Ako predstava nije govor mržnje, već umjetnost – zašto Kerempuh cenzurira scene dehumanizacije?

Foto: fah, montaža narod.hr

Narod.hr poslao je Zahtjev ravnatelju Kerempuha, g. Ljuštini, da osigura fotografije i/ili snimke scena predstave koje dehumaniziraju Frljićeve neistomišljenike te su izazvale najveći interes javnosti. Ili da omogući fotografu/snimatelju Narod.hr-a snimanje predstave koja je održana u srijedu ili one koja se održava u sljedeću nedjelju, 4.2.2018. – kako bi javnost mogla imati cjelovitu sliku o tome kakve su scene izazvale ovacije publike na premijeri održanoj 19.siječnja 2018. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kazalište financira grad Zagreb i Ministarstvo kulture

Naime, prošli petak je u zagrebačkom kazalištu Kerempuh, financiranom novcem Ministarstva kulture RH i Grada Zagreba te još nekih privatnih sponzora, prikazana Frljićeva verzija Pirandellove drame “Šest likova traži autora”. Među fotografijama koje je kazalište Kerempuh objavilo na svojoj FB stranici nećete vidjeti scene koje su izazvale veliko negodovanje u javnosti, a predstavljaju dehumaniziranje neistomišljenika g. Frljića, stvarnih osoba – biskupa Mile Bogovića, dr. Zlatka Hasanbegovića, dr. Željke Markić, Marka Perkovića Thompsona i dr. Oni su prikazani kao svinje koje se na kraju predstave ubija. Dok je na FB stranici 19.1. 2018. objavljena snimka ovacija na premijeri – javnost je ostala prikraćena za prikaz scena koje su toliko oduševile uzvanike premijere.

Reklamiraju predstavu, a cenzuriraju fotografije

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Predstavu se na promotivnim stranicama gradskog kazališta Kerempuh reklamira kao predstava koja je “osvojila publiku” te predstava “o kojoj se priča” dok su javnosti uskraćene fotografije i snimke scena o kojima se najviše priča u hrvatskoj javnosti – igranje nogometa dječjom glavom, prikazivanje stvarnih osoba sa svinjskim glavama, scene katoličkog biskupa koji umjesto hostijom pričešćuje kokainom ili silovanja na hrvatskoj zastavi i slično.

Isto tako, niti u jednom mediju, čiji su predstavnici, fotografi ili snimatelji bili prisutni na premijeri, koliko je nama poznato, nisu objavljene fotografije ili snimke dehumanizirajućih scena Kerempuhove predstave.

Cenzura: kontrola objave fotografija s ciljem ograničavanja javnog informiranja o predstavi

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iz svega navedenog proizlazi da su javnosti uskraćene ključne informacije o predstavi koju kazalište reklamira kao predstavu koja je “osvojila publiku”, odnosno da gradsko kazalište kerempuh – cenzurira informacije o predstavi. Naime, provedena je službena kontrola objave informacija i publikacija sa ciljem oganičavanja javnog informiranja o predstavi u cilju nečijeg interesa (političkog, financijskog ili nekog drugog)- što zadovoljava i najstrože kriterije definiranja cenzure.

Tko je odgovoran za postavljanje predstave kojom se neistomišljenike prikazuje kao svinje koje se ubija? 

Što je Narod.hr zatražio od ravnatelja Kerempuha g. Ljuštine, a onda i odgovor.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dehumanizacija neistomišljenika financirana javnim novcem: Biskup Bogović, Hasanbegović, Markić, Thompson..prikazani kao svinje koje se na kraju ubija

Poštovani g. Ljuština,

U Satiričkom kazalištu Kerempuh se u sklopu godišnjeg programa 2017/2018. izvodi predstava “Šest likova traži autora” koja je izazvala kontroverze i veliku pozornost javnosti, a financirana je javnim novcem, odnosno odlukom Gradske Skupštine Grada Zagreba od 9. prosinca 2017. utvrđena je kao jedna od javnih potreba u kulturi Grada Zagreba.

