Prof. Zlatko Miliša: Zašto je dobro učiti na svojim i tuđim životnim iskustvima?

Zlatko Miliša,
Foto: Prof. dr. sc. Zlatko Miliša

Do otkrivanja onoga što nam se događa možemo doći rekonstrukcijom iskustva. Mudrost je dar sinteze relativnosti i relevantnosti činjenica, znanja i stečenog iskustva. Znanje je prolazno, a mudrost stečena iskustvom ostaje kao neprolazna vrednota. Problem je u tome što ne učimo iz iskustava vlastitih ili što živimo od očekivanja drugih, piše Zlatko Miliša.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zašto su iskustva važna?

Sva iskustva su upozorenja i/ili pouke. Životna iskustva nas upozoravaju da uvijek imamo nove izazove te da nikada nije kasno za nove izbore.

Edith Eva Eger, u knjizi Izbor konstatirala je da “koliko god naše iskustvo bilo frustrirajuće… uvijek možemo odabrati kako ćemo reagirati na njega.” Preispitivanje bolnih iskustava je put k otkrivanju novih izazova, koja postaju ključ osobnog rasta. Da nemamo teških dionica u svom životu, ne bismo upoznali svoje potencijale, ali ni pravo lice drugih. Bolest nije prokletstvo. Moja bolest me osnažila. Ako ništa drugo, živim(o) “muci u inat ” (M. Selimović). Nije problem kada si u boli, nemiru, patnji…, problem je samo ako odustaneš od borbe. Bolest (posta)je blagoslov kada prevrednuješ životne prioritete te uvidiš tko ti je (pre)ostao. Bolest je prava prilika da (konačno) progledamo!

>Miliša: Poruke za bolesne, liječnike, ali i nesavjesne

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iskustvo se stvara spoznavanjem svojih i tuđih pogrješaka. Svatko od nas ima prilike učiti iz vlastitog iskustava i tako korigirati sadašnje i buduće odnose. Nije važno koliko smo životnih lekcija imali, nego jesu li one promijenile naše ponašanje. Selimović to sažima ovim riječima: “Nikad ne žalite što ste upoznali neku osobu. Dobre osobe ti donose sreću, loše iskustvo, zle lekcije, a najbolje – uspomene.”

Mnogi ne brinu o nikome

U životu sam naučio da mnogi ne cijene ako brineš za druge. Mnogi ne brinu o nikome, jer neovisno o tome koliko se posvećuješ drugima većina ti neće uzvratiti brigom za tebe. Naučio sam da sam nezamjenjiv i da sam nosim svoj križ.

Kada osoba aktivno razmišlja o posljedicama traumatskog iskustva, ima veći potencijal za osobni rast. Cilj nije zaboraviti traumu nego se znati nositi s njenim izazovima! Posttraumatski rast je doživljavanje i percepcija traumatskih iskustava na način koji poboljšava osobni razvoj i rast. Dječji psiholog Den Kindlon upozorava da djeca bez bolnih iskustava nemaju “psihološki imunitet” pa roditelji djeci ne bi trebali tajiti vlastite padove, neuspjehe, boli i sl.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iskustvo nam govori da su većina ljudi kritizeri, da životare, da ih ne zanima kritički dijalog, davanje, iskreni razgovor, žrtvovanje, pomaganje, suosjećanje, solidarnost… Shvatio sam da prijateljstvo i društvenost postaju mitovi, da današnji svijet obilježavaju rastući međucivilizacijski i anticivilizacijski sukobi. Ovo je stanje najbolje opisano u jednom grafitu: “Civilizacija je put od pećine do atomskog skloništa.”

Problemi kao izazovi

Smatram da su sebeljublje i nedostatak empatije suvremena svjetska prijetnja u razvoju zdravog društva i osobnosti. Postoji iznimno malo plemenitih ljudi i to smatram glavnim problemom današnjice.

