Odvjetnik Karlo Novosel, član Upravnog odbora U ime obitelji, u razgovoru za Narod.hr pojasnio je što je s pravne strane udruga nedavno tražila po pitanju tzv. promjene spola. Pravilnik kojim se regulira ‘promjena spola’ je donesen u vrijeme SDP-ovog ministra Siniše Varge (Vlada Zorana Milanovića). Potpisao ga je 2014. godine. Donesen je na način koji je suprotan odredbama Ustava Republike Hrvatske. I suprotan hijerarhiji pravnih propisa, upozoravaju iz udruge U ime obitelji. UiO je Ustavnom sudu Republike Hrvatske podnijela prijedlog za pokretanje postupka ocjene suglasnosti sa zakonom i Ustavom Republike Hrvatske Pravilnika o načinu prikupljanja medicinske dokumentacije te utvrđivanja uvjeta i pretpostavki za promjenu spola i/ili života u drugom rodnom identitetu te ocjenu ustavnosti Zakona o maticama.
> Manipulativno novinarstvo: Što vam je Štrbac s Nove TV prenijela, a što prešutjela o UiO?
Kako je mnogima, koji se ne bave pravom, ostalo nejasno zašto je to važno i što to znači, odvjetnik Novosel pojašnjava detaljno.
Narod.hr: Možete li laički pojasniti čitateljima o čemu se radi i zašto je potez UiO važan?
Odvjetnik Novosel: Osporavanim propisima, Pravilnikom o promjeni spola i Zakonom o maticama, u hrvatski je pravni poredak uvedena mogućnost ‘promjene spola’. Te sve pravne i statusne posljedice koje iz takve promjene proizlaze za pojedinca odnosno osobu koja se odluči za takav medicinski odnosno statusni zahvat. Kada pričamo o statusnim zahvatima, a što je pravna kategorija, isto se odnosi na osobne karakteristike i stanja svake osobe. Koje se, za potrebe određenih društvenih i državnih djelovanja, bilježe u državnim knjigama. A što su na prvom mjestu državne matice (rođenje, vjenčanje, smrt i sl.).
Cilj svakog pravnog propisa, a koji u hijerarhiji kreću od Ustava pa se spuštaju niže prema zakonu i još niže prema podzakonskim propisima, je pravno uređivanje društvene materije i društvenih pojava. Te davanje svakoj društvenoj situaciji odnosno društvenom događaju pravni okvir na koje se pojedinci, članovi društva, mogu osloniti. Ustav, kao temeljni propis sa kojim moraju biti suglasni svi ostali gore navedeni, nema uređenu materiju i/ili definiciju spola. I to obzirom da se mnoge kategorije, a koje su oduvijek bile samorazumljive, u suvremenom društvu nametnuto preispituju. Te se stoga otvorilo čitavo novo i beskonačno područje potencijalne pravne regulativne.
>U ime obitelji traži ocjenu ustavnosti zakona i pravilnika koji reguliraju tzv. promjenu spola
No, ono što Ustav propisuje te ono što još uvijek jeste samorazumljivo i nepreispitivo je činjenica da ‘promjena spola’ svakako ulazi u kategoriju zdravstvene zaštite. Sukladno Ustavu Republike Hrvatske zdravstvena zaštita obvezno se ima uređivati zakonom. Što u ovom slučaju nije poštovano. Druga osporavana činjenica jeste da je ova materija promjene spola propisana podzakonskim propisom, Pravilnikom.
Dok je posebnim zakonom koji uređuje što to Pravilnik jeste i što se njime propisuje, Zakonom o sustavu državne uprave, jasno, a opet samorazumljivo, uređeno da je namjena pravilnika provedbene. A ne konstitutivne naravi. Laički rečeno u ovom spornom slučaju: Pravilnik ne može odrediti što je spol. Kada se može promijeniti, kako će se promijeniti, koje to ima posljedice i sl. Već isključivo može propisati tehničke i operativne detalje svega navedenoga, a kada to bude propisano zakonom.
