Sever: Pitaju li se političke elite zašto se smanjuje broj novorođene djece i Hrvatska sve više stari?

krešimir sever
Foto: Fah

Na Svjetski dan socijalne pravde, 20. veljače, što su ga 2007. utemeljili Ujedinjeni narodi, predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata Krešimir Sever istaknuo je kako su i u Hrvatskoj i u svijetu potrebne temeljite društvene promjene.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

> Penava o Vladinom paketu mjera: Glume frajere sada kada dolazi kraj sezone grijanja

> Demograf Šterc: Hrvati sanjaju takvu uređenost društva, kakvo je švicarsko, u Hrvatskoj

> Sever o poskupljenjima: ovo će biti zapravo vrlo širok udar na vrlo širok sloj građana

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Danas, na Svjetski dan socijalne pravde imamo pravo sanjati da će se u svijetu i Hrvatskoj formirati kritična masa za nužne promjene. Mora, jer ovako više jednostavno dalje ne može. Ljudi imaju pravo na socijalnu pravdu već samim svojim rođenjem i time što su ljudska bića.”, poručuje Sever, čija promišljanja prenosimo u cijelosti:

Promišljanja vezana uz Svjetski dan socijalne pravde

Kada je 20. veljače 2007. godine Opća skupština Ujedinjenih naroda donijela rezoluciju kojom se utemeljuje Svjetski dan socijalne pravde, bilo je to u želji i nastojanju da se svijetu skrene pozornost na nužnost aktivne zauzetosti za ispravljanje i uklanjanje uzroka i posljedica socijalnih nepravdi i razlika, ne samo među državama i narodima, nego i unutar svake od zemalja.

Ambiciozan i težak cilj. Sada, 15 godina kasnije, uz sva verbalna nastojanja i lijepe socijalno poželjne poruke političara, mislilaca i analitičara, vjerskih velikodostojnika i sličnih, možemo primijetiti kako je svijet još dalje od tih ciljeva, nego li je bio 2007. godine. Bogati kontinenti još su se više udaljili od siromašnijih, baš kao i bogate zemlje od onih manje bogatih i siromašnih.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Povećao se broj milijardera i milijunaša u svijetu, a svi su zajedno iz godine u godinu sve bogatiji i sve utjecajniji, dok je na drugoj strani sve više onih koji tonu u siromaštvo i beznađe.

Iako su sva djeca, kako kažu, jednaka i preslatka kad se rode, ipak nije tako, neka su „jednakija“. Neka se rađaju u raskoši i izobilju, zaštićenija su i predodređena na dobro, na uspjehe i dobre šanse za odrastanje, školovanje, za život. A neka druga ugledala su prvo svjetlo dana u siromaštvu i imaju tek minimalne šanse da se uz odrastanje u bijedi i siromaštvu, ponekad i uz robovski rad, bar malo izvuku iz ralja izrabljivanja i besperspektivnosti.

Kako je moguće da u 21. stoljeću neki bogataši, ne znajući kuda će sa milijardama, u svojoj dekadenciji i bezosjećajnosti za potrebe vlastitih radnika i ljudi uokolo njih, kreću u neka „dječja“ nadmetanja tko će prije i dalje u svemir? Više im ni zemaljska prostranstva, vile, jahte, automobili, otoci nisu dovoljni pa se okreću raketama i svemiru. A okruženje u kojem zarađuju vapi za socijalnom pravdom i ispravljanjem nepravdi. Za pravičnom raspodjelom.

Što je najgore, i mi sami smo „skloni“ diviti se tim „nebeskim trkačima“ i njihovim zemaljskim, a sada i nebeskim pustolovinama.

Pri tome zaboravljamo kako su zbog njih, njihove pohlepe i bezosjećajnosti, upravo oni koji su svojim radom za njih stvarali i još uvijek stvaraju to njihovo bogatstvo i uvjete za neprilično i nezrelo nadmetanje, duboko potplaćeni i obespravljeni.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Podatci govore da su ti svjetski enormno bogati moćnici, čak i u vrijeme globalne pandemije bolesti Covid-19, dok su se ljudi širom svijeta (pa i njihovi radnici) razbolijevali, umirali, dok su mnoge tvrtke propadale, a milijarde javnog novca davane za liječenje bolesnih i spas gospodarstava, još uspjeli i povećati svoje bogatstvo.

