Sjedinjene Američke Države zaustavile su napore UN-ove agencije za poboljšanje civilnog zrakoplovstva u Sjevernoj Koreji u vrijeme kada Pyongyang pokušava otvoriti svoje nebo međunarodnim letovima, rekla su tri izvora za Reuters.
Američki potez dio je strategije u pregovorima kako bi se održale sankcije i pritisak na Sjevernu Koreju, rekao je jedan izvor, ususret drugom sastanku između predsjednika Donalda Trumpa i sjevernokorejskog vođe Kim Jong Una u Vijetnamu krajem veljače.
Washington traži od Pyongyanga konkretnije poteze u napuštanju svojeg nuklearnog i projektilnog programa.
Organizacija civilnog zrakoplovstva pri UN-u (ICAO), sa 192 zemlje članice, surađuje sa Pyongyangom kako bi omogućili zrakoplovima putovanje kroz zračni prostor Sjeverne i Južne Koreje.
Aviokompanije trenutno koriste zaobilazne rute kako bi izbjegli Sjevernu Koreju zbog prijetnji nenajavljenih ispaljivanja projektila, a koje su primijetili neki putnici na komercijalnim letovima.
Kad bi se zračni prostor smatrao sigurnim, međunarodne kompanije mogle bi uštedjeti na kerozinu i na vremenu na nekim zračnim rutama između Azije i Europe te Sjeverne Amerike, a Sjeverna Koreja mogla bi započeti oživljavanje svoje komercijalne avioindustrije.
Agencija ICAO iz Montreala bila je spremna pomoći sjevernokorejskim zračnim sustavima organizacijom obuke između vojnih i civilnih stručnjaka, napominju dva izvora.
Sjeverna Koreja ujedno je tražila pristup aeronautičkim kartama koje se proizvode u SAD-u.
SAD traži jamstva
Sjedinjene Države odvratile su UN-ovu agenciju od pomoći Sjevernoj Koreji jer je Washington želio “udružiti sva jamstva i napore” sve dok Pyongyang ne napravi bitan napredak u denuklearizaciji, naglasio je treći izvor.
“Zadržali bi sva moguća sredstva pritiska kako bi osigurali da nema pravnih praznina sve dok Sjeverna Koreja ne napravi potez vrijedan nagrade”, rekao je izvor.
Svi navodi izvora pod zaštitom su anonimnosti zbog osjetljivosti tematike.
Agencija ICAO ne može nametnuti obvezujuća pravila državama, ali naoružana je sigurnosnim i zaštitnim standardima koje odobravaju sve zemlje članice.
State Department, ICAO, i sjevernokorejsko izaslanstvo u New Yorku nisu imali komentara na temu.
U 2017. SAD je predložio Vijeću sigurnosti UN-a zamrzavanje imovine sjevernokorejskog avioprijevoznika Air Koryo, a koji leti u mali broj gradova u Rusiji i Kini, a kao dio novih sankcija Pyongyangu. Sankcije su odbačene u pregovorima između 15 članica.
Aviokompanije poput Air Korya i Air Chine nude manje od 200,000 slobodnih mjesta godišnje na sjevernokorejskom tržištu, prema navodima neovisnog istraživanja iz siječnja kompanije CAPA Centra za zrakoplovstvo.
U usporedbi sa južnim susjedima koji imaju 13 milijuna slobodnih mjesta na svojem tržištu, uz dvostruko veći broj stanovnika.
Prema CAPA-i, najveći dobitnik ukidanja ograničenja nad sjevernokorejskim nebom bile bi južnokorejske aviokompanije, poput Korean Aira te Asiana Airlinesa.
Pritisak oko denuklearizacije
Sjedinjene Države pojačale su provođenje sankcija ususret planiranom drugom sastanku uslijed zabrinutosti da Pyongyang izbjegava proces denuklearizacije, iako je Washington obećao popuštanje na području humanitarne pomoći.
U međuvremenu, sjever i jug hitro su obnovile svoje odnose, a koji su navele SAD da otvoreno upozore protiv prebrzih poteza bez dovoljnog napretka u denuklearizaciji.
Četvrti izvor je rekao za Reuters da je potez Sjedinjenih Država oko popuštanja u humanitarnoj pomoći bio namijenjen da udovolji Južnoj Koreji, koja ih je optužila da nisu voljni učiniti bilo kakve ustupke.
“No pojasnili su da neće biti nikakvih popuštanja u ekonomskim sankcijama sve dok ne vide bitan doprinos denuklearizaciji”, zaključio je anonimni izvor.
Tekst se nastavlja ispod oglasa