Fenomen Severina: Od čedne djevojke do gaženja vrijednosti i instrumenta ‘srpskog svijeta’

Severina
Foto: FaH

Zabavljačica Severina Vučković, koja je nedavno privukla pozornost kad joj je spriječen ulazak u Srbiju, u tri desetljeća prošla je preobrazbu od pjevačice lakih nota do simbola destruktivne politike u Hrvatskoj. Postala je politički fenomen, iako toj ulozi nije dorasla.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Imajući u vidu njezin osobni profil, ulogu u svijetu zabave, javne istupe, promjene imidža, društvene trendove i političke okolnosti, nameće se zaključak da je riječ o protagonistici subverzivne lijeve politike, koja je istodobno instrument velikosrpske strategije.

Od pjevačice, koja je krajem devedesetih svojim pjesmama oduševljavala hrvatsku domoljubnu mladež, u međuvremenu se prometnula u simbol vrijednosnog relativizma, rušenja općih vrijednosti i novog jugoslavizma.

Severina je bila simbol čednosti i domoljublja

Severina Vučković rođena je 1972. u Splitu. Ondje je pohađala i glazbenu školu, koju je prekinula zbog profesionalne karijere.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pjesmom “Dalmatinka” nametnula se na hrvatskoj glazbenoj sceni. Ta pjesma o “tri ljubavi”, osvojila je Hrvatsku. Stihovi: “Prva mi je Gospe moja, druga mi je ljubav tvoja a treća je bila boja” savršeno je opisivala vrijednosni sustav i osjećajnu paletu prosječnih djevojaka barem iz južnih hrvatskih krajeva, a prihvaćena je i drugdje.

>Severina o ‘izmišljenoj aferi’ na OI: Molim ‘vjernike’ i desničare da se bave pravima hrvatske djece

Na sličan je način doživljavana i njezina “Djevojka sa sela”, koja je postala svojevrsna himna hrvatskih navijača, ali i igrača na Svjetskom nogometnom prvenstvu u Francuskoj 1998. godine. Hrvatska je tada, praćena Severininim glasom, u velikom stilu iskoračila na svjetsku nogometnu pozornicu, na kojoj se zadržala do danas.

Pjesma “Djevojka sa sela” naprosto je bila izraz autentičnog hrvatskog identiteta u tada još mladoj državi i ambicioznom društvu koje je bilo silno ponosno na svoje kulturološke posebnosti. Jednak status kao simbol čednosti i čistog, iskrenog domoljublja imala je i ranije objavljena pjesma “Trava zelena”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Privatni život kao podloga za kulturološki performans

U međuvremenu, u upućenim krugovima nogometaša, vojnika i drugih aktera noćnog života, počele su kružiti neukusne priče o Severininim privatnim sklonostima i navikama. Riječ je o pričama, no privatni život treba biti zaštićen sve dok je dotičnoj osobi do toga stalo.

Severina
snimka zaslona

Severina kao pjevačica očito se u to vrijeme tražila, njezin uspjeh u popularnoj glazbi bio je, u skladu s kulturološkim trendovima smjene tisućljeća, prolazan.

Posebice se to odnosilo na Severinu kao simbol pobožnosti i čednosti. No čednost je u međuvremenu otkrivena kao laka meta u sve žešćim napadima na tradicionalne vrijednosti i konzervativnu potku društva. Čednost i njezina suprotnost, raskalašenost, predstavljaju idealne teme u rušenju javnog morala.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

‘Slučajna’ porno zvijezda

2004. na tada još slabašnim društvenim mrežama pojavio se pornografski uradak koji prikazuje Severinu u spolnom odnosu s navodno oženjenim muškarcem. Tvrdilo se da je video star desetak godina.