Dok u bogatim zemljama ekološki zbrinjavaju viškove neupotrijebljenog cjepiva, kojemu je istekao rok trajanja, a na kojemu su moćne farmaceutske tvrtke naplatom od javnog novca itekako povećale svoje bogatstvo (i bogatstvo svojih dioničara), dotle u Africi i nekim drugim dijelovima svijeta ljudi i dalje obolijevaju, za mnoge nema mjesta u pretrpanim bolnicama, umiru u neznano velikim brojkama i vape za zdravstvenom skrbi, cjepivom, lijekovima, medicinskom opremom i sredstvima za dezinfekciju.

Da nešto ne valja u takvom svijetu podjela i nepravednih raspodjela došlo je čini se do umova čak i dijela svjetske elite financijskih moćnika, odnosno svjetske gospodarske i političke elite pa su se na 50. Svjetskom gospodarskom forumu, održanom u siječnju 2020. godine u Davosu, u svojim razmatranjima velikim dijelom, uz rasprave o klimatskim promjenama, bavili i temama jačanja „kapitalizma dionika“ i društveno odgovornog upravljanja tvrtkama.

Dugogodišnju dogmu liberalnog kapitalizma prema kojoj je temeljna svrha postojanja tvrtki maksimiziranje profita za njihove dioničare i povećanje vrijednosti njihovih dionica, a uprave tvrtki odgovorne su samo svojim vlasnicima, odnosno dioničarima, neki od pripadnika te iste elite usudili su se javno, pred svima drugima preispitivati.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Čula su se promišljanja kako tvrtke imaju i važnu društvenu odgovornost i kako trebaju stremiti prema višim ciljevima, a ne samo ciljevima osiguravanja i povećavanja profita svojim vlasnicima i dioničarima.

Neki su se tom prigodom ponovno prisjetili Adama Smitha, koji je u svojoj knjizi „Bogatstvo naroda“, još davne 1776. godine zagovarao društveno odgovorni kapitalizam. Naglašavao je odgovornost poslovnih ljudi prema zajednici u kojoj djeluju upravo kako bi svi društveni dionici, svi dijelovi društva i jedinke koji ih čine, imali koristi i svi se obogatili.

Sve je to pod utjecajem moćnih kapitalističkih grabežljivaca, sljedbenika i zagovaratelja velikog gurua predatorskog, neoliberalnog kapitalizma, Miltona Friedmana, bilo izgurano u zapuštene, paučinom i prašinom prekrivene zakutke knjižnice svjetskog suvremenog kapitalizma.

Što manji porezi, minimalne zakonske intervencije države, slobodno tržište, kao jedini regulator u gospodarstvu, jaki jedu slabe i tako rastu i jačaju (jer slabi nisu dovoljno jaki, sposobni niti vrijedni da opstanu pa i trebaju propasti jer samo smetaju društvenom napretku i razvoju jednako kao i utjecaj i miješanje države, odnosno javnih vlasti u gospodarstvo), privatizacija doslovno svega (pa i javnih dobara) jer jedino privatnici dobro upravljaju kapitalom i razvijaju gospodarstvo te umnažaju dobit, a radnici nisu subjekti rada, već su isto što i sredstva za proizvodnju i njihova je svrha postojanja samo njihovim radom povećavati bogatstvo vlasnika kapitala, a kad se radom istroše, jednostavno ih se može i treba zamijeniti drugima, baš kao islužene dijelove stroja.

Na tome počiva temelj neoliberalnog kapitalizma.

Ubrzana i neslućena globalizacija te snažan tehnološki i gospodarski rast nisu rezultirali podjednakom koristi za sve društvene dionike, nego poglavito društvene elite bogatih moćnika koji su prema svom „krojnom arku“ uspijevali prekrajati svijet i „krojiti“ političke elite tako da služe ponajprije njima i njihovim interesima, a svima ostalima tek koliko njihovom milošću ostane „mrvica sa njihovog stola“. Upravo takva ponašanja, takvo poimanje svijeta i gospodarstva rezultirali su ubrzanim rasom društvenih nejednakosti i ponekim krizama (iz kojih su bogati u pravilu izlazili samo još bogatiji, a siromašni još siromašniji).

Uz to, zaslijepljenost voljom za moći i žudnjom za bogatstvom koje to omogućuje za posljedicu imaju i „poharanu“ klimu cijeloga svijeta, katastrofalne klimatske promjene i globalno zatopljenje. A to opet doprinosi daljnjem rastu društvenih nejednakosti u svijetu, među kontinentima, državama i narodima, pojedincima. Te klimatske promjene pokreću cijele valove naroda na iseljavanje iz područja u kojima su vjekovima živjeli njihovi pretci i traženje novog životnog prostora.

