Inicijativa Hrvatska može bolje ocijenila je u utorak kako je ministar obrazovanja Predrag Šustar i imenovanjem Ante Nazora, ravnatelja Hrvatskoga memorijalno-dokumentacijskoga centra Domovinskoga rata, posebnim savjetnikom za povijest Domovinskoga rata, tj. za rad na kurikulumu povijesti i suradnji na reformi u cijelosti, još jednom nevješto poručio kako je plan ove Vlade utjecati na sadržaj kurikuluma te kontrolirati Cjelovitu kurikularnu reformu.
Ocjenjuju kako je “Ante Nazor postavljen kao cenzor kurikuluma povijesti i ostalih segmenata Cjelovite kurikularne reforme”.
“Nakon masovnog okupljanja građana i građanki Hrvatske s porukom važnosti obrazovanja i nastavka kurikularne reforme kako je zamišljena na temeljima stručnosti i dobrobiti djece i mladih, ministar Šustar oglušio se o zahtjev za nemiješanjem politikanstva u stručni rad onih koji u posljednjih 16 mjeseci oblikovali kurikularnu reformu. Dok su članovi Stručne radne skupine i radnih skupina za kurikulume birani putem javnog poziva temeljem vlastitih kompetencija i kvalifikacija, u slučaju instaliranja Ante Nazora nije korištena takva procedura, a izostali su i detalji o konkretnim ovlastima i ulozi Ante Nazora u ovom procesu”, stoji u priopćenju inicijative.
“Njegova uloga nije recenzentska jer ovdje nema namjere konzultirati autore o konačnom tekstu. U svojoj cenzorskoj ulozi ima potpunu slobodu ‘ispraviti strukturno i metodološki neprihvatljiv’ kurikulum povijesti, kako ga je sam nazvao, iako su na njemu mjesecima radili respektabilni stručnjaci, odnosno nastavnici, profesori, metodologijski stručnjaci i drugi”.
Navode kako je Nazor “više puta u javnom govoru neutemeljeno i bez validnih argumenata predstavljao kurikulum povijesti kao jugoslavenski čime je pokušao diskreditirati rad Stručne radne skupine i autora kurikuluma”, a nije se uključio u stručnu raspravu i dao svoj doprinos iako je imao priliku sudjelovati.
“Ovakav tip instaliranja sustavu ideološki poželjnih osoba pokazuje jasnu orijentaciju ka konzerviranju dominantnih narativa o povijesnim razdobljima čije interpretacije još uvijek izazivaju kontroverze, što je upravo i posljedica nekvalitetnog i ideologiziranog rada nekih znanstvenika koji očito ne uviđaju vlastitu osobnu i profesionalnu odgovornost”, smatraju u inicijativi.
Ujedno navode kako Nazor “ne samo da nema odgovarajuće pedagoško i psihološko znanje” već ne “predstavlja niti STEM područje o kojemu se najviše razgovaralo u javnosti i za koje je donesen zaključak na saborskom Odboru za obrazovanje o proširivanju stručne radne skupine upravo sa stručnjacima iz tih područja”.
Što je o kurikulu povijesti rekao Nazor?
“Nevjerojatno je da se jedna ovako važna reforma provodi, a da, kad je u pitanju povijest, u njoj ne sudjeluje nitko, primjerice, s Hrvatskog instituta za povijest. Nitko relevantan ne dovodi u pitanje provedbu kurikuluma, upitno je samo je li njegova sadašnja kvaliteta dovoljna za uvođenje u škole. Tu nema mjesta improvizaciji i eksperimentiranju, jer se na djeci ne smije eksperimentirati”, rekao je za naš portal Ante Nazor, ravnatelj Hrvatskog memorijalno-dokumentacijskog centra Domovinskog rata.
Na upit zašto smatra da je važno da se oformi tijelo s uglednim znanstvenicima koje će raspravljati i usvajati primjedbe vezane uz prijedlog kurikuluma povijesti, odgovorio je: “Zato što se pokazalo da problematiku pojedinih razdoblja povijesti oni koji se ne bave tim razdobljem ne mogu prezentirati tako kvalitetno kao oni koji su specijalizirani za to. Nitko od povjesničara ne može jednako dobro poznavati sva razdoblja povijesti. Zato je logično da se uspostavi jedno povjerenstvo sastavljeno od znanstvenika koji se bave istraživanjem različitih razdoblja povijesti, kako bi se pristigle primjedbe na sadržaj kurikuluma mogle što kvalitetnije razmotriti te na temelju toga uvrstiti ili ne uvrstiti”, istaknuo je Nazor.
“Primjedbe iznesene u raspravi u Hrvatskom institutu za povijest pokazuju da ovaj sastav skupine koja je radila kurikulum, što se tiče povijesti, a vidim da je isto i za neke druge predmete, treba dobiti pojačanje. To ne znači da kolege koji su do sada radile na kurikulumu nisu kvalitetne i dobronamjerne, nego samo da se treba dodatno ekipirati jer, ponavljam, niti oni niti ja ne možemo jednako kvalitetno pokriti sva razdoblja povijesti. Zapravo je već na početku trebalo angažirati znanstvenike koji istražuju različita razdoblja povijesti, kao svojevrsne mentore timu odabranom na natječaju. Ni sada nije kasno odrediti stručne recenzente postojećega sadržaja i pristiglih primjedbi. Za to neće trebati dodatna sredstva, jer vjerujem da u državnim ustanovama ima dovoljno stručnjaka koji bi takvu recenziju shvatili kao dio svoga posla i odradili bez naknade, svjesni važnosti toga projekta. Naravno da je poželjno da isto razdoblje recenzira više kolega, s različitih znanstvenih ustanova, tako da u kurikulum, a kasnije i u udžbenike uđe samo sadržaj koji je utemeljen na rezultatima znanstvenih istraživanja i provjerenim činjenicama”ocijenio je.
Tko se krije iza Hrvatska može bolje?
Službeno su se kao oganizatori Facebook inicijative “Hrvatska može bolje”, koja građane na sve moguće načine pokušava izvući na ulice, deklarirale udruge članice GOOD koordinacije: RODA, Forum za slobodu odgoja, Centar za mirovne studije, GONG, Hrvatsko debatno društvo i Udruga roditelja Korak po korak. Stoga, provjerimo koliko su neke od njih izgubile, tj. s koliko su novaca poreznih obveznika financirane od strane prethodne Vlade.