>Uskok istražuje je li Severina počinila kazneno djelo seksualne ucjene vještaka u borbi za dijete

Severina je, tako je to izgledalo, bila duboko pogođena objavom videa i pokušavala je spriječiti njegovo širenje, premda je iole upućenome već tada bilo jasno da se nešto što se jednom našlo na internetu ne može više ukloniti.

Severina
Foto: Snimka zaslona

Neovisno o pitanju koji je smisao snimanja intimnog odnosa, u Hrvatskoj su tada brojni tugovali zajedno sa Severinom, vjerujući da je žrtva zločestih ljudi.

Nekoliko mjeseci nakon toga, Severina se prvi put pojavila u javnosti, na televiziji, gdje je dobila priliku podijeliti s nacijom svoju duboku bol zbog tako bezobzirnog gaženja njezina dostojanstva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

‘Savršena’ kombinacija čednosti i raskalašenosti

Bila je čedno odjevena, semiotika njezina nastupa snažno je upućivala na čestitu, bespomoćnu ženu koja pokušava izići na kraj s boli koja joj je nanešena. Pomno oblikovanom frizurom odavala je dojam nevine djevojčice kojoj je stalo samo do poštenja i koja je neutješna zbog gubitka ugleda.

Voditelj emisije nije pokazivao namjeru razgovarati o pozadini skandala niti o društvenim okolnostima slučaja. Njegova su pitanja bila samo natuknice kako bi njezina priča izazvala što veću samilost.

Iole upućenima u neverbalnu komunikaciju, ali i u sami kontekst događanja, najkasnije u tom trenutku bilo je nedvojbeno jasno da je riječ o insceniranom slučaju, pomno razrađenoj marketinškoj strategiji kojoj je jedini cilj bio napraviti od Severine novu ikonu nečega. Čega, to će uskoro postati jasno.

Severina je postala protagonist trivijalizacije svega

U toj strategiji imala je sjajan uzor. Američka pjevačica Madonna Louise Ciccone odlučila je ime Madonna marketinški iskoristiti i ugraditi aluziju na Bogorodicu u javni nastup pun erotike. Taj koncept miješanja sakralnog i besramnog, radikalna moralna provokacija, očito pada na plodno tlo kod mnogih čiji vrijednosni sustav nije stabilan.

>Severina se hvali da je krizmana kuma, a prije par tjedana podržala usmrćivanje bebe Grge

Severina je otišla korak dalje. Njezini su se nastupi sve više punili erotikom, uz provokativni izričaj koji je rušio sve moralne, vrijednosne i estetske okvire.
Severina

To ne bi mogla činiti da nije imala ogromnu podršku medija. Večernji list objavio je 2013. pohvalno izvješće o njezinu “nastupu” na procesiji u povodu blagdana svetog Vlaha u Dubrovniku.

Crkva i sveti Vlaho ‘u službi’ Severine

Pozornica je bila idealna, Dubrovnik i jedan od najvažnijih vjerskih, kulturnih i općenito društvenih događaja u Hrvatskoj. Na fotografijama se vidi Severina kako samopouzdano u izazovnom izdanju korača mimo procesije.

Taj marketinški uradak osmišljen je i odrađen savršeno profesionalno. Severina u crnoj uskoj mrežastoj haljini, ispod koje je tkanina koja sugerira golotinju, u visokim crnim štiklama s crvenim potplatama, s držanjem glavne zvijezde vjerskog obreda. Sudionici procesije, biskupi, svećenici, redovnice i ostali vjernici gledaju u nju, upravo kao da je središte spektakla.

Profesionalni fotografi znaju kako načiniti takve snimke. Svaki čovjek, od običnog prolaznika do samog pape, kad mu u vidokrug upadne nešto neuobičajeno okrenut će glavu i pogledati. U tom trenutku škljoca fotoaparat i stvara iluziju kao da svećenik u procesiji požudno gleda erotsku zvijezdu. Prijezir ili čak gađenje sudionika već u slijedećem trenutku, naravno, nisu snimljeni.