Rast cijena nafte, energenata, hrane, komunalnih usluga (pitke vode, odvoza i zbrinjavanja smeća i otpada), zdravstva i lijekova, cjeloviti rast troškova života također ne pogađaju sve jednako i doprinose još većim socijalnim nejednakostima i nepravdama.

Sve smo dalje od toga kako optimalne količine zdrave hrane, pitke vode, energije, pristupa zdravstvenim uslugama i obrazovanju, dostojnim, stabilnim, zdravim i sigurnim poslovima, dostojnim plaćama za obavljeni rad, dostojnoj skrbi za bolesne, stare i nemoćne moraju biti jednako dostupni svim društvenim dionicima.

Doista je vrijeme za promjene epskih, svjetskih razmjera, za snažne tektonske promjene u funkcioniranju društava i gospodarstava, za temeljitu promjenu odnosa svijeta rada i kapitala.

Hrvatska je dio tog i takvog svijeta. Ni do 1991. godine nije bila baš neko dično društvo razvijene socijalne jednakosti i pravednosti, a onda su rat i pretvorba i privatizacija (provedeni za vrijeme rata i u bližem poraću) doslovce poharali hrvatsko društvo. I dok su jedni ratovali, ginuli, ostajali bez svojih domova i odlazili doslovce samo s vrećicama u rukama, drugi su „pretvarali i privatizirali“ i bogatili se na onome što su generacije prije njih stvarale i ostavile kao nasljedstvo cijelom društvu. Koliko god se hrvatsko društvo vremenski odmaknulo od rata i poraća, podjele u društvu su ogromne.

Njima solidno pridonose tašta i nezrela ponašanja političkih elita i pojedinaca. Hrvatsko je društvo pritisnuto nepravdama i nejednakostima.

Moglo bi se posegnuti i za nizom statističkih podataka koji to brojčano potkrijepljuju do kojih danas svatko lako može doći. I bez navođenja tih crnih brojki jedno je sigurno, u Hrvatskoj rastu društvene nejednakosti, a narod sve više tone u beznađe i bezperspektivnost. Postala je zemlja neprikladna i nepoželjna za život sve većem broju svojih stanovnika.

Pitaju li se takozvane političke i razvikane poslodavačke elite zašto je Hrvatska u deset zadnjih godina izgubila 9,25 posto svojih stanovnika i pala na 3.888.529 osoba, a broj se kućanstava smanjio za 5.31 posto, zašto se smanjuje broj novorođene djece i Hrvatska sve više stari, a ti isti stari jedva preživljavaju?

Hrvatska je u samome vrhu EU po nestalnim i nesigurnim oblicima zapošljavanja i rada, prva po broju novosklopljenih ugovora o radu na određeno vrijeme do tri mjeseca, a zadnja po brzini zapošljavanja mladih visoko obrazovanih ljudi.

Nakon što država uloži visoke iznose javnih novaca u njihovo obrazovanje i što se u mnogome za to odriču i njihovi roditelji, mladi visoko obrazovani napuštaju domovinu u potrazi za boljim životom i boljim životnim prilikama.

Tako (ne samo iz Hrvatske) bogate razvijene zemlje privlače te mlade, koji onda u njima nastavljaju živjeti i razvijati ih te postaju još bogatije, ne samo materijalno, nego i za ljudski kapital u koji nisu uložile niti novčića. A istovremeno Hrvatska (i druge slične zemlje) ostaju sve siromašnije za taj isti ljudski kapital i razvojne mogućnosti. I to doprinosi socijalnoj nepravdi i rastu nejednakosti među državama.

A javne vlasti, različitih političkih boja, orijentacija i svjetonazora, sve to dugi niz godina prate pogledom i bez posebnog uzbuđivanja, bez znanja i posebne volje da to promijene. Sasvim sigurno, bez korjenitih društvenih promjena neće jednokratni iznosi premija potaknuti naše iseljenike na povratak u zemlju.

U Hrvatskoj je većina umirovljenika i radnika siromašna i ne može preživljavati bez trajnog odricanja i zaduživanja. Mladi su bez perspektive, tonu u beznađe u koje su već potonuli i njihovi roditelji, djedovi, bake, prijatelji… Mladi gotovo ni nemaju prava na stalan i stabilan posao, na dostojnu plaću, na zasnivanje obitelji i rađanje djece.

