Radelj: ‘Matura će biti nelegalna ako je ministrica bude uređivala svojim odlukama’

Foto: Boris Scitar/Vecernji list, Fah; fotomontaža: Narod.hr

Petar Marija Radelj prosvjedovao je u četvrtak 30. travnja 2020. ravnateljici Vladina Ureda za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske Zdenki Pogarčić, a na znanje Uredu predsjednika Vlade Republike Hrvatske, zbog stavljanju prijedloga dopune Pravilnika o polaganju državne mature, kojim se on suspendira, na javnu raspravu od samo dva radna dana i zbog nepravilnosti takva nauma.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

> Prosvjed protiv načina na koji Blaženka Divjak mijenja uvjete upisa u srednju školu

Pismo je priloženo u savjetovanje i objavljeno je na https://esavjetovanja.gov.hr/ECon/MainScreen?entityId=14050. Prenosimo ga u cijelosti.

Poštovana gospođo Pogarčić,

Tekst se nastavlja ispod oglasa

molim Vas da kao čelnica Ureda za zakonodavstvo zaustavite ovo ponovljeno izrugivanje Ustavu, zakonu i proceduri.

Dana 29. travnja 2020. Ministarstvo znanosti i obrazovanja još je jednom otvorilo internetsko savjetovanje o dopuni Pravilnika o polaganju državne mature https://esavjetovanja.gov.hr/ECon/MainScreen?entityId=14050. Njime se predlaže u Pravilnik dodati članak 43.a.: „Za vrijeme važenja Odluke o proglašenju epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2 u Republici Hrvatskoj, u odnosu na koju je i Svjetska zdravstvena organizacija proglasila pandemiju, ministar nadležan za obrazovanje ovlašten je donijeti odluke kojima može drukčije od načina propisanog ovim Pravilnikom odrediti sadržaj, uvjete, način i postupak polaganja državne mature i ispita državne mature, a o kojima će pravovremeno biti informirana zainteresirana javnost.“

Tim se prijedlogom cijeli Pravilnik o polaganju državne mature podlaže diskrecijskoj ocjeni ministrice da ga suspendira i da sama određuje što i kako želi o polaganju državne mature.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Savjetovanje je otvoreno na ukupno pet dana, od toga su samo dva dana radna: danas i ponedjeljak 4. svibnja 2020. To je protuzakonito kratko. Rok je jednostavno prekratak da bi se provelo suvislo savjetovanje sa zainteresiranom javnošću.

Poznato Vam je kako postoje ozbiljne nezakonitosti i nepoštenje s javnim raspravama u mandatu ministrice Blaženke Divjak. One su raščlanjene i javno dostupne: https://esavjetovanja.gov.hr/ECon/MainScreen?entityId=13931 i https://narod.hr/hrvatska/manipulira-li-blazenka-divjak-javnim-raspravama-demokracijom-izvanrednim-okolnostima-ustavom-i-zakonima. Zar se nakon ukazivanja na njih baš ništa ne će promijeniti?

Promjene Pravilnika o polaganju državne mature izravno utječu na živote i budućnost više od 20 tisuća hrvatskih državljana samo ovoga proljeća, za koje se očekuje da bi trebali polagati ispit državne mature.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

S ustavnopravnim poretkom Republike Hrvatske nespojivo je da ministrica sama sebi pravilnikom daje bianco ovlast da suprotno Ustavu, Zakonu i Pravilniku, svojom odlukom dekretira što god hoće drukčije, nego je propisano pozitivnim pravom.

Ako zbog epidemije postoji potreba za jednokratnim rješenjem oko polaganja državne mature drukčije nego je ustaljeno propisano, onda iznimke ili otklon od postojećih pravila valja popisati od članka do članka Pravilnika o polaganju državne mature, mijenjajući pravila za ovogodišnju maturu i određujući na kraju da je novela privremene naravi, tj. da se njome mijenja temeljni pravilnik samo za vrijeme epidemije.

Primjerice, ako se odredbu članka 7. stavka 1. Pravilnika („U sklopu ispita izbornoga dijela državne mature biraju se predmeti koji će se polagati, a u jednome roku može se prijaviti najviše šest izbornih predmeta.“) hoće promijeniti, onda se broj izlazaka na izborne predmete može promjenom Pravilnika smanjiti sa šest primjerice na dva, ali onda to treba biti sadržaj prijedloga dana na raspravu, s argumentom da se na taj način omogućuje maturantima da ipak polože izborni predmet za koji su se godinama pripremali i koji su izabrali, ne ukida im se pravo na izbornost, ni na polaganje izbornih predmeta, ali se smanjuje broj njihovih izlazaka na razumnu mjeru primjerenu okolnostima epidemije i razmjerno potrebi sprječavanja moguće zaraze, ali i razmjerno potrebi stjecanja dodatnih bodova za upis na razne fakultete.