Radi točnog informiranja javnosti o predstavi, želimo Vas zamoliti da nam učinite dostupnima fotografije ili snimke dijela predstave koji kao svinje prikazuje biskupa Bogovića, g. Hasanbegovića, gđu Markić i druge i u kojem se Euharistija prikazuje kako davanje kokaina i dr. Naime, kako je kazalište Kerempuh na svojim službenim stranicama objavio fotografije samo nekih dijelova predstave – u javnosti se stvara nepotpuna ili lažna slika o predstavi, odnosno cenzurira točno informiranje Zagrepčana o tome na što se troši javni novac i kakvu predstavu prikazuje gradsko kazalište. U slučaju da nemate na raspolaganju fotografije ili snimke, molimo Vas da fotografu i novinaru portala Narod.hr omogućite fotografiranje/snimanje izvedbe predstave 24.siječnja ili 4. veljače 2018.godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Portal Narod.hr dobiva mnogo upita čitatelja o tome zašto se uz do sada objavljene fotografije na stranicama kazališta Kerempuh ne objave i fotografije/snimke scena u kojima se, prema svjedočenjima gledatelja, javne osobe – Željka Markić, biskup Mile Bogović, Marko Perković Thompson, novinar Velimir Bujanec, zastupnik Zlatko Hasanbegović i dr.- prikazuje kao svinje koje se na kraju ubija, koji, između ostalog igraju nogomet dječjom glavom, huškaju na silovanje, a ime građanske inicijative i udruge U ime obitelji dovodi u kontekst nasilja, mržnje i silovanja.

Želimo naglasiti kako držimo da nije prikladno da se kazalište Kerempuh poziva na zaštitu autorskih prava pri zabrani fotografiranja samo jednog dijela predstave financirane javnim novcem – jer se tako cenzurira cjelovito informiranje javnosti o predstavi koju je gradsko kazalište Kerempuh uvrstilo u svoj program.

Zahvaljujući Frljićevom oduzimanju ljudskosti neistomišljenicima, kazalištu Kerempuh pala ocjena na FB!

Davor Ivanković: Satira? O.K. A sad zamislite da je na sceni ‘upucan’ Frljić, a ne Hasanbegović

Što je Kerempuh odgovorio Narod.hr

Nastavno na Vaš upit za snimanje predstave “Šest lica traži autora” L. Pirandella u režiji Olivera Frljića, ovim putem skrećemo pažnju na sljedeće:

1. Fotografije predmetne predstave možemo Vam poslati putem elektroničke pošte. Radi se o odabranim fotografijama od strane Kazališta i autorskog tima predstave – radi se o ustaljenoj praksi koju naše Kazalište, kao i sva ostala kazališta, primjenjuje. Svi zainteresirani mogu slobodno doći, kupiti ulaznicu i pogledati predstavu u cjelini, tako da o bilo kojem obliku cenzure nema riječi.

2. Predstava se kao cjelovito umjetničko djelo ne može snimati od strane trećih osoba. Predstava se snima isključivo u interne arhivske svrhe. Eventualna iznimka može se, kao i u drugim kazalištima, napraviti u slučaju interesa nacionalnih televizijskih kuća, kada se snimanje i emitiranje predstave dogovara po posebnim financijskim uvjetima.

3. Snimanje i fotografiranje predstave za akreditirane predstavnike medija uobičajeno se organizira tijekom pretpremijere i/ili premijere predstave, kada je predstavnicima medija dozvoljeno snimati određenu minutažu predstave, nastavno na dogovor s Kazalištem što je bilo organizirano uoči premijere za sve predstavnike medija. Napominjemo kako se radi o ustaljenoj kazališnoj praksi.

4. Glede Vašeg navoda kako je predstava financirana kao javna potreba u kulturi od strane Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba, istaknuli bismo činjenicu kako Grad Zagreb nije javno objavio rezultate natječaja Javnih potreba u kulturi za 2018., te stoga ne znamo je li predmetna predstava uvrštena u program financiranja. Ipak, na temelju neslužbenih izvora, imamo saznanja kako predstava možda i neće biti uvrštena u program Javnih potreba u kulturi za 2018. godinu.

 Evo tko je bio u publici koja je “burno pljeskala” Frljićevom oduzimanju ljudskosti neistomišljenicima

Javnost je za sad ostala prikraćena za informaciju zašto gradsko kazalište cenzurira scene predstave koju je smatralo prikladnom za postavljanje te ju reklamira na svojim stranicama. Jer, ako je predstava prikladna za financiranje javnim novcem – zašto se cenzurira scene čiji su opisi izazvali negodovanje velikog dijela civilizirane javnosti ili ako kazalište, financirano javnim novcem, smatra da su scene neprikladne i da ih treba cenzurirati – zašto je onda takvu predstavu uopće postavilo?

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.