Ministarstvo znanosti obrazovanja i sporta (MZO) dostavilo nam je rješenje o povlačenju udžbenika povijesti. Radi se o udžbeniku za učenike 4. razreda gimnazije pod nazivom „Zašto je povijest važna? 4“. Autori su Miljenko Hajdarović, Vedran Ristić i Nikica Torbica, izdavač Profil Klett d.o.o. U rješenju se, između ostaloga, navodi kako udžbenik sadrži netočne i zastarjele podatke koji bitno utječu na vjerodostojnost sadržaja i koji upućuju učenike na pogrešne zaključke ili otežavaju stjecanje znanja. Rješenje je doneseno 5. prosinca 2023. godine. U rješenju je otkriveno i kako je stručno povjerenstvo koje recenzira udžbenik imenovano 22. ožujka 2021. godine, dakle imenovao ga je HDZ-ov ministar Radovan Fuchs.
Više primjedbi na sadržaj udžbenika
“Stručno povjerenstvo za prosudbu udžbenika Povijesti za gimnazije, imenovano Odlukom ministra znanosti i obrazovanja (KLASA: 023-03/21-06/00001, URBROJ: 533-06-21-0015) od 22. ožujka 2021. godine, dana 1. travnja 2021. godine je Udžbenik ZAŠTO JE POVIJEST VAŽNA? 4 : udžbenik povijesti za četvrti razred gimnazije autora Miljenka Hajdarovića, Vedrana Ristića i Nikice Torbice, nakladnika Profila Kletta do.o. (u daljnjem tekstu: Udžbenik) prosudilo usklađenim s predmetnim kurikulumom, međupredmetnim temama i Pravilnikom o udžbeničkom standardu te članovima stručnih povjerenstava za procjenu udžbenika i drugih obrazovnih materijala (Narodne novine, broj: 9/19).
Na temelju pozitivnog mišljenja Stručnog povjerenstva ministar znanosti i obrazovanja donio je Rješenje (KLASA: UP/I-602-09/21-03/00001, URBROJ: 533-06-21-0002) od 20. svibnja 2021. godine, kojim se odobrava korištenje Udžbenika u školi i uvrštavanje u Katalog odobrenih udžbenika za osnovnu školu, gimnazije i srednje strukovne škole za školsku godinu 2021./2022.
> Izmjena Kataloga i postupka oko odobravanja udžbenika: Hoće li se u izbornoj 2024. donijeti novi Zakon?
Ministarstvo znanosti i obrazovanja zaprimilo je veći broj primjedbi na sadržaj Udžbenika te je stoga od Agencije za odgoj i obrazovanje (u daljnjem tekstu: Agencija), dopisom (KLASA: 602-09/23- 01/00119, URBROJ: 533-06-23-0001) od 18. listopada 2023. godine zatražilo stručno mišljenje o sadržaju Udžbenika, odnosno zatražilo je mišljenje o tome sadrži li Udžbenik netočne i zastarjele podatke koji bitno utječu na vjerodostojnost sadržaja i koji upućuju učenike na pogrešne zaključke ili otežavaju stjecanje znanja.
Agencija je u stručnom mišljenju (KLASA: 602-01/23-01/165, URBROJ: 561-09/06-23-02) od 23. studenoga 2023. godine negativno ocijenila Udžbenik jer isti ne slijedi u potpunosti propisani kurikulum“, navodi se u rješenju.
Netočni i zastarjeli podaci u udžbeniku povijesti, koji upućuju na pogrešne zaključke
“U obrazloženju stručnog mišljenja Agencija navodi da poučavanje o interpretacijama koje uvode autori u svoj Udžbenik, tj. proučavanje i propitivanje djela i stavova pojedinih povjesničara (sekundarnih povijesnih izvora) o pojedinim povijesnim događajima i procesima nisu propisani službenim kurikulumom za nastavu Povijesti u gimnazijama. Agencija dalje navodi da službeni kurikulum propisuje nešto posve drugo, tj. poučavanje povijesti čovječanstva kroz šest tehničkih koncepata od kojih su pojedini zanemareni i minorizirani, da pojedini povijesni zemljovidi sadrže pogrešne prikaze, da pojedini primarni povijesni izvori nisu adekvatno objašnjeni i pitanja uz njih nisu dobro oblikovana te da sugestivna pitanja nisu prihvatljiva u udžbenicima, a Udžbenik ih sadrži u većem broju.
