Odvjetnik Novosel (UiO): Narod je polazišna točka, izvor i osnova instituta referenduma kao neophodnog korektiva vlasti

Foto: snimka zaslona

“Narod je polazišna točka, izvor i osnova instituta referenduma kao neophodnog korektiva gotovo uvijek, barem malo, kontaminirane posredne vlasti, odnosno njezinih predstavnika”, poručio je s okruglog stola ‘Čemu referendum’ odvjetnik Karlo Novosel ispred U ime obitelji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Cilj okruglog stola je potaknuti širi, ali i stručni dijalog o tome kako urediti referendumsko izjašnjavanje i potaknuti demokratske procese u Republici Hrvatskoj s naglaskom na snažniju participaciju građana u donošenju političkih odluka koje direktno utječu na njihove živote.

> Odvjetnik Novosel: Kroz novi zakon referendumske će se inicijative pokušati još više ograničiti
> Optužnica Josipi Rimac: Slavila je pobjedu pjevajući srpske cajke, a s Kuščevićem ukrala referendum “Narod odlučuje”
> (FOTO) Kako je Plenkovićeva Vlada 2018. ignorirala volju građana i ukrala referendum Narod odlučuje

Pravno uređenje svakog koraka referendumskog procesa

“Mi smo kroz referendumsku praksu i vlastito iskustva spoznali činjenicu hotimično odnarođene vlasti. Kako ove sada tako i nekih ranijih drugih političkih opcija, a koje su često podržane od pristranih NGO-a. To je za posljedicu imalo gubitak povjerenja u samorazumljivu konvenciju. Pravni propisi, Ustav, zakoni koji reguliraju pitanje referenduma, pravo, ne može ići u korak s društvenim promjenama s obzirom na tromost i prirodu prava, tako da je potrebno pravne rupe popunjavati konvencijama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako su referendumske inicijative pokazale gubitak povjerenja u takve konvencije, smatramo nužnim formiranje referendumskog zakonodavstva koje će nesumnjivo, decidirano i jasno pravno urediti svaki korak referendumskog procesa uz propisivanje dostupnosti efikasne i brze pravne zaštite za slučaj sumnje u povredu prava sudionika referendumskog procesa”, istaknuo je Novosel.

Što je sporno u nacrtu prijedloga zakona?

“Nacrt prijedloga Zakona favorizira protivnike narodne referendumske inicijative, time što protureferendumski odbor, koji nema nikakav legitimitet prikupljenih potpisa, suprotstavlja organizacijskom odboru koji je prikupio barem 10 posto potpisa od ukupnog broja birača te daje slobodnu ruku različitim razinama vlasti da sudjeluje u protureferendumskoj kampanji uz protureferendumski odbor, čime suprotstavlja vlast narodu, što je pogrešan koncept. Kodeks dobre prakse Venecijanske komisije o referendumima navodi da “javne vlasti ne smiju utjecati na rezultat glasovanja kroz prekomjernu, jednosmjernu kampanju” , pojasnio je Novosel.

“Potrebno je odrediti da se potpisi mogu prikupljati na bilo kojem mjestu na području Republike Hrvatske, kao što je to u Zakonu o izborima zastupnika u Hrvatski sabor, Zakonu o lokalnim izborima, Zakonu o izboru Predsjednika Republike Hrvatske i Zakonu o izboru članova u Europski parlament iz Republike Hrvatske te putem aplikacije e-građani. nema razloga zašto bi prikupljanje potpisa za kandidiranje državnih i lokalnih dužnosnika bilo moguće na svim javnim i privatnim mjestima, a za narodnu referendumsku inicijativu samo na javnim mjestima koje odredi lokalna samouprava”, zaključuje odvjetnik.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kritična pitanja

Zaključno, ukazao je ponovno na nekoliko kritičnih pitanja:

  • Prikupljanje potpisa na svim javnim površinama i na privatnim mjestima (po kućama, na radnom mjestu) kao za predsjedničkim izborima
  • Prikupljanje potpisa preko sustava e-građani ili posebne aplikacije DIP-a (ako je žele napraviti za sve referendumske inicijative)
  • Omogućiti da volonteri mogu upisivati podatke, uz vlastoručni potpis građana
  • Usklađivanje normi broja potpisa i vremenskih rokova s državama EU (npr. 2% u 3 mjeseca) te minimum 14 dana za brojanje i pripremu potpisnih lista (po referendumskom pitanju – 2 pitanja 2×14 dana), maksimalno 30 dana
Foto: GONG
  • Da se ostavi norma da se usvojeni zakoni i/ili dijelovi Ustava mogu mijenjati samo na narodnom referendumu, kako su i doneseni
  • Da se vodi katalog odbijenih potpisa i razloga odbijanja (za pregled potpisnih lista u pisanom obliku)
  • Propisati da vlast ne može davati mišljenja o narodnoj referendumskoj inicijativi za vrijeme prikupljanja potpisa (propisati neku vrstu “šutnje” kao izborne šutnje), ne smiju zagovarati niti obeshrabrivati prikupljanje, već se mogu očitovati jedino ako se prikupi dovoljan broj potpisa

 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.