Mnogi (ne)svjesno odbijaju rješavati svoje probleme. Nemaju svi problemi rješenja, ali problem postaje najveći onda kada ga ne želimo priznati ili vidjeti. Svi ljudi imaju probleme, a razlikuju se po tome kako se nose s njima. Sve ovisi o tome kako gledamo na problem. Sa strane, na pasivan način – ja sam žrtva i ne mogu se pomaknuti, ili na aktivan način – ja mogu riješiti problem; mogu tražiti pomoć od drugih ali i pomoći drugima! Shvatio sam da je život prihvaćanje teških dionica života kao izazova, a neživot odbacivanje teških dionica i ne-učenje iz njih.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U polemikama s ljudima, prije nego što počnu govoriti o problemu, prvo ih upitam: “Što predlažeš?!” Ako nema nekog odgovora, dalje ne razgovaram. “Kad god čujem nekoga kako kaže da je život težak, uvijek ga imam potrebu upitati: ‘U usporedbi s čime?’” (Sydney J. Harris).

Zato je naš život određen temeljnim pitanjem koje glasi: jesmo li spremni na promjene i što možemo učiniti za sebe i druge. “Najveća opasnost u životu jesu ljudi koji žele promijeniti sve i oni koji ne žele promijeniti ništa” (Nancy Astor).

Mudrost opraštanja

Naučio sam da opraštanje nije isto što i zaboravljanje, da je opraštanje lijek, ali da rijetki to prakticiraju. Opraštanje nam omogućuje da živimo u sadašnjosti, ostavimo prošlost iza sebe, a oprost donosi nutarnji mir!

Moj prijatelj Damir Biloglav mi je jednom rekao: “Da je opraštanje samo 1 posto zaboravljanja svijet bi bio Edenski vrt”. Naučio sam da neki više ili manje otežavaju i/ili olakšavaju put opravka, ali uglavnom sav teret križa podnosiš sam. “Naučio sam da bez obzira kolika je tvoja bol svijet ide dalje i ne obazire se na tvoju bol. Naučio sam da nije dovoljno da mi drugi oproste, ponekad trebaš oprostiti sam sebi… Naučio sam da trebaju godine kako bi se sagradilo povjerenje, a samo sekunde da se unište. Naučio sam da nije stvar u tome što u životu imaš nego koga imaš.” (Omer B. Washington)

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zaključno

Vrtimo se u krugu od bespomoćnosti do pobune, od anemičnosti do očaja, kao da ništa nismo naučili iz vlastitih i tuđih padova, i ne vidimo da su prave vrednote tu pred nama – u ljudima koji su ih zavrijedili svojom hrabrošću i bogatim životnim iskustvom. Tvrditi da ih nema znači odustati od promjena.

O autoru:

* Dr. sc. Zlatko Miliša, red. prof. u trajnom zvanju – istaknuti hrvatski pedagog, sociolog i društveni kroničar. Rođen je u Trogiru 1958. godine. Osnovnu školu završava u rodnom gradu, srednje obrazovanje u Splitu. Od prosinca 2012. redoviti je profesor na Filozofskom fakultetu u Osijeku, a od 2018. izabran je u trajnom zvanju redovitog profesora. Sudionik je brojnih domaćih i inozemnih znanstvenih skupova. (Su)autor je šesnaest znanstvenih monografija u Hrvatskoj, od kojih su tri objavljene u inozemstvu.

Prof. Miliša autor je i triju publicističkih knjiga. Kao angažiran intelektualac, široj je javnosti poznat po populariziranju struke. Pisao je kolumne za razne tiskovine i internetske portale. Često gostuje na okruglim stolovima, tribinama, stručnim seminarima, u medijima, školama i civilnom sektoru. U brojnim je medijima imao više stotina razgovora i/ili izjava, ponajviše o aktualnim pitanjima iz školstva i znanosti, te o problemima i potrebama mladih. Davao je komentare i bio stalan komentator (na HRT-u), bio sudionik raznih TV emisija. Miliša je i dobitnik godišnje državne nagrade “Ivan Filipović” s područja visokog školstva za 2009. godinu.

** Mišljenja iznesena u komentarima osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.