> Prof. Nazor u velikoj analizi za Narod.hr: Pogledajte što gimnazijalci uče o Stepincu, Milki Planinc, a tek o Domovinskom ratu
Agencija zaključuje da se i u preostalim dijelovima Udžbenika nalaze sugestivna pitanja i fotografije koje učenike upućuju na pogrešne zaključke te ne razvijaju kritičko mišljenje i aktivno učenje, posebno u poglavlju Udžbenika koje se odnosi na stvaranje moderne Republike Hrvatske, višestranačje u Republici Hrvatskoj i Domovinski rat. Udžbenik u pojedinim dijelovima sadrži netočne činjenične podatke i kriva tumačenja pojedinih povijesnih procesa, a koji bitno utječu na vjerodostojnost sadržaja i upućuju učenike na pogrešne zaključke ili otežavaju stjecanje znanja.
Slijedom navedenog, s obzirom na to da je sukladno članku 15. stavku 1. podstavku 4. utvrđeno da Udžbenik sadrži netočne i zastarjele podatke koji bitno utječu na vjerodostojnost sadržaja i koji upućuju učenike na pogrešne zaključke ili otežavaju stjecanje znanja, na temelju članka 15. stavka 2. Zakona riješeno je kao u izreci ovoga rješenja”, stoji u rješenju.
Protiv ovog rješenja bilo je moguće pokrenuti upravni spor tužbom pred nadležnim upravnim sudom u roku 30 dana od dana dostave, ali prema informacijama koje je Narod.hr dobio – Profil Klett to nije učinio.
> Prvi objavljujemo: Ovo je dokument kojim je 2021. odobren sporni udžbenik povijesti
Stručno povjerenstvo potpuno krivo ocijenilo udžbenik povijesti
Narod.hr od MZO-a je dobio i recenziju stručnog povjerenstva o povučenom udžbeniku. Ocijenili su ga kao potpuno usklađenog sa zahtjevima Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu (NN 116/2018.) i Kurikulumom za nastavni predmet Povijest za osnovne škole i gimnazije u RH (NN 27/2019.) te s Pravilnikom o udžbeničkom standardu za procjenu udžbenika i drugih obrazovnih materijala (NN 9/2019.).
“Udžbenik je temeljen na povijesnim činjenicama i recentnim tumačenjima struke te na znanstvenim teorijama i spoznajama iz područja odgoja i obrazovanja, učenja i poučavanja. Usklađen je s ciljevima, načelima i odgojno-obrazovnim ishodima učenja predmetnoga kurikuluma i vezanim kurikulumskim dokumentima za poučavanje Povijesti i nedvojbeno pridonosi razvoju kompetencija i usvajanja ishoda koji su definirani svim relevantnim dokumentima za predmet Povijest.
>Dossier(1/4): Razotkrivamo ideološko-interesnu mrežu oko povučenog udžbenika povijesti
> Dossier (2/4): Kako je nekompetentni Torbica postao autor udžbenika o povijesti 20. stoljeća?
> Dossier (3/4): Kako je Hrvatska udruga nastavnika povijesti povezana s manipulacijama u povučenom udžbeniku?
> Dossier (4/4): Hajdarovićeva samoviktimizacija i neodgovorena pitanja
Također, udžbenik na inovativan i poticajan način omogućuje međupredmetnu povezanost, i obuhvaća sve odgojno-obrazovne ishode predmeta za 4. razred gimnazije. Usmjeren je na promicanje temeljnih vrijednosti koje proizlaze iz opredijeljenosti hrvatske obrazovne politike za cjeloviti osobni razvoj učenika, za dostojanstvo ljudske osobe, slobodu, emancipaciju, ravnopravnost, pravednost, čuvanje i razvijanje duhovne i materijalne te prirodne baštine Republike Hrvatske i za europski odnosno svjetski (globalni) suživot.
Sadržaj udžbenika prate slike, fotografije, karte, likovni, grafički i drugi prilozi koji pomažu u vizualizaciji sadržaja i primjereni su dobi učenika, funkcionalni su i točni. Zadovoljeni su i ostali likovno-grafički standardi i zahtjevi. U udžbeniku su označena mjesta kada se učenike upućuje na korištenje dodatnih digitalnih sadržaja, analizu povijesnih izvora i različite zadatke kao i novih pojmova. Veličina slikovnog materijala (ilustracija, shema, fotografija, karata) je odgovarajuća što olakšava analizu i usporedbu istih. Stranice udžbenika su pregledne, dobro raspoređenog teksta i popratnog materijala, vizualno privlačne”, navodi se.