Savezni upravni sud u Leipzigu u utorak je načelno dopustio zabranu dizelaša u svrhu smanjenja štetnih čestica i plinova u njemačkim gradovima.
Savezni upravni sud je time odbacio žalbu saveznih pokrajina Baden-Wuerttemberg i Sjeverna Rajna-Vestfalija gdje su upravni sudovi odlučili da gradovi Stuttgart i Duesseldorf, u svrhu održavanja dopuštenih vrijednosti ispušnih plinova i čestica, mogu posegnuti i za mjerama poput zabrane prometa.
Savezne pokrajine su se potom obratile Saveznom upravnom sudu u Leipzigu tražeći razjašnjenje pitanja postoje li uopće pravni temelji za uvođenje zabrana. Suci u Leipzigu su zaključili kako nema pravnih prepreka, ali da gradovi istodobno moraju odluku o uvođenju zabrana prometa za vozila s dizel motorima uvesti postupno, a moraju se uvesti i izuzeci npr. za male poduzetnike.
“Zabrana ostaje posljednje sredstvo u ostvarivanju cilja postizanja dopuštenih vrijednosti dušikovih oksida“, stoji u obrazloženju presude.
Odluka Saveznog upravnog suda u Leipzigu odnosi se konkretno na Stuttgart i Duesseldorf, ali i na ostalih 70 gradova u Njemačkoj gdje vrijednosti dušikovih oksida višestruko premašuju dopuštene granice.
Upravo zbog visine tih vrijednosti, koje već godinama prelaze dopuštene granice, udruga Njemačka pomoć okolišu (DUH) je pokrenula tužbe u Stuttgartu i Duesseldorfu, gdje su sudovi odlučili da je, u svrhu njihova dovođenja u propisane okvire, moguće uvesti i zabrane.
Predstavnici saveznih pokrajina i gradova od savezne vlade traže uvođenje zakona koji regulira pitanje zabrana. To se prije svega odnosi na uvođenje tzv. plave naljepnice kojom bi bili označeni automobili koji bi bili izuzeti od zabrana. Zabrana se pak odnosi na sve benzince i na dizelaše najnovije generacije. Konkretno bi oko 12 milijuna vozila u Njemačkoj moglo biti pogođeno zabranama.
Savezna vlada je prije nekoliko dana najavila kako planira donošenje zakona koji bi omogućio zabranu prometa „prljavim“ dizelašima na određenim prometnicama. Gradovi su odbacili ovo rješenje tvrdeći da je logistički neizvedivo.
Predstavnici politike su dosad ustrajali na pronalasku rješenja koje bi isključilo zabrane vožnje poput pojačanih ulaganja u gradski prijevoz.
S druge strane, automobilska industrija dosad je odbijala naknadne mehaničke preinake na starijim dizelašima tvrdeći da bi te mjere bile preskupe. Matthias Wissman, iz Udruge njemačke automobilske industrije smatra da se smanjenje količine dušikovih oksida može smanjiti i drugim mjerama, ukazujući na konstantno smanjenje vrijednosti dušikovih oksida posljednjih godina.
U prvoj reakciji na odluku iz Lepziga vrijednosti dionica proizvođača automobila na burzi u Frankfurtu naglo su pale.
Tekst se nastavlja ispod oglasa