‘Časne sestre i svećenici sa svijećama u rukama nisu odoljeli pogledati u Severinu’

Naslov u Večernjem listu glasio je: “Severina u izazovnoj haljini plijenila poglede časnih sestara”. Podnaslov glasi: “Časne sestre i svećenici nisu odoljeli iz procesije pogledati u Severininom smjeru, a mnogi su se i nasmiješili“. U tekstu je Severina “naša najpopularnija pjevačica”, koja je “samo kratko rekla” kako je to bilo “lijepo druženje u Dubrovniku”.

“Nakon što su brojni redovnici i redovnice sa svijećama u rukama prošli pokraj nje, Severina se posvetila obožavateljima. Fotografirala se s djecom koja su joj prilazila…”, piše u reportaži.

>Dok Severina ljetuje u Italiji – njezini bivši muževi proslavili zajedno rođendan, doveli i njezinog sina Aleksandra

Njezini provokativni nastupi nisu se ograničili samo na izazivanje javne sablazni u socijalnom kontekstu, štoviše, otkrila je kako sablazan može biti unosna kad se umiješa u politiku.

Otkrila Jugoslaviju

Severina Vučković (Kojić) obična je pjevačica popularne glazbe, ne odveć obrazovana žena, koja ne posjeduje kompetencije potrebne za tako razrađen strateški pristup. No, očito posjeduje jednu osobinu koja je tome preduvjet, a to je vrijednosni relativizam. Drugim riječima, spremnost na sve u cilju napretka u karijeri. Severina, kojoj su “Gospe moja, ljubav tvoja i bila boja” bile tri jedine ljubavi, otkrila je Jugoslaviju.

Izvođače popularne glazbe hrvatska je neovisnost gurnula u nezavidnu situaciju, smanjilo im se tržište. U grubim okolnostima show-businessa valjalo je preživjeti s prorijeđenim koncertima i desetkovanom publikom. Mnogi hrvatski zabavljači stoga su ponovno otkrili srbijansko tržište, koje ih je tražilo zbog stare slave i koje ih je jedino od svih inozemnih  prihvaćalo zbog jezičke bliskosti.

No protagonisti na srbijanskom tržištu nisu odustali od Jugoslavije, za njih ne postoji razlika između srpskog i hrvatskog jezika, ne postoje kulturološke razlike, ne postoji razlog zašto je Hrvatska napustila Jugoslaviju.

Oliver Dragojević nije pristao na zov iz Srbije

Jedan od onih koji nisu popustili tome izazovu, Oliver Dragojević, otvoreno je poručio kako nikada više neće otići u Srbiju. Znao je da ga ne zovu samo zbog publike, nego zbog toga što bi ga htjeli iskoristiti kao dokaz da jugoslavenska, velikosrpska ideja ima budućnost.

Među onima koji su taj izazov prihvatili našla se i Severina. Počela je surađivati s Goranom Bregovićem, a već 2001. nastupila je zajedno s Đorđem Balaševićem u Novom Sadu.

Slijedila je i žanrovska preobrazba. Severina je sve više odavala dojam srpske “pevaljke”, uključujući i jednostavne, orijentalne ritmove, banalne i uglavnom besmisle tekstove i naravno erotiku.

Njezin angažman padao je na plodno tlo. Dok se još osamdesetih tipična srbijanska popularna glazba, “cajke” ili “turbo folk”, u među Hrvatima slušala samo u određenim krugovima, a odmak od njih bio civilizacijsko pitanje, dok primjerice u Zagrebu nije bilo ni jednog javnog mjesta na kojemu bi se slušala takva glazba, o “narodnjačkim klubovima” da i ne govorimo, već početkom devedesetih ona je sve više prodirala u hrvatsku javnost.

Čarape zvijezde srpskog turbo folka na Hrvatskoj televiziji

U međuvremenu se stiglo dotle da jedna od glavnih protagonistica takvog izričaja, “Lijepa Brena”, na Hrvatskoj televiziji besplatno reklamira svoje čarape.

