Crkva promiče život i otvorenost životu. Kontracepcija, sterilizacija i abortivna sredstva u suprotnosti su s Crkvenim naukom jer sprječavaju začeće novog života ili ga prekidaju. Prema nauku Katoličke Crkve kontracepcijska sredstva ukoliko se koriste u svrhu sprječavanja začeća moralno su nedopustiva. Kontracepcijom se protunaravno sprječava oplodnja, odnosno onemogućuje začeće novoga života.
Crkva naprotiv predlaže kao jedinu metodu regulacije rađanja (i to ako postoje opravdani razlozi): praćenje plodnih i neplodnih dana kod žene. Dakle isključuje bilo kakva druga kontracepcijska sredstva koja bi imala za svrhu sprječavanje začeća. Ova metoda praćenja plodnih i neplodnih dana ne isključuje ljubav i uzajamno darivanje supružnika u bračnom činu, jer njihova odluka o odgodi rađanja ne dolazi iz sebičnosti.
>Nova studija potvrđuje: kontracepcijske pilule mogu povećati rizik od depresije za 130%
Kontracepcija isključuje posvemašnje darivanje supružnika jedno drugome
Kontracepcija je pojam koji podrazumijeva metodu ili sredstvo koje izaziva privremenu neplodnost u žene ili u muškarca, odnosno metoda ili sredstvo koje sprječava začeće.
Katekizam Katoličke crkve (KKC 2371) navodi da je u sebi zao ”svaki čin koji ili u vidu bračnog čina ili u njegovu vršenju ili u razvoju njegovih prirodnih posljedica ima za svrhu ili je sredstvo da se onemogući rađanje novog života”.
”Govoru, koji prirodno izražava uzajamno i posvemašnje darivanje supružnika, kontracepcija suprotstavlja objektivno proturječan govor, u kojem više nije posrijedi posvemašnje darivanje drugome. Iz tog proizlazi da se ne samo pozitivno otklanja otvaranje životu već i krivotvori unutarnja istina bračne ljubavi, koja je pozvana na osobno potpuno darivanje. Ta antropološka i moralna razlika između kontracepcije i korištenja ritmičkih razdoblja podrazumijeva dva poimanja osobe i ljudske spolnosti koja su nesvodiva jedan na drugi.”
Papa Pavao VI u enciklici Humanae vitae upozorava da korištenje kontracepcije može imati mnoge loše posljedice. Izrazio je bojazan da će raširenost kontracepcije dovesti do povećanog broja preljuba i nevjere u braku te pada morala. ”Muškarci koji su naviknuti na kontracepciju u opasnosti su da svedu ženu na objekt zadovoljenja požude i prestanu u njoj gledati partnericu koja zaslužuje nježnost i brižnost.” Kontracepcija je simptom sebičnosti i neodgovornog ponašanja, ona stvara prepreku Božjoj kreaciji u stvaranju novih ljudskih života, napisao je papa.
Ivan Pavao II: “Ne postoje osobne ili socijalne prilike koje bi opravdale čin kontracepcije”
Papa Ivan Pavao II rekao je: “Ne postoje osobne ili socijalne prilike koje bi opravdale čin kontracepcije”. Rekao je, da u nastanku života, supružnici ostvaruju jednu od najvažnijih dimenzija svoga poziva: postaju Božji suradnici. U odluci imati ili nemati dijete, ne smije predvladati sebičnost i nemar već pažljiva velikodušnost, koja važe mogućnosti i okolnosti i posebno daje prioritet dobrobiti nerođenog djeteta.
I kada nije vrijeme za začeće, treba poštovati bračni čin kao prokreativan (otvoren rađanju) i onaj koji sjedinjuje partnere. Dopuštene su prirodne metode planiranja obitelji, koje poštuju prirodne biološke cikluse, dok kontracepcija nije dopuštena, rekao je papa.
>Papa Franjo: Pobačaj je zločin. To je ubijanje jedne osobe kako bi se spasila druga. To je ono što mafija čini
Koja su to kontracepcijska sredstva?
Današnja medicina raspolaže raznim sredstvima i metodama sprječavanja novog života i one su svuda lako dostupne. Jedna od nedopuštenih metoda kontrole rađanja je prekinuti snošaj. Druge kontraceptivne metode i sredstva možemo podijeliti na mehanička, kemijska i hormonalna sredstva. Neka od njih osim kontraceptivne funkcije mogu imati i abortivnu funkciju primjerice hormonalne tablete koje mogu ubiti plod ukoliko ipak dođe do začeća. U ovu skupinu spadaju i metode privremene i trajne sterilizacije koje podrazumijevaju automatsku zatvorenost životu. Sterilizacija osim kontraceptivne uloge u slučajevima kada ipak dođe do začeća (primjerice kod spirale) ima abortivnu funkciju.
Kontracepcijske metode i sredstva treba razlikovati od abortivnih sredstava. Abortivna sredstva poput primjerice spirale ili pilula za ”Dan poslije” se nažalost prodaju i reklamiraju pod kontracepcijska sredstva. Ono što je zastrašujuće kod ovih metoda jest to da u početku nije poznato je li došlo do začeća ili nije pa onda samim time je li u konačnici izvršen namjerni abortus.
Prekinuti snošaj
Prekinuti snošaj je prirodna nedopuštena metoda koja se može označiti kao oblik nepotpunoga izvršenja bračnog čina, takvoga pri kojemu se ejakulacija zbiva izvan ženina tijela. Kao metoda vrlo je nepouzdan, a s moralne strane posebnu poteškoću čini činjenica da učestalo korištenje te metode može dovesti do psiholoških barijera i izostanka uživanja u spolnom činu, što opet sa svoje strane može narušiti odnose između supružnika.
Mehanička sredstva
U mehanička sredstva spadaju kondomi, femidomi i dijafragme. Svrha im je zapriječiti prodor muškog sjemena i time onemogućiti začeće. Kondomi su namijenjeni muškarcima, a femidomi i dijafragme ženama. Kondom se stavlja na muško spolovilo, a femidom i dijafragma u ženinu rodnicu.
Osim što je riječ o sredstvima koja nisu uvijek pouzdana i koja mogu izazvati infekcije, moralna je kvalifikacija slična problematici prekinutoga snošaja, odnosno riječ je o sredstvima koja umanjuju užitak, a kao takva učestalim korištenjem mogu dovesti do frustracija na seksualnom području.
Kemijska sredstva
U kemijska sredstva spadaju gelovi, pjene, kreme i vaginalne tablete, a njihova je problematičnost s jedne strane vidljiva u mogućem izazivanju alergija i infekcija, a s druge strane u činjenici da svojim agresivnim sastavom ubijaju zametak, ukoliko dođe do oplodnje.
Hormonalna sredstva
U hormonalna se sredstva ubrajaju tablete, injekcije, implantati, flasteri, vaginalni prsten i dr., a njihovo neprirodno utjecanje na izlučivanje hormona može dovesti do vrlo ozbiljnih i neželjenih stanja. To se posebno odnosi na opasnost od nepravilnih krvarenja, visokoga tlaka, moždanoga i srčanoga udara, debljanja itd.
Među njima posebno su problematične hormonalne tablete, a koje zamjenjuju normalno lučenje hormona estrogena i progestina. Svaka od dostupnih hormonalnih tableta može izazvati jedan od tri učinka: može biti samo kontraceptivna, odnosno spriječiti začeće, ali može biti i abortivna, tj. ona koja će ubiti plod ukoliko dođe do začeća, te povrh toga može biti i sterilizacijska, odnosno takva da izazove trajnu neplodnost.
>Musk: Kontracepcijske pilule i pobačaj odgovorni za problem niske stope nataliteta
Sterilizacijske metode
Među nedopuštene umjetne metode planiranja obitelji spadaju i sterilizacijske, a koje kod žena mogu biti histerektomija (uklanjanje maternice), podvezivanje, spaljivanje ili zatvaranje jajovoda, a kod muškaraca vazektomija, odnosno uklanjanje dijelova sjemenovoda i njihovo podvezivanje.
Riječ je o metodama koje za posljedicu imaju trajnu neplodnost, a koja je izazvana namjernom odlukom po kojoj se odbacuje otvorenost životu, pa je razumljivo zašto je i ta metoda za Crkvu neprihvatljiva.
>Pokrenuta peticija protiv uvrštavanja pobačaja i kontracepcije u osnovnu zdravstvenu zaštitu u Hrvatskoj
Abortivna sredstva nisu kontracepcija
Osim kontracepcijskih metoda i sredstava postoje i sredstva koja se prodaju i reklamiraju pod kontracepciju no ustvari su abortivna. Tu osim abortivnih pilula (dan poslije) spada i privremena sterilizacijska metoda umetanja spirale jer usprkos spirali može doći do začeća, u tom slučaju ona ima abortivnu funkciju.
Intrauterina sredstva
Intrauterina sredstva su ona sredstva koja se unose u maternicu s ciljem sprječavanja začeća. Riječ je o različitim vrstama spirala koje izazivaju upalu endometrija i time onemogućuju usađivanje oplođene jajne stanice. Mogu biti bakrene i hormonalne. Ni to sredstvo, kao i sva ostala, nije potpuno pouzdano, pa unatoč spirali ponekad može doći do začeća. U tom slučaju, plod se od nje neće moći razvijati, što znači da će spirala imati abortivni učinak.
