja u kojem se Bihać već tada nalazio koristila lažni identitet kćeri srpskog inspektora koju s bolesnim djetetom iz Bihaća voze na liječenje u Sarajevo.

Susret je bio trenutak radosti i olakšanja za hrabru hrvatsku obitelj Borović, a za Hrvatsku vojsku radost – prvi MIG-21.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.