– Imam 1200 kn mirovine. Recite, kako ću s tim. Da jedem ili da plaćam grijanje? – komentirala je jedna umirovljenica nedavnu najavu iz HEP Toplinarstva o poskupljenju grijanja na jesen.
Pred nama je dugo toplo ljeto i nitko sad ne razmišlja o tome, ali činjenica je da će za nekoliko mjeseci mnogi doživjeti šok kad ugledaju račune za grijanje. Poskupljenje je najavljeno u Zagrebu, Osijeku, Sisku, Velikoj Gorici, Samoboru i Zaprešiću, svima koji se griju preko gradske toplane. Troškovi proizvodnje, distribucije i opskrbe toplinskom energijom višestruko su porasli, kažu iz HEP Toplinarstva, ali još nisu poznate nove tarife po kojima će građani plaćati grijanje.
> Nove cijene goriva – dizel jeftiniji od benzina
> Za Vladine vaučere za plin već prvi dan je pristiglo više od tisuću zahtjeva
Ulazni troškovi porasli
HEP objašnjava da su posljednji put ove cijene mijenjali prije deset godina, a od tada su ulazni troškovi višestruko porasli, primjerice veleprodajna cijena plina za čak 1500%.
– Uzevši u obzir nastavak rasta troškova poslovanja, korekcija cijena toplinske energije je neizbježna. S tim ciljem, u ovom se trenutku pripremaju podloge za podnošenje zahtjeva Hrvatskoj energetskoj regulatornoj agenciji (HERA-i) za utvrđivanje iznosa tarifnih stavki za proizvodnju i za distribuciju toplinske energije, ističu u HEP-u.
HEP Toplinarstvo opskrbljuje toplinskom energijom više od 123 tisuće kućanstava u Zagrebu, Osijeku, Sisku, Velikoj Gorici, Samoboru i Zaprešiću. Od toga 99 tisuća u Zagrebu, u kojem je prosječan račun za stan od 60 kvadrata lani iznosio 304,69 kuna, odnosno godišnje 3.656,29 kuna.
Osim cijena, one koji se griju na toplanu, imaju i niz drugih problema sa grijanjem. Stare cijevi pucaju, a stanovi u starijim zgradama se neekonomično griju i previše se topline nepotrebno gubi.
Što kaže udruga potrošača?
– Bit će situacija još gora zato što je Vlada u veljači smanjila taj PDV na grijanje pa se cijena trebala smanjiti. Sad ako dolazi poskupljenje izgubit će se taj efekt, kao što je bilo i s poskupljenjem hrane i onda se ljudi javljaju očajni i razočarani, kaže Ana Knežević iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača.