Što znači Vulinova izjava o ‘ustaškom vikaru’?

Ministar u srbijanskoj vladi Aleksandra Vučića, Aleksandar Vulin, na komemoraciji žrtvama u Jadovnom je kardinala Stepinca, blaženika Katoličke crkve i mučenika, proglasio ustaškim vikarom. Što je s “ustaškim vikarom” ministar jednog sporednog srbijanskog ministarstva mislio reći i htio postići, a što govore činjenice?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Što je zapravo vikar?

Vikar najčešće se rabi u značenju pomoćni svećenik, zamjenik župnika, kapelan, a može biti zamjenik odnosno namjesnik biskupa, nadbiskupa, pape (generalni vikar je papin zamjenik). Pape su se u razdoblju od 5.-12. stoljeća nazivali Petrovim vikarima, kasnije (od kraja 12. stoljeća) Kristovim vikarima.

Nadbiskup Stepinac nije bio vikar ustaškim vojnicima, nego je bio imenovan vikarom katoličkim vojnicima u Jugoslaviji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pavelić je i na tom području radio na svoju ruku, bez ikakva dogovora s nadbiskupom ili sa Svetom Stolicom. Jednostrano je proglasio vojnim vikarom popa Stipu pl. Vučetića, a njegovim zamjenikom Vilima Cecelju.

Sveta Stolica nije nikada priznala NDH, niti je poslala nuncija. Papa se držao ustaljene politike da Sveta Stolica u vrijeme rata ne priznaje novonastalim državama međunarodno priznanje.

Optužbe i negodovanja iz Srbije zbog Stepinčeve kanonizacije

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Optužbe koje sve češće stižu iz Srbije, pa i ova posljednja, Vulinova, da je kardinal Stepinac “ustaški vikar”, idu protiv njegove kanonizacije.

Predsjednik Srbije Tomislav Nikolić čak je uputio pismo papi Franji u kojem je napisao da se “zajedničkom mudrošću ne načini nikakav potez koji bi bilo koga uvrijedio, pogotovo u vezi s odnosom prema povijesti, Drugom svjetskom ratu i ulozi Alojzija Stepinca u njemu”. Nikolić je papi Franji izravno sugerirao da će i odustajanjem od Stepinčeve kanonizacije biti od koristi “zajedničkoj mudrosti”.
Osim njega, i vrh Srpske pravoslavne crkve pisao je vatikanskom ministru vanjskih poslova Dominiqueu Mambertiju protiv Stepinčeve kanonizacije, a stav SPC-a ponovio je patrijarh Irinej. “Da bi netko bio svetac”, kako kaže, “on zaista mora biti svijetla i sveta osoba, koju kao takvu prihvaćaju i drugi kršćani”.

Nešto ranije patrijarh Irinej je izjavio kako Stepinčeva kanonizacija neće ugroziti odnose Srpske pravoslavne crkve i Vatikana: “To je izuzetno delikatno pitanje. Dovoljno znamo o Alojziju Stepincu, a na djelu imamo pokušaj da se on prikaže u boljem svjetlu nego što je de facto to bio. Možda je to donekle i razumljivo jer je on u svoje vrijeme bio značajna osoba u Hrvatskoj. Izgledno je da naši odnosi s Vatikanom neće biti ugroženi njegovom kanonizacijom, ali će to baciti sjenku na Rimokatoličku crkvu. Dobro je poznato kakve su osobe u prošlosti proglašavane za svece. Svi drukčiji potezi Crkvu bi činili više političkom organizacijom, a manje Kristovom crkvom, s naslijeđem koje je dobila od svojih osnivača svetih apostola”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Proces kanonizacije pri samom je kraju

Ipak, unatoč ovakvim izjavama, proces kanonizacije kardinala Stepinca na samome je kraju i očekuje se još samo dan proglašenja svetim, što očito muči Srbe. Uostalom, u Katoličkoj crkvi u Hrvatskoj sigurni su da ništa neće ugroziti Stepinčevu kanonizaciju, koja se očekuje uskoro.

O svemu ovome je kao dugogodišnji ekumenski djelatnik biskup Vlado Košić za Hrvatski tjednik rekao: “Činjenica jest, i to su prenijela sredstva priopćivanja, da je patrijarh srpski gospodin Irinej poslao papi Franji pismo kojim osporava svetost blaženog Alojzija i izriče svoje bojazni da bi to moglo loše utjecati na ekumenizam i na hrvatsko-srpske odnose. No ja kao dugogodišnji ekumenski djelatnik odgovorno tvrdim da bi se to moglo dogoditi upravo u suprotnome slučaju, naime ako se kanonizacija bl. Alojzija Stepinca odgodi ili ne dogodi, upravo bi to moglo značajno poremetiti dobre ekumenske i hrvatsko-srpske odnose.”

Što je zapravo istina o Stepincu?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za vrijeme II. svjetskog rata, nakon njemačke okupacije Jugoslavije uspostavljena je Nezavisna Država Hrvatska. Stepinac se u to vrijeme ne veže ni uz koju političku stranku ili pokret, te javno osuđuje rasna, ideološka i politička progonstva. Zahtijeva poštivanje svake osobe, bez razlike rase, narodnosti, vjere, spola i dobi. Odmah po donošenju rasističkih zakona, već u travnju 1941. upućuje najoštriji prosvjed vlastima.

Već u prvim mjesecima nakon osnutka hrvatske države hitno intervenira i poručuje: “Po katoličkom moralu nikada nije dozvoljeno ubijati taoca za krivice, koje su drugi počinili.” A 25. listopada 1942. u zagrebačkoj katedrali izjavljuje: “Svaki narod i svaka rasa, kako se danas odrazuju na zemlji imade pravo na život dostojan čovjeka i na postupak dostojan čovjeka. Svi oni bez razlike, bili pripadnici ciganske rase ili koje druge, bili crnci ili uglađeni Europejci, bili omraženi Židovi ili oholi Arijanci, imadu jednako pravo da govore: “Oče naš koji jesi na nebesima!” I ako je Bog svima podijelio to pravo, koja ga ljudska vlast može nijekati?” Oštro se protivio nasilnim vjerskim prijelazima, a kad ih nije mogao spriječiti, daje kleru povjerljivu instrukciju: da one koji zatraže prijelaz – da bi na taj način spasili svoj život – prime u Katoličku Crkvu bez ikakvih uvjeta, jer “kad prođe ovo vrijeme ludila i divljaštva, ostat će u našoj Crkvi oni koji budu konvertirali zbog uvjerenja, dok će se ostali, kada opasnost prođe, vratiti u svoju”.

Nakon završetka II. svjetskog rata u Hrvatskoj je, kao i u čitavoj Jugoslaviji, vlast preuzela Komunistička partija zadojena boljševičkom ideologijom i mržnjom na Crkvu. Nadbiskup Stepinac bio je već 17. svibnja 1945. uhićen, u zatvoru do 3. lipnja. Već sutradan, 4. lipnja, sam ga je Tito u Zagrebu pozvao na razgovor. Iz toga razgovora, a osobito iz razgovora što ga je dva dana ranije Tito vodio s predstavnicima katoličkoga klera u Zagrebu, bilo je jasno da novi režim hoće “narodnu Crkvu”, neovisnu o Svetoj Stolici.

Nakon brojnih i učestalih napada uhićen je 18. rujna 1946. te je 30. rujna izveden pred već montirani politički sudski proces. Na temelju iznuđenih izjava i lažnih svjedočanstava, čak i krivotvorenih dokumenata, nevin je osuđen 11. listopada 1946. na 16 godina zatvora i prisilnog rada te daljnjih 5 godina lišenja svih građanskih prava. Dana 19. listopada 1946. odveden je na izdržavanje kazne u kazneno-popravni dom u Lepoglavi gdje je bio do 5. prosinca 1951. Kaznu nije odslužio do kraja; 1951. pušten je u kućni pritvor u Krašiću, gdje je godinu dana kasnije od Vatikana dobio zvanje kardinala. Držan je u potpunoj izolaciji, podvrgnut trajnim ponižavanjima i stresovima, a po svoj prilici i trovanju, što je uvelike narušavalo njegovo zdravlje. Po svjedocima u procesu za beatifikaciju bio je na popisu zatočenika osuđenih na likvidaciju.

Umro je 10. veljače 1960. još za vrijeme izdržavanja nepravedne kazne. Umro je kako se to u mučeničkom rječniku kaže “ex aerumnis carceris” – od “zatvorskih tegoba”, ali moleći za progonitelje. Blaženim ga je proglasio papa Ivan Pavao II. u Mariji Bistrici 3. listopada 1998. godine.

Neugodne činjenice

U NDH su nacisti imali namjeru uništiti 30.000 Židova, ali barem ih je 9500 na području NDH preživjelo u najtežim okolnostima. Američka povjesničarka i pravnica rođena u Sarajevu Esther Gitman ovako navodi ljude koji su spašavali Židove: “Među spasiocima nalazili su se dužnosnici vlasti NDH, nadbiskup Alojzije Stepinac i drugi u Katoličkoj crkvi u Hrvatskoj, nacionalne i međunarodne humanitarne organizacije, 2. talijanska armija i hrvatski partizani.”

Od 16.700 Židova u Nedićevoj Srbiji i Banatu, 15.000 je ubijeno. Već u kolovozu 1942. general Alexander Löhr Srbiju je proglasio “Judenfrei”.
Osim ovog očito efikasnijeg otpora nacističkom pogromu Židova u NDH nego u Nedićevoj Srbiji, u zadnje vrijeme sve se više postavljaju pitanja koliki je stvaran broj žrtava u Jasenovcu, jer broj od navodnih 700 tisuća žrtava Jasenovca iz Titove Jugoslavije izgubio je jednu nulu još 1964., samo što se o tome tada nije smjelo pisati. Također su sve glasniji prigovori poimeničnom popisu od 83 tisuće JUSP-a Jasenovac po dva kriterija, po kriteriju nepostojećih kostiju (u Jasenovcu nije postojala spalionica, dosadašnja iskapanja pronašla su manje od tisuću kostura) i po kriteriju brojnih pogrješaka u popisu koji dovode u pitanje točnost tog popisa.

S druge strane rad na istraživanju grobišta žrtava Bleiburga i križnih putova svake godine otkriva nove žrtve.

U svjetlu ovih činjenica pokazuje se ne samo neutemeljenost na brojkama neznanstvenih teza o navodnoj genocidnosti hrvatstva, kako je to kritizirao još Tuđman u svojim Bespućima povijesne zbiljnosti, nego se ocrtava zla namjera pokušaja prikrivanja jednog stvarnog, komunističkog zločina drugim, u velikoj mjeri izmišljenim zločinom.

Iako kanonizacija blaženog Alojzija Stepinca nema nikakve izravne veze s brojem žrtava Jasenovca ili Bleiburga i križnih putova, ona može ukazivati da je došlo vrijeme reći istinu o zločinima koji su se dogodili prije 70-ak godina, bez obzira tko ih je počinio, partizani ili ustaše.

Ako ta istina sadrži manje od 70.000 mrtvih Srba u Jasenovcu, zašto se dio Srba 1991. godine pobunio u Hrvatskoj? Zašto su dragovoljci i JNA iz Srbije 1991.-1995. dolazili ubijati i protjerivati stanovništvo u Hrvatskoj? Zašto je Srbija financirala taj rat iz svojeg proračuna pet godina?

Kao što rijetkim još danas živim partizanima i nasljednicima Titovih zločinaca nije lako prihvatiti i priznati što su radili oni, njihovi očevi i djedovi, jednako se tako nekim Srbima očito nije lako suočiti s krahom mita o genocidnosti Hrvata.

Izjava srbijanskog ministra Vulina nije njegovo prvo provociranje hrvatske javnosti i na hrvatskome tlu. Država iz koje dolazi po svemu sudeći podržava takve izjave kad ih on i dalje izriče. Zašto predstavnici srpskoga naroda u Hrvatskoj odobravaju takve izjave? Pravo je pitanje zašto takva osoba i dalje nesmetano dolazi u Hrvatsku i zašto takve izjave tolerira hrvatska Vlada?

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.