Pravilnikom iz 2014. godine koji je potpisao SDP-ov ministar Siniša Varga uređena je izuzetno bitna tema koja se odnosi na zaštitu zdravlja pojedinca, a na način koji je suprotan odredbama Ustava Republike Hrvatske. I suprotan hijerarhiji pravnih propisa.
Narod.hr: Koje su moguće odluke Ustavnog suda po ovom pitanju i što bi koja odluka značila?
Odvjetnik Novosel: Ustavni sud može prihvatiti prijedlog udruge i krenuti u ocjenu zakonitosti odnosno ustavnosti. Ili može odbiti takav prijedlog i ne ulaziti u preispitivanje rečenog. Ukoliko uđe u preispitivanje zakonitosti i prihvati argumente udruge Ustavni sud može ukinuti osporavane odredbe propisa. Što bi značilo da će one prestati imati bilo kakav učinak. Odnosno djelovanje od trenutka donošenja odluke Ustavnog suda ili iste osporavane odredbe poništiti. Što bi značilo da iste nikada nisu važile te će takova odluka imati djelovanje unatrag (ex tunc).
Narod.hr: Što je problematično u donošenju pravilnika umjesto zakona?
Odvjetnik Novosel: Kako sam gore obrazložio, sustav pravne snage propisa i njihove hijerarhije zakone stavlja iznad pravilnika. Stoga pravilnici moraju biti u skladu sa Ustavom i zakonom, a zakon mora biti u skladu sa Ustavom. Donošenjem pravilnika kojim se zakonodavna materija uređuje preskakanjem ove hijerarhije počinjena je gruba povreda pravnog poretka. Te su iznimno bitna pitanja od važnosti za zdravlje građana stavljena na milost i nemilost te arbitrarnost pojedinca – trenutnog ministra resornog ministarstva. Isto je ne samo neprihvatljivo sa stajališta pravne znanosti već je iznimno opasno u vidu otvaranja vrata autokratskom postupanju.
Narod.hr: Preskaču li se neki koraci ili zaobilaze kad se donosi pravilnik?
Odvjetnik Novosel: Ono što je dodatno neprihvatljivo, a neka čitatelji sami izvedu zaključak o možebitnim razlozima takovog postupanja, jeste da su ovakvim “proceduralnim propustima” zaobiđeni redovni i nužni protokoli. Svrsishodno i smisleno postojeći, kojima se uređuje način donošenja pravnih propisa. Naime, donošenje zakona nužno prolazi kroz zakonodavnu proceduru pred Hrvatskim saborom.
Ova procedura obuhvaća radove u odborima, nacrte zakona, javnu raspravu, glasovanje, amandmane i sl. A što je uvijek, pogotovo u društveno osjetljivim temama, popraćeno lupom javnosti i medija. U konkretnom osporavanom slučaju ‘promjene spolova’ i uvođenja rodnog identiteta isto je, očigledno ciljano, izostalo. Te je time stručna, politička, ali i opća javnost uskraćena za društveno bitne informacije. A osobe kojima je potrebna zdravstvena zaštita za sustavni i temeljiti zakonodavni okvir.
>Birokracija oko promjene spola; na kušnji: U ime obitelji traži ocjenu ustavnosti
Narod.hr: Kakva su očekivanja udruge UiO i vas kao odvjetnika u ovom slučaju?
Odvjetnik Novosel: Kada bi se poštivale pravne norme i pravni poredak očekivanja bi zasigurno bila samorazumljiva i ne bi ih trebalo dodatno obrazlagati. Nažalost, trenutačno funkcioniranje državne vlasti, uključivo i Ustavnog suda RH, ne daje nam pravo na pretjerana očekivanja u pravično regulatorno postupanje. No istovremeno nam daje dodatni i nemjerljivi poticaj da se takvom nedemokratskom djelovanju kao sudionici civilnog društva još intenzivnije pozabavimo svim raspoloživim pravom dopuštenim sredstvima.
Tekst se nastavlja ispod oglasa