Godina dana od otvorenja Pelješkog mosta: Jeste li znali ove zanimljivosti?

projekt
Foto: mt

Na današnji dan prije godinu dana otvoren je Pelješki most koji je konačno povezao sjever i jug Hrvatske. Opravdanost gradnje potvrđuju i turističke brojke na Pelješcu i Korčuli, a gospodarski rast doživjela je i dolina Neretve.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Povijesni dan: Ovako je izgledalo otvorenje Pelješkog mosta kroz slike i videe

Mostom je prošlo preko 984.596 vozila

Pema podacima Hrvatskih cesta, u špici turističke sezone most u prosjeku dnevno prijeđe 13.880 vozila. U dosadašnjem dijelu godine mostom je prošlo 984.596 vozila. Najviše vozila od puštanja u promet bilo je u subotu 30. srpnja prošle godine, 19.029.

”Za usporedbu s rekordnom 2019. godinom prije početka epidemije, na brojilima postavljenima kod graničnog prijelaza s Bosnom i Hercegovinom, tijekom ljetnih mjeseci prosječni dnevni promet bio je 11.046 vozila”, kažu iz Hrvatskih cesta.

Opravdanost gradnje potvrđuje i broj turista na Pelješcu i Korčuli, a gospodarski rast doživjela je i dolina Neretve.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Čest motiv na društvenim mrežama

Vozači se više ne zaustavljaju na mostu, ali nova građevina i dalje je atraktivna. Reakcije turista vrlo su pozitivne. Oba odmorišta, Komarna i Blaca, vrlo su posjećena te se mnogi zaustavljaju kako bi se fotografirali s mostom u pozadini a slike prelaska Pelješkog mosta ostaju čest motiv na društvenim mrežama.

Dnevni prosjek vozila koja prelaze preko graničnih prijelaza varira ovisno o dobu godine, pa se za najvećeg vršnog opterećenja u turističkoj sezoni kreće oko 12.500 putnika i 8.300 vozila dnevno, kažu iz Policijske Uprave Dubrovačko-neretvanske županije.

>Korak bliže ostvarenju: Most između Splita i Kaštela gradit će tvrtka koja je gradila i Pelješki most

Najveći hrvatski infrastrukturni projekt

Pelješki most najveći je hrvatski infrastrukturni projekt, financiran sredstvima europskih fondova. Proteže se od Komarne na kopnenoj strani do Brijeste na Pelješcu. Duljina mosta, od osi do osi upornjaka je 2404 metra, a ukupna duljina s upornjacima je 2440 metara. Sve je bilo gotovo 19. travnja ove godine kada je u promet puštena obilaznica Stona, odnosno dionica Prapratno – Doli, ujedno posljednja faza projekta Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom, čime je taj projekt i službeno završen.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Plovidbeni profil ispod mosta je 200 puta 55 metara. Cjelokupna čelično-betonska konstrukcija ispod i iznad vode zajedno teška je kao 30 Eiffelovih tornjeva. Cijena mosta je 420 milijuna eura u čemu EU sudjeluje s 85%, a Hrvatska s 15%, javlja HRT.

>Izetbegoviću Pelješki most i dalje trn u oku: Kako su bošnjački političari pokušali opstruirati njegovu izgradnju?

Zanimljivosti Pelješkog mosta – anđeli čuvari

Podsjetimo da Pelješki most ima i svoje anđele čuvare. Godine 2015. pokrenuta je inicijativa da se s obje strane budućeg Pelješkog mosta postave skulpture anđela čuvara.

Riječ je o Anđelu sv. Duje s neretvanske strane mosta, bliže Komarni i Splitu, koje pripadaju Splitskoj nadbiskupiji, i Anđelu sv. Vlaha s dubrovačke strane.
Oba anđela replike su originalnih, manjih anđela iz lepoglavske crkve koju su ukrasili pavlini, a koja je europski spomenik baroka 18. stoljeća nulte kategorije. Replike su izrađene od bronce, a visoke su oko metar i pol.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Znate li da Pelješki most ima svoje anđele čuvare, replike iz Lepoglave gdje je Stepinac robijao?
pelješki most
Foto: fah

Pavlinski samostan i ćelija Alojzija Stepinca

Originalne skulpture u lepoglavskoj crkvi djelo su baroknih umjetnika 18. stoljeća i rezultat mara kojeg su pavlini, djelujući u Hrvatskoj, uložili u ovu crkvu. Uz crkvu u kojoj se nalazi ovaj oltar stoji stari pavlinski samostan kojega su komunisti bili pretvorili u zatvor. U jednoj od ćelija bio je zatočen i zagrebački nadbiskup bl. kardinal Alojzije Stepinac.

Upravo ta njegova poruka uklesana je na kamenu ispod postamenta anđela Duje. Na drugoj pak strani, ispod postamenta anđela Vlaha, stoji moto udruge ”Gradimo Pelješki most”, a on glasi: ”Anđeli su naše dvije ruke, a most je molitva da nam se poveže kopnena granica domovine”.

>Otkriveni Stepinčevi anđeli Duje i Vlaho, zašititnici budućeg Pelješkog mosta

Ugrađena krunica

Uz stotine tisuća tona betona, željeza i asfalta u Pelješki je most ugrađena i jedna krunica. Na taj su se potez odlučila dvojica inženjera Ivica Granić i Franko Berović.

Pelješki most
Foto: hkm.hr

”Poruka ovog našeg poteza bila je da jednog dana kada se ovoga sjetimo možemo reći svojoj djeci da smo tako nešto učinili i da im možemo reći da su te male sitnice važne kao i ljudi oko nas, ali posebno i Božja prisutnost u svemu što mi jesmo i što mi radimo”, rekao je tada inženjer Ivica Granić za Hrvatski katolički radio.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Kako je nastala Domovinska krunica koja je ugrađena u Pelješki most?

Križ kneza Branimira i šahovnica

Ivica Granić na poklon je dobio Domovinsku krunicu, s križem kneza Branimira i upravo je tu krunicu odlučio staviti u Pelješki most. ”Domovinska krunica mi se učinila jako lijepa i simbolična jer ima crveno-bijela zrnca koja podsjećaju na našu šahovnicu. Osim križa kneza Branimira na njoj se nalaze i Gospine slike iz svih većih marijanskih svetišta kako u Hrvatskoj tako u Bosni i Hercegovini”, naglasio je.

>Inženjeri koji su u Pelješki most ugradili krunicu:Od mostova, važniji su ljudi. Od ljudi, važniji je On

Granić se zajedno s kolegom popeo na vrh pilona S7 gdje su izmolili posvetnu molitvu hrvatskog naroda Blaženoj Djevici Mariji. Granić ističe da je, dok je bio glavni inženjer, zvao i svećenike da blagoslove most.

>Hrvatski inženjeri ugradili krunicu u Pelješki most: Pomolili smo se i stavili je na vrh

Za razliku od Slavka Goldsteina koji je mrzovoljno izjavio da će ”Pelješki most biti najskuplji spomenik dubinski promašenoj politici i katedrala u pustinji”, stručnjak Ivica Granić je rekao da Pelješki most ima veliku važnost za Republiku Hrvatsku. ”Ovo je nacionalni projekt, velik projekt, zanimljiv i inženjerski. Mislim da je važan svima nama Hrvatima, a posebno onima koji će putovati često preko njega”, zaključio je.

>Zašto je Hrvatskoj važan Pelješki most kojega je Goldstein nazvao nepotrebnim?

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.