Ako se pristupne ceste Pelješkom mostu ne izgrade do 2023. godine, Hrvatska će morati vratiti novac Europskoj uniji.Ostaje nadati se da se takav crni scenariji neće dogoditi i da će se projekt mosta i pristupnih cesta zaokružiti u predviđenim rokovima, premda je teoretski moguć zbog brojnih žalbi u postupku javne nabave i odabira najpovoljnijeg izvođača radova, piše Slobodna Dalmacija.
Nakon pompozne svečanosti na gradilištu pelješkog mosta i posjeta kineskog premijera Li Kequianga uslijedio je još jedan hladan tuš – žalba austrijskog “Strabaga” na odabir izvođača radova na dionici pristupne ceste Duboka – Sparagovići. Tako je dovršetak projekta pelješkog mosta i pristupnih cesta postao još dalji i neizvjesniji jer će Kinezi izgraditi most puno prije pristupnih cesta.
Svjesni su toga i u Ministarstvu prometa i u Hrvatskim cestama, koje su investitori pelješkog mosta, ali su im ruke vezane Zakonom o javnoj nabavi, koji je usklađen sa zakonodavstvom Europske unije. Ni resorni ministar Oleg Butković nije mogao precizirati kada bi radovi na pristupnim cestama trebali početi. Tek je ustvrdio da očekuje kako će kompletan projekt biti dovršen do 2022. godine. Naime, prema potpisanom ugovoru s izvođačima radova, kineskom tvrtkom CRBC, rok za dovršetak mosta je srpanj 2021. godine. No to ne uključuje i radove na pristupnim cestama od Jadranske magistrale i Komarne, pa preko Brijeste do Stona, gdje ni jedna lopata nije zakopana.
Ako Kinezi nastave raditi ovakvim tempom (zabijaju i do četiri pilota dnevno), most će se završiti puno prije pristupnih cesta, koje već sada debelo kasne. Sve i kada bi na njima radovi počeli sutra, prema utvrđenim rokovima izgradnje kasnit će za mostom najmanje pola godine. Ali to su preoptimistična predviđanja jer tempo radova na pristupnim cestama diktiraju žalbe građevinskih tvrtki koje su se javljale na natječaje.
Podsjetimo, u tijeku su tri postupka javne nabave: izgradnja dionice Duboka – Sparagovići, stonske obilaznice (poddionice Sparagovići – Papratno i Papratno – Doli) te nadmetanje za opremanje i napajanje dionice Duboka – Sparagovići.
Premda u Hrvatskim cestama ističu da je rok za dovršetak cijelog projekta – gradnje mosta i pristupnih cesta – 31. siječnja 2022., to očito neće biti tako zbog trenutačnih i budućih žalbi u postupcima javnih nabava
Pelješki most tako je postao talac pristupnih cesta koje se nisu ni počele graditi. Ako se žalbe u postupcima javne nabave nastave ovim tempom, teoretski je moguće da se ceste ni ne započnu raditi u iduće dvije godine pa bi se Hrvatska mogla naći u velikom problemu zbog rokova diktiranih iz Europske unije, koja bi mogla tražiti povlačenje svog novca natrag.
Međutim, zakonodavac nije predvidio mogućnost takozvanog “obijesnog” podnošenja tužbi koje ruše postupke javne nabave u svim fazama, niti ima rješenje kako spriječiti “profesionalne” žalitelje. Naime, tijekom postupka javne nabave ponuditelji imaju pravo postavljati neograničen broj dodatnih pitanja, najčešće banalnih, i tražiti pojašnjenja, što dodatno produljuje rokove za donošenje konačne odluke. Primjerice, u jednom od postupaka ponuditelji su tražili dodatna pojašnjena oko izgleda zaštitne ograde premda je sve bilo specificirano u dokumentaciji.
Tako se po ovoj špranci postupci javne nabave za pristupne ceste oko pelješkog mosta mogu rastezati godinama, svakako puno dulje od 33 mjeseca, koliko je investitoru potrebno za izgradnju ove dionice od Duboke do Sparagovića. Osim što je postupak odabira izvođača radova vraćen na početak, Hrvatske ceste “Strabagu” moraju platiti i 100 tisuća kuna za troškove žalbenog postupka.