 

Zato odlaze negdje izvan Hrvatske, gdje sve to mogu dobiti i ostvariti. Javnost je prepuna vijesti o nepotizmu, gospodarskom kriminalu i u njega uključenim političarima, zlouporabama položaja i moći, sporosti pravosuđa i beskrajno dugim suđenjima nakon čega slijede neprilično kratke kazne ili oslobađajuće presude. Nepravda vrišti na svakom koraku. Sve to rezultira i povećanim napetostima i nasiljem u društvu, među djecom, u obiteljima, a posebice nad ženama. Moglo bi se tako još unedogled.

Treba početi nešto raditi tako da Hrvatska promijeni smjer i postane zemlja poželjna i ugodna za život.

Potrebne su nam temeljite, korjenite i duboke društvene promjene, počevši od repozicioniranja društvenih elita na pripadujuća im mjesta, preko poreznih promjena koje moraju rezultirati time da tko ima više doista i doprinese više u javnu blagajnu za javno i opće dobro.

Nužne su promjene koje će doprinijeti pravičnoj i ravnomjernoj raspodjeli novostvorenih vrijednosti, a time i tereta nošenja društva. Nužno nam je veće razumijevanje potreba drugih, suosjećanje i djelatna potpora za sve ranjive društvene skupine.

Najavljene izmjene Zakona o radu jednostavno ne smiju rezultirati daljnjom fleksibilizacijom radnih odnosa i novim nesigurnostima za radnike, već moraju ići obratnim pravcem koji će rezultirati stabilnošću zaposlenja, a pravičnija raspodjela rezultirati rastom svih plaća, od kojih se može bez straha i nesigurnosti zasnivati obitelj i živjeti bez odricanja.

Uz rast minimalne i svih ostalih plaća nužan je i rast mirovina.

Nužan nam je društveni dogovor svih društvenih dionika u kojemu će, uz „političke elite“ koje, umjesto ponašanja vlastodržaca i elita odvojenih od naroda, moraju početi ponizno i predano služiti vlastitom narodu i općem dobru i doista postati izvrsnici društva, drukčije i pravičnoj raspodjeli opredijeljenih poslodavaca koji poštivaju svoje radnike i njihov rad, koji u dobrim vremenima ne „vuku“ dobit za sebe i svoje, a u lošim socijaliziraju svoje gubitke i traže potpore iz javne blagajne, u koju bi što manje doprinosili, sindikata koji udruženo djeluju u službi vlastitih članova i općega dobra.

Na kraju, ali nikako manje važni, tu su nužni i slobodno misleći i javnom dobru opredijeljeni sustavi obrazovanja i znanosti te pojedinci. Opće dobro kao imperativ, neovisno o političkoj orijentaciji i svjetonazoru. Svemu tome, uz sve nabrojene, mogu pridonijeti i organizacije civilnoga društva, vjerske zajednice i mediji. Utopija? Možda u ovom trenutku i jest.

No, imamo li volje i snage krenuti s promjenama ponajprije svatko od sebe, kritički preispitati što nas to i kuda vodi, a što bi trebalo u našem radu i djelovanju promijeniti kako bi bilo dobro i bolje?

Ako nam zajednički pokretač postane žudnja za dobrom cijele zemlje i svih njenih građana, za društvom socijalne pravde i ravnopravnosti, onda trebamo imobilizirati, prokazati i javno označiti one kojima su pohlepa i zaslijepljenost vlastitom društvenom moći i utjecajem na prvome mjestu te otvoriti prostor nužnim društvenim promjenama koje će poslužiti tome da Hrvatska postane bolja zemlja.

Zemlja u kojoj se „elite“ ne odvajaju od „smrtnika“, u kojoj se nude sigurni, stabilni i dostojno plaćeni poslovi do kojih se ne dolazi ili na njima napreduje zbog političkih, zavičajnih, rodbinskih i prijateljskih veza ili vraćanja dugova. Pravo na obitelj i djecu, dostojan život u mirovini, svakom dostupno obrazovanje, dostojna zdravstvena skrb, skrb za djecu i mlade, za bolesne, stare i nemoćne trebaju biti njezina obilježja.

Dana 28. kolovoza 1963. godine jedan je velik čovjek održao govor koji počinje riječima „I have a dream today“.

Danas, na Svjetski dan socijalne pravde imamo pravo sanjati da će se u svijetu i Hrvatskoj formirati kritična masa za nužne promjene. Mora, jer ovako više jednostavno dalje ne može. Ljudi imaju pravo na socijalnu pravdu već samim svojim rođenjem i time što su ljudska bića.

S poštovanjem

Predsjednik
Krešimir Sever

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.