Ukidanjem polaganja izbornih predmeta na maturi nanijela bi se nesaglediva šteta cijelomu naraštaju. Učenike bi se prikratilo u njihovim višegodišnjim planovima i trudu koji su uložili, a mnogima od njih učinilo nedostižnim upis na neke fakultete gdje upravo takvi bodovi donose prevagu. Takvo bi normiranje bilo i suprotno ustavnoj zabrani međugeneracijske diskriminacije, prema dobi, jer su svi prethodni naraštaji maturanata imali mogućnost polagati izborne predmete na maturi. Dakle, sukladno Ustavu i zakonu polaganje izbornih predmeta na maturi je neukidivo, jer „odgojno-obrazovni standard učenika čine obvezni i izborni predmeti“ (čl. 27. st. 3. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18 i 98/19). Matura bez izbornih predmeta ne može vrijediti kao potpuna matura, a država nema pravo miješati se smanjujući broj izbornih predmeta na maturi ili ih potpuno ukidajući. Ministar nije vlastan ukinuti dio državne mature koji se odnosi na izborne predmete, niti samovoljno smanjiti broj predmeta koji se nudi za izbor među izbornim predmetima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sadržaj, uvjeti, način i postupak polaganja državne mature, sukladno članku 82. stavku 10. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi propisani su Pravilnikom o polaganju državne mature (Narodne novine, broj 1/13, 41/19 i 127/19). Ustavnopravni poredak ne dopušta da se odredbe Pravilnika koji je na snazi ne primjenjuju, nego da se obrogiraju ad hoc odlukama. Sadržaj, uvjeti, način i postupak polaganja državne mature sukladno zakonu ne može biti istodobno uređen pravilnikom i odlukama koje su njemu suprotne.

Uostalom, zakonom je određeno da se polaganje državne mature može samo propisivati (propisom, pravilnikom), a ne uređivati pojedinačnim aktom kao što je odluka, pa bi bilo suprotno Ustavu i zakonu da se pravilnikom kao propisom uopće dopušta uređivati njegovu materiju odlukama.

Osim toga, uređivanje polaganja državne mature ministričinim odlukama, o kojima se ne provodi nikakvo savjetovanje, predstavljalo bi ozbiljan demokratski i stručni deficit, jer o namjeravanim odlukama ne bi bilo javne rasprave. Zakonom je određeno da državnu maturu provodi Nacionalni centar za vanjsko vrjednovanje obrazovanja u suradnji sa školama (čl. 82. st. 6. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi). Ustavom je određena nezaobilazna uloga roditelja (pravo, sloboda i obveza) u vezi sa školovanjem svoje djece (čl. 63.). Stoga je sve te dionike sustava, kao i same maturante, ustavnopravno nedopustivo isključiti iz prethodne, argumentirane, dovoljno dugačke rasprave o normativnim rješenjima koji ih se egzistencijalno tiču.

Postupak otvaranja javne rasprave o dopuni Pravilnika o polaganju državne mature, kojim se taj pravilnik materijalno ne dopunjava, nego suspendira, nedemokratski je, netransparentan, štetan i suprotan temeljima vladavine prave.

Stoga Vas još jednom molim da ukažete Ministarstvu znanosti i obrazovanja na neodrživost takva kršenja članka 11. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama (Narodne novine, broj 25/13, 85/15) nečuvenom kratkoćom savjetovanja od samo dva dana, kao i na kršenje Ustava i Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, niza njihovih odredaba i rušenja cijele koncepcije i svrhe državne mature namjeravanom Dopunom.

Donese li se predložena Dopuna i bude li polaganje državne mature ministrica određivala svojim odlukama, cijela će državna matura biti nelegalna i nelegitimna.

Predloženu Dopunu valja povući iz savjetovanja.

U internetsko savjetovanje ne smije se pripuštati prijedloge koji ne poštuju dovoljan vremenski okvir za održavanje rasprave.

S poštovanjem,

Petar Marija Radelj

* Petar Marija Radelj je teolog i arhivist, urednik, leksikograf, prevoditelj, dobrovoljac i aktivist građanskoga društva, nije član ni jedne stranke ni udruge. Zauzima se za naravni zakon, ljudska prava, demokraciju, izgradnju vladavine prava i uspostavu odgovornosti u javnom prostoru.

* * Mišljenja iznesena u komentarima osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.