>HRT se posipa pepelom: Nismo imali namjeru reklamirati Brenine čarape

Severina se sve više identificirala s “cajkama”, o čemu govore i naslovi njezinih novijih pjesama, poput: “Gas gas”, “Tarapana”, ili pjesme koje su objavljene 2008. “Muškarcu samo treba kurva”, “Gade”, na albumu znakovita naziva “Zdravo Marijo”.

Preobrazba je bila potpuna, potpuno u skladu s očitim, subverzivnim napadima na vrijednosnu strukturu hrvatskog društva, uključujući i krajnje banaliziranje vrijednosti.

Njezina pjesma “Moja štikla”, s kojom je 2006. nastupila na Euroviziji, primjer je trivijalizacije svega i srozavanja glazbenog izričaja, čak i popularnog, na najnižu razinu. Pitanje je na koji je način odabrana da zastupa Hrvatsku, ali oni koji su upozoravali da je riječ o sramoti, u javnosti su proglašavani zatucanima.

Severinina vjenčanja sa Srbijom

Severinin brak sa Srbijom, simbolično okupljanje “Jugoslavije” pod istim kulturološkim krovom, okrunjen je stvarnim brakom s pripadnikom srbijanskog “visokog društva”. Postala je “srpska nevjesta”. Time je, poput svojedobno srpskog kralja Aleksandra, postala “ujediniteljica”, barem u kulturološkom smislu.

Severina
Foto: FaH

Ne treba ni naglašavati da su u tome “ujedinjenju” važnu ulogu odigrali hrvatski mediji, posebice oni koje se posljednjih godina zbog vlasničkih odnosa povezuje s velikosrpskim projektom “srpskog svijeta“.

Već je pri predstavljanju albuma “Zdravo Marijo”, upriličila svojevrsno “vjenčanje”. Predstavljanje je izgledalo kao svadba, pojavila se u, naravno, erotskoj vjenčanici, “svatove”, među kojima su bili uglednici hrvatske estrade, ukrasila je rozim krunicama, a Goran Bregović bio je “kum”. Ni ovdje nije potrebno posebno naglašavati da je “svadba” imala elemente srpskog folklora.

No to je bila samo najava pravog vjenčanja, naravno, “jugoslavenskog”. Severina se 2015., tako su javili mediji, u župnoj crkvi Pohođenja Blažene Djevice Marije u Balama vjenčala sa srpskim nogometašem Igorom Kojićem. Kako bi marketinški učinak bio što veći, svadba je održana čak tri puta. Prvi put u Balama, drugi put u Beogradu i treći put u Zanzibaru. Mediji su se pobrinuli da hrvatska javnost ne ostane zakinuta ni za jedan detalj.

Brisanje granice između intime i javnosti

Višegodišnji javni “bračni” performans s elementima glazbe, glamura i izopačenosti vješto je upravljan kao kakav “Big Brother”.

No, bračni cirkus nije dugo potrajao, raspao se 2021., nije poznato zbog čega. Koliko su stvarni, intimni osjećaji imali ulogu u njegovu pokretanju i u njegovu svršetku, teško je ocijeniti.

>Severina završila na policiji nakon što ju je sestra optužila za fizički napad

Prije toga, Severina je bila u vezi sa srpskim poduzetnikom Milanom Popovićem, s kojim ima i sina.

Nakon prekida veze, počeo je rat oko djeteta, naravno, sve pod svjetlima reflektora. Teško je reći je li dijete bilo majčino sredstvo, ali nečije jest. Skrbništvo nad djetetom postalo je međunarodno pitanje i prvoklasni medijski događaj. Svoje poraze pred sudom ucviljena Severina je dijelila s cijelom javnošću i zahtijevala suosjećanje i podršku.
Kako će se ta beskompromisna trivijalizacija najviših vrijednosti nastaviti, nije predmet ozbiljnog razmatranja.