Abortivne pilule
U nedopuštene metode planiranja poroda uvrštavaju se i tzv. pilule za dan poslije, poznate još kao hitni kontraceptivi.
One u biti nisu usmjerene kontracepciji, sprječavanju začeća, nego se koriste s namjernom nakanom da se spriječi moguće začeće. Uzimaju se odmah nakon odnosa ili u roku od 5 dana od odnosa. Stoga je sasvim jasno da je riječ o abortivnim pilulama.
>Francuska dopustila djevojčicama mlađim od 14 godina besplatnu kontracepciju, uključujući i tzv. spiralu
Svaki spolni čin treba biti otvoren prema životu
Nauk Crkve svoje temelje ima u Svetom Pismu, a u nauku o ljudskoj spolnosti polazi od prvih stranica Biblije gdje se govori o stvaranju. Čovjek je stvoren iz ljubavi sa sposobnošću da tu ljubav daruje drugome i na taj način otvori prostor nastanku novoga života.
Katekizam Katoličke crkve (2366-2368) kaže da svaki bračni čin (spolni) mora biti otvoren prema životu. ”Plodnost je određeni dar, jedna od svrha ženidbe, jer ženidbena ljubav po svojoj naravi teži da bude plodna. Dijete ne dolazi izvana da se pridoda uzajamnoj ljubavi supružnika; niče iz samog srca njihova uzajamnog dara kojemu je plod i dovršenje. Tako Crkva, koja se ”opredjeljuje za život” uči da ”svaki bračni čin mora po sebi ostati otvoren za prenošenje života”.
”Učiteljstvo je nauku izložilo u više navrata, i ona se temelji na neraskidivoj vezi između dvojakog značenja bračnog čina: značenja sjedinjenja i rađanja. Tu je povezanost Bog
ustanovio, i čovjek je ne smije samovoljno raskinuti.
Pozvani da daju život, supružnici sudjeluju u Božjoj stvoriteljskoj moći i očinstvu. ”U dužnosti prenošenja i odgajanja ljudskog života, što treba smatrati njima svojstvenim poslanjem, supruzi znaju da su suradnici ljubavi Boga Stvoritelja i na neki način njezini tumači. Stoga će svoju zadaću ispuniti s ljudskom i kršćanskom odgovornošću.”
Regulacija rađanja mjerenjem plodnih i neplodnih dana
Crkva (KKC 2369-2371) kaže da se rađanje može regulirati iz opravdanih razloga mjerenjem i gledanjem plodnih i neplodnih dana kod žene. Dakle isključuje bilo kakva druga kontracepcijska sredstva koja bi imala za svrhu sprječavanje začeća. Bračni čin supružnika u ovom slučaju ne isključuje dva bitna vida, a to je vid sjedinjenja i vid rađanja. Ne isključuje ni ljubav i uzajamno darivanje supružnika u bračnom činu jer njihova odluka ne dolazi iz sebičnosti.
”Iz opravdanih razloga supruzi mogu željeti rasporediti rađanje svoje djece. Na njima je da i provjere da njihova želja ne dolazi iz sebičnosti, nego da je u skladu s pravom velikodušnošću odgovornog roditeljstva. Ako se čuvaju obadva bitna vida – vid sjedinjenja i vid rađanja – bračni čin u cijelosti zadržava smisao uzajamne i istinske ljubavi kao i svoju usmjerenost prema uzvišenoj zadaći roditeljstva, na koju je čovjek pozvan.”
”Periodično uzdržavanje, metode regulacije poroda na temelju samopromatranja te primjena neplodnih razdoblja u skladu su s objektivnim moralnim mjerilima. Te metode poštuju tijelo supružnika, potiču ih na međusobnu nježnost i pomažu odgoj za autentičnu slobodu.”
O metodi plodnih i neplodnih dana (Ogino-Knausova metoda, Billingsova metoda, Simptotermalna metoda…) govori i papa Pavao VI u enciklici Humanae vitae. Papa napominje kako svaki bračni čin mora biti otvoren novome životu bez obzira može li doći do začeća ili ne. Ovdje je posebnu pozornost pridao parovima koji zbog medicinskih ili dobnih razloga više ne mogu imati djecu. Postoje pak situacije kada se ženidbeni odnošaj može imati u neplodnim razdobljima i na taj način regulirati broj porođaja. U opravdane razloge prirodne regulacije poroda papa kaže da spadaju oni koji ”potječu bilo iz tjelesnog ili duševnog stanja bračnih drugova, ili iz vanjskih okolnosti”.
Tekst se nastavlja ispod oglasa