Promicateljica woke ideologije i zahladnjenje sa Srbima

Posljednjih godina Severina je otkrila još jednu nišu. “Djevojka sa sela”, kojoj je Gospa “prva ljubav”, pridružila se woke pokretu. S terase Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu mahala je zastavom duginih boja, s Predragom Matićem promovirala je LGBTQ paradu, snimala spotove podrške osobama koje žele “promijeniti” spol, javno je izrugivala molitelje krunice. Priključila se onima koji su trenutačno u Hrvatskoj najglasniji i najzastupljeniji u medijima.

Lekić-Fridrih
Foto:Fah

Činjenica je da je Severina prošli tjedan zaustavljena na srbijanskoj granici. Neki mediji pišu da je uhićena, neki da je samo ispitana, neki tvrde da joj je zabranjen ulazak u Srbiju a drugi da se naljutila i sama se vratila. Svi pišu opširno, s očitom željom da Severina zadrži status zvijezde.

Incident na granici postao je tema i na najvišoj političkoj razini u Srbiji. U pristupu tipičnom za to društvo, državni dužnosnici stvarno joj daju ulogu političkog čimbenika, s nezaobilaznom dozom pakosti i posvemašnjeg obeščašćenja.

Iz nekog razloga Severina sada nije po volji srbijanskoj vrhušci. Očito je razlog tome u odnosima unutar srbijanskih političkih struktura.

Projekt velikosrpske politike sa skromnim potencijalom

Predsjednica srbijanskog parlamenta Ana Brnabić čak je napomenula da je u svemu tome bilo važno Severinino mišljenje o Srebrenici i Jasenovcu. Što bi to Severina mogla relevantno reći o Srebrenici i Jasenovcu?

Oglasio se čak i srbijanski predsjednik Aleksandar Vučić, koji je izjavom kako o Severini misli “sve najgore” potvrdio da je pjevačica politički čimbenik. No, rekao je da je zadržavanje na granici bilo “glupo”.

>Možemo, Severina, Veljača, Derifaj na otvaranju LGBTQ festivala u HNK

Severina je projekt. Ona je dio strategije širenja srpskih imperijalnih ideja u Hrvatskoj. Ona je izvrsna “pevaljka”, kako se u Srbiji naziva zabavljačice takve vrste, ali ništa više. Ona ne može postati čimbenik, jer ne posjeduje odgovarajuće kompetencije. Samo je igračka u rukama onih koji su oblikovali njezinu karijeru i onih kojima služi u političke svrhe.

Najveći ljevičari u Hrvatskoj i danas su najveći Jugoslaveni. No njihove ideje očito ne prolaze uvijek među srbijanskom elitom.

Severina utječe na budućnost Hrvatske

Bez obzira kako se njezina karijera nastavila, Severina je ostavila dubok trag. Zasadila je u Hrvatskoj klicu balkanske kulturne politike, koju ponajviše odlikuje upravo srozavanje kulture.

Na društvenim mrežama, koje danas oblikuju svijet, taj je trag najvidljiviji. Brojna hrvatska djeca razmjenjuju trivijalne uratke u kojima se hrvatski identitet utapa u jugoslavenstvo. Filmići sa Severininim nastupima dijele se zajedno s kulturološkim simbolima pod naslovom “balkanski”: vrste hrane, popularna pića, plaža u Makarskoj ili panorama Dubrovnika kao “balkanski raj”, sve začinjeno laganom erotikom, plitkim vjerskim porukama, četničkim pjesmama i ruskim koračnicama.

U međuvremenu, pojam “Balkan” kao identitetska oznaka sve se češće zamjenjuje pojmom “Jugoslavija”, uz zvijezdu petokraku i kartu Jugoslavije.

Ako netko misli da se nitko ne brine sustavno o budućnosti hrvatske djece, vara se.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.